Home » Auto » 10 acronime mai mult sau mai puțin cunoscute de șoferi. Ce trebuie să știe toți proprietarii de mașini

10 acronime mai mult sau mai puțin cunoscute de șoferi. Ce trebuie să știe toți proprietarii de mașini

Voicu Costin / 11.04.2022, 10:27
10 acronime mai mult sau mai puțin cunoscute de șoferi. Ce trebuie să știe toți proprietarii de mașini

Sistemele electronice de la bordul autoturismelor sunt din ce în ce mai performante. Ele pot detecta și pot evita provocarea unor accidente prin monitorizarea în permanenţă a traficului și a stării mașinii. Fiecare senzor are propriul rol, de aceea, este foarte important să știm semnificația fiecăruia. Așadar, ce reprezintă cele mai importante acronime de pe computerul din bordul mașinii voastre?

Acronime pe care trebuie să le știe toţi șoferii

ABS (Anti-lock Braking System)

Este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea roților în timpul frânării. Aceasta prezintă două avantaje: permite șoferului să păstreze controlul direcției în timpul frânării și scurtează distanța de frânare. Pe suprafetele cu aderență mare, uscate sau ude, majoritatea mașinilor echipate cu ABS obțin distanțe de frânare mai bune (mai scurte) decât cele fără ABS.

Tehnica recomandată pentru șoferi într-o mașină echipată cu ABS, într-o situație de urgență, este să se apese pedala de frână până la fund și să se ocolească eventualele obstacole. În asemenea situații, ABS va reduce semnificativ șansele unui derapaj și pierderea controlului, mai ales cu mașinile grele. Dacă observi în tabloul de bord că se aprinde martorul ABS înseamnă că ABS-ul este defect sau dezactivat.

ESP (Electronic Stability Program)

Cunoscut și sub acronimul de ESC (Electronic Stability Control), este unul din sistemele de siguranță activă pentru automobile. ESC este o tehnică computerizată de control și reglare a stabilității dinamice (în mers) a vehiculelor, care asigură îmbunătățirea ei prin detectarea și minimizarea derapajelor și patinajelor. ESC-ul intervine atunci când detectează o pierdere a controlului asupra autovehiculului acționând sistemul de frânare astfel încât șoferul recapătă controlul asupra autovehiculului. Se estimează că prin folosirea acestei tehnologii pe toate autoturismele o treime din numărul accidentelor fatale ar fi prevenite.

ECU (Engine Control Unit)

este computerul motorului care funcționează cu injecție controlată electronic. Practic, acest computer reușește să asigure o funcționare cât mai bună a motorului., citind toți senzorii și interceptând datele furnizate de motor pe baza unei hărți de performanță. Astfel, ECU reușește să învețe modul de funcționare al motorului, în funcție de modul în care este folosit de către șofer și reușește să îl optimizeze în așa fel încât să fie cât mai eficient.

AAC (Adaptive Cruise Control)

ajută șoferul să păstreze o viteză constantă în combinație cu un interval de timp preconfigurat față de vehiculul din față. Poate furniza o experiență de condus mai relaxantă pe parcursul călătoriilor lungi pe autostrăzi sau drumuri lungi și întinse în condiții de trafic normal.

Șoferul selectează viteza dorită și intervalul de timp față de vehiculul din față. Dacă camera și unitatea radar detectează un vehicul mai lent în fața mașinii, viteza se adaptează automat în funcție de intervalul de timp prestabilit față de acel vehicul. Când drumul este liber din nou, mașina revine la viteza prestabilită.

DPF (Diesel Particulate Filter) este important pentru mediul înconjurător

este o necesitate pentru stratul de ozon. Rolul lui este să rețină particulele poluante sub formă de cenușă. Toate filtrele au o eficientă foarte bună având un procentaj de reținere de 80%, câteodată în funcție de o serie de factori chiar și de 100%.

Unele filtre se folosesc o singură dată pe mașină, o dată ele încărcate cu funingine se înlocuiesc cu altul nou. În ultimul timp, producătorii s-au gândit că ar fi mai bine să îi prelungească viața printr-un sistem de regenerare. Mai precis, acest sistem curăţă filtrul de particule de funinginea acumulată pe pereții acestuia.

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Este un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope. Monitorizează presiunea aerului din interiorul pneurilor de pe vehicule. Un TPMS raportează șoferului informații despre presiunea în anvelope în timp real, folosind fie un indicator, un afișaj cu pictograme, fie un simplu semnal de avertizare pentru presiune joasă. Scopul unui TPMS previne evitarea accidentelor din trafic, economia de combustibil și uzura crescută a anvelopelor din cauza stării lor.

LSU (Lambda Sensor Universal)

Sonda lambda este un senzor care măsoară nivelul de oxigen din gazele evacuate. Defectarea acestuia duce la funcţionarea anormală a motorului. Maşinile moderne au două sonde lambda, una pusă pe galerie, iar o a două după catalizator. Acest senzor este foarte important pentru funcţionarea catalizatorului, care nu-şi poate efectua activitatea sa optimă de curăţare. Se recomandă verificarea sondei lambda la fiecare 2-3 ani de funcţionare a maşinii şi înlocuirea sau curăţarea ei în cazul în care apar probleme de funcţionare.

OBD (On-Board Diagnostics)

Diagnosticarea la bord se referă la un sistem informatic încorporat într-un autovehicul care monitorizează statusul mașinii cu ajutorul unor senzori.

GPS (Global Positioning System) util pentru șoferii care nu cunosc drum spre destinație

Este un sistem global de navigație prin satelit și unde radio. GPS-ul a devenit extrem de util în timpul călătoriilor deoarece, prin introducerea unei adrese sau a unei locații, ne indică traseul ideal până la destinație.

VIN (Vehicle Identification Number)

Cunoscut și ca seria de șasiu, este un cod unic de identificare al fiecărei mașini, motociclete sau mopede, acesta conținând 16 sau 17 caractere care, odată decodificate, arată detalii particulare despre autovehiculul verificat. Fiecare caracter sau grup de caractere din acest cod unic are o semnificație. Până în anul 1981, formatul seriilor de șasiu nu era standardizat, existând diverse formule pentru crearea acestora. Din acest motiv, fiecare producător utiliza formate diferite ale acestor numere pentru orice model de autoturism produs.