Home » Auto » Cât consumă cu adevărat o mașină electrică. Afișajul nu este cel real

Cât consumă cu adevărat o mașină electrică. Afișajul nu este cel real

Alexandru Cazacu / 06.05.2022, 15:55
Cât consumă cu adevărat o mașină electrică. Afișajul nu este cel real

În cadrul unui video postat pe platforma YouTube, posesorul unui autoturism Tesla Model 3 susține că o mașină electrică nu afișează toate datele de consum în statistici. Bărbatul a folosit mașina vreme de două luni și spune că sunt afișate doar datele de consum din timpul mersului. Acest lucru ar putea însemna că, în realitate, consumul mașinilor electrice ar putea fi mai mare decât cel afișat în bord. Haideți să vedem cât consumă cu adevărat o mașină electrică.

Cât consumă cu adevărat o mașină electrică

După cum susține posesorul automobilului menționat, o mașină electrică consumă, în medie, 15,4 kWh la 100 de kilometri. El face aceste afirmații, după ce a parcurs 7.500 de km la temperaturi cuprinse între -10 și 28 de grade Celsius.

Modelul respectiv de mașină electrică înregistrează consumul de energie electrică doar atunci când mașina se află în mișcare, nu și când staționează. Așadar, se pare că nu este contorizat și consumul de curent în parcare. Totodată, au existat și momente în care bateria a fost consumată în totalitate, însă în mers s-au consumat doar 40 de kWh din cei 60 kWh. Ba chiar mai mult de atât, nici consumul pentru încălzirea bateriei nu este contorizat și afișat pe display, scrie promotor.ro.

Cât consumă cu adevărat o mașină electrică
Cât consumă cu adevărat o mașină electrică

În afara orașului, la drum întins, cei care merg cu mașina pot scoate consumul afișat în statistici, însă în localitate, dacă faci transport alternativ, consumul va fi mai ridicat decât cel afișat de computerul mașinii. În aceste situații, consumul real este cu 5 până la 7% mai mare, adică de aproximativ 16,5 kWh la 100 de kilometri, mai spune bărbatul.

Ei bine, se pare că nici acesta nu este consumul real, deoarece există și pierderi de energie electrică la încărcare. Mai exact, cu cât încărcarea se face mai lent, cu atât pierderile sunt mai ridicare. În consecință, consumul ar ajunge la 18 kWh.

Cât te costă să parcurgi 100 de kilometri cu mașina electrică

Același șofer spune că, 30% din kilometri parcurși (cu un consum de 18kWh) sunt cu un cost de 0,68 lei, adică în jur de 12 lei la fiecare 100 de kilometri. Cu toate acestea, pentru că restul de kilometri parcurși sunt cu încărcări gratuite, costul scade la aproximativ 3,6 lei/100 km.

Evident, utilizarea unei astfel de mașini vine și cu alte costuri. În primul an, șoferul de Tesla a cheltuit 100 de lei la înmatricularea autoturismului, 140 de lei pentru rovinietă și 800 de lei pentru asigurarea RCA. Ținând cont de acestea și de faptul că a făcut în jur de 30.000 de kilometri în primul an, cheltuielile la 1oo de kilometri ajung la circa 3,3 lei.

În plus, dacă avem în vedere că 60.000 de km pot fi parcurși cu un set de anvelope în valoare de 3.000 de lei, mai adăugăm încă 5 lei la suta de kilometri. Așadar, în cazul său, consumul de energie plus înscrierea autoturismului și anvelopele, rezultă un consum de 12 lei/100 km. Bineînțeles, dacă ținem cont de taxele de parcare, spălatul mașinii periodic, amenzile și casco, valoarea cheltuielilor devine și mai mare. Totuși, șoferul cu pricina și-a făcut calculele pentru mașina sa, însă cheltuielile sunt diferite de la o mașină electrică la alta.