La început de drum, mulți antreprenori sunt de părere că înregistrarea mărcii nu este importantă, lăsând-o pentru mai târziu, când aceștia ar considera-o necesară. Cu toate acestea, există mai multe motive pentru care înregistrarea mărcii n-ar trebui ignorată. De ce să îți înregistrezi marca la OSIM și care sunt beneficiile acestui demers, poți afla mai departe.
Potrivit specialiștilor, înregistrare mărcii la Oficiul de Stat pentru Invenții și mărci (OSIM) nu trebuie să fie amânată. Deși unii antreprenori cred că acestă cheltuială poate ajunge la mii de euro, ”taxa pornește de la aproape 1.000 de lei, iar dacă vrea să-și înregistreze marca pentru toate cele 45 de clase, se mai adaugă 243 de lei ori 45”, spune Elena Grecu, avocat specializat în dreptul proprietății intelectuale. Cu toate acestea, înregistrarea pe toate clasele nu este necesară, potrivit avocatnet.ro.
Deși unii antreprenori ignoră înregistrarea mărcii și evită să facă această cheltuială, aceasta nu ar trebui amânată. Mai departe îți vom prezenta o serie de motive pentru care ar trebui să facem acest lucru.
Mai exact, dacă marca este înregistrată, atunci nu există riscul de confuzie între produsele/serviciile tale și cele oferite de alte persoane din același domeniu de activitate.
Mărcile devin protejate doar de la data înregistrării, până atunci ele vor fi expuse contrafacerii sau concurenței neloiale.
De asemenea, este important să faci înregistrarea mărcii pentru protejarea cheltuielilor de promovare și susținere a mărcilor și a profiturilor obținute din utilizarea acestora. În acest fel, de banii pe care i-ai investit în publicitate să nu profite o altă persoană cu o marcă asemănătoare.
Dacă îți înregistrezi marca la OSIM, vei fi sigur de faptul că îți desfășor activitatea în condiții legale, fără a încălca drepturile altor persoane și contribui la dezvoltarea unei piețe eficiente.
Dreptul obținut în urma înregistrării mărcii îți permite protejarea eforturilor financiare făcute pentru realizarea unor produse, pentru prospectarea și cucerirea pieței. De asemenea, vei avea controlul deplin asupra mărcii tale și nimeni nu o poate folosi fără acordul tău.
Dacă marca este înregistrată, titularul poate acorda licențe totale sau parțiale unor terți pentru folosirea mărcii. De exemplu, în cazul unei dezvoltări a companiei, veți controla persoanele care produc/efectuează servicii folosind marca dumneavoastră. În acest fel se evită riscul contrafacerii sau atribuirii de identitate în mod ilegal.
De asemenea, în cazul unui conflict între numele comerciale, marca care este înregistrată are prioritate. De exemplu, dacă o altă persoană care are marca înregistrată își desfășoară activitatea sub același nume comercial, există posibilitatea de a trebui să îți schimbi numele mărcii.
Totodată, dacă ai marca înregistrată poți solicita anularea mărcilor identice cu a ta. Astfel controlezi piața pe care îți desfășori activitatea, pentru a nu se crea o confuzie în mintea clientului în privința mărcilor.