Home » Auto » Motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe stânga

Motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe stânga

Alexandru Cazacu / 15.08.2022, 12:51
Motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe stânga

În ultima vreme, pe străzile din România au apărut din ce în ce mai multe mașini cu volan pe dreapta. Majoritatea acestor autovehicule sunt aduse de români din Marea Britanie. În caz că nu știați, 35% din populația globului conduce pe partea stângă, iar restul pe partea dreaptă. Dar care este motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe stânga? Ei bine, veți afla asta în continuare.

De ce în unele țări autovehiculele se conduc pe dreapta, iar în altele pe stânga

Deși 65% din populația globului conduce pe partea dreaptă, în urmă cu câteva secole situația era tocmai invers. Mai exact, în Evul Mediu, când nu existau drumuri pavate sau marcate, vehiculele cu tracțiune animală era destul de mare. Așadar, oamenii circulau cum voiau.

Conform unor istorici, cavalerii au fost cei care au stabilit tacit un fel de regulă de circulație. Astfel, oamenii au început să circule pe partea stângă a drumului deoarece, fiind în majoritate dreptaci, ei preferau să își întâlnească un potențial adversar ținând în mâna dreapta sabia. Ba chiar mai mult de atât, aceștia încălecau mai ușor pe partea stângă a calului.

La sfârșitul secolului al XVIII-lea, fermierii din Franța au schimbat această regulă. Aceștia transportau produse în remorci mari și care nu aveau loc pentru „șofer”. Acestea erau trase de mai multe perechi de cai, iar pentru un mai bun control al animalelor, oamenii călăreau calul din stânga pentru a putea ghida ceilalți cai cu mâna dreaptă. Pentru a evita o coliziune a roților remorcilor cu roțile altor remorci care veneau din sens opus, fermierii au început circule pe partea dreaptă.

Când s-a schimbat traficul de pe stânga pe dreapta, în Europa

În Europa, schimbarea circulației de pe stânga pe dreapta s-a realizat în două etape. Francezii circulau pe partea dreaptă dintotdeauna, așa că Napoleon a ordonat ca fiecare țară cucerită să preia modelul de circulație a țării sale.

În restul Europei, schimbarea s-a făcut mult mai târziu, abia prin anii 1920. De exemplu, Spania a trecut la traficul pe partea dreaptă în 1924. În schimb, italienii au adoptat această schimbare în anul 1922, după ce Mussolini a preluat conducerea țării.

În timpul dominației austro-ungare, circulația se făcea pe partea stângă în Imperiu. Așadar, austriecii au trecut treptat la circulația pe dreapta, între 1919 și 1938. În Ungaria, traficul pe partea dreaptă a fost adoptat în 1941, iar în Suedia abia în 1967.

Motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe partea stângă
Motivul pentru care în unele țări mașina se conduce pe dreapta, iar în altele pe partea stângă

Cu timpul, automobilele au început să fie produse în masă, iar noua regulă a fost preluată de mai mulți producători auto. Cu toate acestea, din cauza costurilor de resistematizare și resemnalizare a unor orașe, unele țări nu au adoptat această schimbare. În această situație a fost și capitala Marii Britanii, Londra. Chiar și în zilele noastre, în majoritatea coloniilor engleze se circulă pe partea stângă, iar autovehiculele au volanul pe dreapta.

În 1837, autoritățile din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei au decis ca circulația să se facă pe partea stângă, iar toate fostele colonii au fost nevoite să respecte noua lege. Așadar, în Cipru, Malta, India, Australia și unele țări de pe continentul african (foste colonii britanice) se circulă și astăzi pe partea stângă. Japonezii au implementat circulația pe partea stângă în timpul perioadei Edo (1603 – 1868).