Home » Când, unde, cum » Ce provoacă de fapt furtunile de praf de pe Marte. Cercetătorii au descoperit cauza

Manolică Anca / 29.05.2022, 14:08

Este posibil să fi observat în imaginile cu Marte că suprafața sa este acoperită de praf. În cazul unor evenimente numite furtuni de praf, acesta este ridicat în aer de vânturi. Furtunile de praf de pe Marte variază în ceea ce privește mărimea și durata lor. În timp ce furtunile de praf locale îngreunează efectuarea de observații în zona respectivă, furtunile globale sunt cele care amenință vizionarea atât de pe Pământ, cât și de pe Marte însăși. Iată ce provoacă, totuși, aceste furtuni.

Furtunile de praf de pe Marte

Cele mai mici furtuni de pe Marte acoperă doar o regiune locală și se risipesc în decurs de o săptămână, dacă nu chiar de câteva zile. În schimb, cele mai mari se pot întinde pe suprafețe de mărimea unui continent, acoperă Planeta Roșie și provoacă o scădere bruscă a luminii solare la suprafață. Acestea sunt cunoscute sub numele de furtuni de praf globale și pot dura între câteva săptămâni și câteva luni.

Totodată, ele afectează și funcționarea optimă a navelor spațiale aflate pe suprafața marțiană și care orbitează deasupra atmosferei sale. Acestea sunt împiedicate să comunice cu oamenii de știință de pe Pământ. Ba mai mult, fiindcă ele maschează caracteristicile suprafeței de pe Marte, nu se pot realiza prea multe observații în timpul unei furtuni globale de praf.

Un exemplu în acest sens s-a întâmplat în iunie 2018, atunci când furtunile de praf au devenit atât de severe încât au acoperit aproape toată suprafața planetei. NASA a pierdut atunci contactul cu Opportunity, ceea ce s-a dovedit a fi fatal pentru rover. Înțelegând acest fenomen și ce anume îl provoacă, pe viitor, misiunile robotice alimentate cu energie solară vor putea să funcționeze mai în siguranță.

Ce provoacă de fapt aceste furtuni

Conform unui studiu recent realizat de cercetătorii de la Universitatea din Houston, furtunile ar putea apărea din dezechilibre energetice sezoniere în cantitatea de energie solară absorbită și eliberată de planetă. Cercetarea a fost condusă de Ellen Creecy, doctorand la Departamentul de Științe ale Pământului și Atmosferice (EAS) de la Universitatea din Houston, căruia i s-au alăturat și cercetători din cadrul NASA.

Pentru studiu, aceștia s-au folosit de observațiile de la mai multe misiuni, printre care Mars Global Surveyor (MGS), roverul Curiosity și aterizatorul InSight. Astfel, au reușit să facă un model cu clima planetei și să estimeze cantitatea de energie emisă la nivel global în funcție de sezon, incluzând furtunile de praf de pe Marte.

Furtuni de praf de pe Marte

Potrivit descopera.ro, termenul „buget de energie radiantă” face referire la cantitatea de energie solară pe care o planetă o absoarbe de la Soare și o trimite în exterior sub formă de căldură. Este o măsură extrem de importantă pentru caracterizarea climei și a ciclurilor meteorologice ale unei planete.

„Una dintre cele mai interesante descoperiri este că excesul de energie (mai multă energie absorbită decât produsă) ar putea fi unul dintre mecanismele care generează furtunile de praf de pe Marte”, a declarat coordonatorul Creecy.

În momentul în care Telescopul Spațial Hubble a fotografiat Marte în iunie 2001, începutul unei furtuni a fost surprins apărând în uriașul bazin Hellas și o altă furtună a fost observată la calota polară nordică.

Ce au descoperit oamenii de știință

Rezultatele au scos la iveală variații sezoniere și zilnice puternice ale cantității de energie solară radiată de Marte. Concret, oamenii de știință au găsit dovezi ale unui dezechilibru energetic puternic de aproximativ 15,3% între anotimpurile de pe Planeta Roșie, în comparație cu 0,4% pe Pământ.

Totodată, ei au mai descoperit că, în timpul furtunii de praf din 2001, care a înconjurat planeta, cantitatea de energie care a fost emisă la nivel global a scăzut cu 22% în timpul zilei, dar a crescut cu 29% în timpul nopții.

„Rezultatele noastre care arată dezechilibre energetice puternice sugerează că modelele numerice actuale ar trebui revizuite, deoarece acestea presupun de obicei că energia radiantă a lui Marte este echilibrată între anotimpurile

. În plus, rezultatele noastre evidențiază legătura dintre furtunile de praf și dezechilibrele energetice și, astfel, pot oferi noi perspective asupra generării furtunilor de praf de pe Marte”, a declarat Dr. Germán Martínez, de la Asociația de Cercetare Spațială a Universităților (USRA) din cadrul Institutului Planetar Lunar (LPI).

Adunând toate aceste informații, rezultatele echipei ar putea îmbunătăți înțelegerea noastră în ceea ce privește clima marțiană și circulațiile atmosferice. De asemenea, vor fi deosebit de importante pentru viitoarele misiuni cu echipaj pe Marte, pe care NASA și China doresc să le lanseze în următorul deceniu.