Home » Life & Style » Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți. Cum a luat naștere afacerea care a cucerit întreaga lume

Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți. Cum a luat naștere afacerea care a cucerit întreaga lume

Manolică Anca / 16.03.2021, 17:13

Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți. Îi leagă o prietenie de o viață și un succes internațional. Iată cum a luat naștere afacerea care a depășit de mult granițele continenului și ce planuri au de extindere.

Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți

Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți pornește încă din copilărie. Cătălin Nour și Eliodor Apostolescu sunt doi prieteni foarte buni, care au fost colegi de generală, de liceu de armată, de facultate, de cameră de cămin și acum colegi de muncă. La începutul anilor 90, la doar 18 ani, când erau în al doilea an de facultate, au decis să îşi câştige singuri banii de vacanţă. Așadar, au cumpărat o mașină de îngheţată cu toate economiile pe care le aveau și au instalat-o în stradă. Vindeau înghețată de dimineață până seara, făcând cu rândul. Ulterior, au început să se extindă.

„Am început să aducem noi maşini de îngheţată, să le vindem, pe urmă am reuşit să creăm o piaţă pentru ingredientele necesare preparării îngheţatei şi practic cu ingredientele astea, cu prafurile de îngheţată, o reţetă pe care am creat-o tot noi, am creat o reţea de distribuţie. Ne-am întins în toată ţara…când am terminat facultatea, deja aveam distribuitori la nivel naţional, deja ajunsesem să producem undeva la 2 mii de tone de praf de îngheţată pe sezon… Undeva la 80 de milioane de îngheţate pe vară se vindeau…din producţia pe care o făceam noi”, a povestit Eliodor Apostolescu, pentru Digi24.

Afacerea devenise foarte profitabilă, cei doi ajungând să câștige deja primul milion de dolari din înghețată. La terminarea verii din 1995, atunci când tinerii antreprenori au realizat că nu mai aveau unde să se întoarcă s-au gândit că ar trebui să se extindă și mai mult. Cu ce? Simplu, cu pufuleţi. Doar că a fost ceva mai greu. Au achiziționat o mașină de la Cluj, singurul producător de aşa ceva din România. Însă, mașina era „instabilă, calitatea varia uriaş, de la pufuleţi tari ca nişte gloanţe la pufuleţi uşori ca aerul”.

Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți
Povestea românilor care au ajuns milionari din pufuleți

A durat un an până să pornească producția

A durat un an până să fie modificată și reglată cum trebuie, pentru a obține produsul dorit. Așadar, succesul ulterior al Gusto a plecat de la o eroare de construcţie, modificarea maşinăriei fiind de fapt o invenţie, acum brevetată. Odată cu creșterea consumului, a crescut și producția, ajungând de la pufuleții făcuți în pivnița casei părintești la pufuleții făcuți într-o unitate din Băicoi care, cu toate facilitățile, acoperă 30 de hectare.

Așadar, pufuleții Gusto sunt produși în una dintre cele mai mari fabrici la nivel european, cu o producție de peste 1,000,000 pungi de pufuleți pe zi. Compania își vinde produsele în aproximativ 29 de țări, în majoritatea țărilor europene, cat și în Orientul Mijlociu, Noua Zeelandă, Australia, Canada și America. Vânzările Gusto se împart între 60% la export şi 40% spre piaţa internă, ca volum. Compania și-a vândut produsele constant în 36 de pieţe în 2020, iar anul acesta vor ajunge în circa 40 de ţări. Phoenixy a obţinut afaceri de peste 32 de milioane de euro în 2020, în creştere cu 9,4%, la o marjă de profit de 11%.

„Ne-am extins şi consolidat poziţia în pieţele internaţionale în care lucrăm, au venit contracte noi o surpriză foarte plăcută pentru noi a fost deschiderea pe piaţa japoneză, o piaţă extrem de dificilă, de pretenţioasă, cu care mă mândresc. Am început cu succes vânzările, avem deja trei sortimente listate şi urmează al patrulea. Am avut comenzi şi în Irak, iar acum primim cereri chiar şi din Bangladesh”, a declarat Eliodor Apostolescu, pentru ZF.

Pufuleții Gusto au ajuns în peste 36 de piețe în 2020
Pufuleții Gusto au ajuns în peste 36 de piețe în 2020

Au în vedere deschiderea unei fabrici în Germania

Producătorul pufuleţilor Gusto urmează să investească peste 10 milioane de euro în 2021 şi 2022 în extin­derea capacităţilor de pro­ducţie din fabrica situată în Băicoi, Prahova. Aceștia au în vedere lansarea unor noi sortimente,  în contextul în care companiei i-a fost aprobat şi un ajutor de stat de peste 4,6 milioane de euro la finalul anului trecut.

De asemenea, fiindcă produsele Gusto se vând de mulţi ani cu succes în Germania şi în alte ţări din vestul Europei, iar de la fabrica din Băicoi Phoenixy a explicat că deserveşte la costuri avantajoase clienţii pe o rază de 800-1000 de kilometri, antreprenorii intenționează să investească 7-10 milioane de euro într-o fabrică nouă fabrică, ce va fi situată în Germania.