Home » Auto » De ce vitezometrele merg până la 220 km/h sau 260 km/h, dacă șoferii nu au voie să conducă cu asemenea viteză

De ce vitezometrele merg până la 220 km/h sau 260 km/h, dacă șoferii nu au voie să conducă cu asemenea viteză

Cojocaru Cristian / 27.12.2021, 15:46
De ce vitezometrele merg până la 220 km/h sau 260 km/h, dacă șoferii nu au voie să conducă cu asemenea viteză

Cei mai mulți dintre noi nu dețin un Bugatti Chiron, o supermașină al cărei vitezometru atinge maxim 480 km/h. Sunt șanse ca vitezometrele mașinilor pe care le-au avut până acum, să nu arate mai mult 220 km/h sau 260 km/h. Cu toate acestea, de ce aceste viteze dacă viteza maximă pe autostradă este de maxim 130 km/h, potrivit dispozițiilor legale?

De ce vitezometrele arată viteze mai mari decât limita prevăzută de lege

Din punct de vedere al designului, acest lucru nu are sens pentru că, ce rost ar avea producția unui indicator de viteză care să arate puterea mașinii, putere pe care nu o vei putea folosi vreodată legal. Cu toate acestea, producătorii de automobile nu pot face un vitezometru nou pentru fiecare mașină, mai ales că ar însemna un cost suplimentar.

Cu atât mai mult, unele mașini nu vor ajunge vreodată la viteza înscrisă în bord, astfel că indicatoarele sunt fabricate la fel, indiferent că vorbim despre vehiculele de performanță medie sau despre cele de ultimă generație. Această practică reflectă totodată și nevoia producătorilor de a vinde la nivel internațional.

Astfel, mașinile care circulă în mare parte pe drumuri fără limite de viteză, autostrada germană spre exemplu, clar au nevoie de acele cifre în bord și totodată să utilizeze mașina la o viteză net superioară față de celelalte țări unde limita de viteză este de 130 km/h sau 70 m/h. Cu toate că unii producători nu trebuie neapărat să folosească aceleași indicatoare pentru fiecare linie de mașină, ei au un interes persoanl în a apela la nevoia oamenilor de viteză.

„Oamenii vor cu adevărat să vadă cifre mai mari. Este un indiciu al unui motor mai puternic. Există un argument de marketing”, a declarat pentru AP Fawaz Baltaji, manager de dezvoltare a afacerilor pentru Yazaki America de Nord, un mare furnizor de vitezometre pentru companiile auto.

vitezometrele
In unele tari exista autostrazi fara limita de viteza

Limitarea vitezei pe autostrăzi

În 1974, președintele Nixon a creat o limită națională de viteză de 55 m/h. În 1979, șeful Administrației Naționale pentru Siguranța Autostrăzilor a promulgat o regulă care interzice gabaritele să depășească 85 m/h. Președintele Reagan a anulat regula doi ani mai târziu, iar producătorii au revenit rapid la 120 de m/h, reprezentând viteza maximă.

Se pare că există un beneficiu psihologic de a avea vitezometrele care depășesc cu mult obiceiurile normale de condus ale majorității șoferilor, potrivit Stewart Reed, președintele Departamentului de Design de Transport de la ArtCenter College of Design.

Dacă indicatorul ar ajunge la 80 m/h, conducerea pe autostradă ar împinge acul până la margine, ceea ce ar putea induce un anumit grad de îngrijorare. Dar dacă ar ajunge la 140 m/h, linia ar rămâne în cea mai mare parte verticală pe vitezometru. Ar părea mai departe de performanța maximă a mașinii și, prin urmare, mai sigur.

„Ar putea fi ca vitezometrul, într-o anumită poziție față de alte lucruri, să fie un fel de poziție naturală de croazieră pe autostradă. Restul sunt doar cifre”, a spus Reed pentru Business Insider.

Astfel, dacă cifrele sunt mai mari, șoferii au impresia că pot face față unor viteze mai mari, fiind capabili să conducă mai prudent. Totodată, chiar dacă nu deții un Bugatti, te poți apropia de o viteză mai apropiată de a acestuia.