Home » Utile » Este sau nu posibilă radierea unui autovehicul din oficiu, fără să fie nevoie de intervenția proprietarului

Este sau nu posibilă radierea unui autovehicul din oficiu, fără să fie nevoie de intervenția proprietarului

Alexandru Cazacu / 18.05.2021, 11:57
Este sau nu posibilă radierea unui autovehicul din oficiu, fără să fie nevoie de intervenția proprietarului

Nu mulți știu acest lucru, însă unele mașini pot fi radiate din circulație din oficiu. În continuarea articolului poți afla în ce condiții se poate face radierea unui autovehicul din oficiu și dacă este sau nu nevoie de intervenția proprietarului.

Radierea unui autovehicul din oficiu. Este sau nu nevoie de intervenția proprietarului

Mai devreme sau mai târziu, orice autovehicul ajunge să fie radiat. Este important să menționăm faptul că radierile de autovehicul sunt de două feluri: radierea fiscală, respectiv radierea din circulație. Mai exact, dacă vinzi o mașină, radierea fiscală va fi suficientă, nefiind nevoie și de radierea din circulație. Pe de altă parte, dacă autovehiculul este prea vechi și nu mai poate fi utilizat în siguranță pe drumurile publice, atunci vorbim de radierea acestuia din circulație.

Cu toate acestea, există și mașini care pot fi radiate din oficiu. Mai exact, se radiază din oficiu vehiculul abandonat ori fără stăpân, în condițiile prevăzute de lege, precum și vehiculul care a aparținut unei persoane juridice desființate și pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani.

Când se face radierea din circulație a unui autovehicul

Potrivit legii, proprietarii de autovehicule înmatriculate sau înregistrate sunt obligați să solicite radierea din circulație a acestora, în maximum 30 de zile în următoarele situații:

  •  atunci când vehiculul trece în proprietatea unei altei persoane;
  • la schimbarea domiciliului sau sediului în raza de competență a altei unități administrativ-teritoriale decât aceea unde vehiculul este înmatriculat sau înregistrat;
  •  la scoaterea definitivă din România a autovehiculului sau remorcii;
  • atunci când vehiculul a devenit impropriu din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumul public și dacă fac dovada că acesta este dezmembrat de un agent economic autorizat potrivit legii.

Dacă autovehiculul a fost furat, radierea acestuia din circulație se efectuează după 90 de zile de la data înregistrării plângerii, la solicitarea proprietarului. De asemenea, autovehiculul indisponibilizat prin instituirea unui sechestru asigurător se radiază în baza ordonanței motivate a procurorului sau a încheierii instanței de judecată.

Proprietarul unui vehicul poate solicita radierea acestuia dacă nu mai dorește să-l păstreze în circulație, însă acesta va fi depozitat în alte spații decât cele aparținând domeniului public;

După cum spuneam mai sus, se radiază din oficiu vehiculul abandonat sau fără stăpân, în condițiile prevăzute de lege, dar și vehiculul care a aparținut unei persoane juridice desființate și pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani.

Important de menționat este faptul că, potrivit legii, autoritatea care a efectuat radierea trebuie să comunice acest lucru în termen de 30 de zile, administrației financiare competente.

Poate fi radiată o mașină din oficiu, fără intervenția proprietarului
Poate fi radiată o mașină din oficiu, fără intervenția proprietarului

Documente necesare pentru radierea din circulație la cerere a unui vehicul

Radierea se face la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dacă ești proprietarul unui vehicul și nu mai dorești menținerea acestuia în circulație, vei avea nevoie de următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada depozitării acestuia într-un spațiu adecvat, deținut în condițiile legii;
  • Certificatul de înmatriculare – original;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Certificatul de atestare fiscală;
  • Certificatul de radiere – 3 exemplare;
  • Actul de identitate al solicitantului, în original și în copie.
  • În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalității juridice, denumirea și sediul, în copie, precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora;
  • Delegație;
  • Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul.

Mai multe detalii puteți afla pe site-ul oficial al DRPCIV.