Nu este niciun secret faptul că supermarketurile au investit sume mari de bani în marketingul afacerilor lor, în speranța de a-și crește vânzările. Ținând cont de comportamentele clienților și de cele sociale, marile lanțuri de magazine apelează la tot felul de strategii pentru a-și spori aceste profituri. Una dintre ele este așezarea strategică a produselor în magazin.
Cu siguranță ai observat și tu că aproape toate supermarketurile au un mod aparte dar, totodată, asemănător de organizare. Desigur, există mici diferențe între un brand și altul, dar în general au niște reguli importante după care se ghidează. Nu de puține ori chiar ți-ai și marcat mental traseul pentru fiecare vizită în magazin.
Dar te-ai întrebat vreodată de ce este așa? Ei bine, pornind de la baza faptului că între 30% și 60% din vânzările realizate în supermarketuri sunt achiziții spontane, adică achiziții în care consumatorul se lasă purtat de impulsurile sale, supermarketurile apelează la niște strategii de marketing bine gândite, în așa fel încât să ajungem la casele de marcat cu cât mai multe produse în coș.
Înainte de a merge la cumpărături, cei mai mulți dintre noi obișnuim să ne facem o listă de cumpărături cu, așa cum îi spunem de obicei, „strictul necesar”. La final ajungem să punem în pungi o mulțime de lucruri de care nu avem neapărată nevoie.
Așa cum am subliniat și anterior, totul este o strategie de marketing pentru a te face să cumperi multe produse inutile și să cheltui ai mult decât i-ai fi propus înainte de a intra în magazin.
Înainte de a ajunge la lucrurile de care ai cu adevărat nevoie, care sunt produse de bază, cum ar fi carnea sau hârtia igienică, există o întreagă strategie de oferte care să te facă să cheltuiești mai mult decât ți-ai planificat. Valoarea afișată la casa de marcat poate fi și de patru ori mai mult decât ceea ce ai crezut că vei cumpăra doar din cauza acestei strategii inteligente.
Iată câteva exemple de strategii de marketing pentru supermarketuri:
Plasarea achizițiilor esențiale în fond
Produsele de bază, cum ar fi laptele, pâinea, produsele din carne sau cele de igienă personală, trebuie să fie plasate în cel mai îndepărtat punct de la intrare. În acest fel, consumatorul va fi nevoit să parcurgă întregul supermarket și pe parcursul acestui drum va efectua așa-numitele cumpărături spontane.
Punerea la dispoziție a produselor
Ideal este ca produsele cele mai tentante în dreapta să fie așezate în dreapta, iar cumpărăturile de bază în stânga, în acest fel, datorită zig-zagului, clienții vor vedea toate produsele.
Amplasarea în funcție de prețuri
Produsele cele mai economice trebuie puse pe rafturile inferioare, cele mai scumpe în rafturile superioare și cele care se doresc a fi vândute cel mai mult la nivelul ochilor. În acest fel, și în mod firesc, cresc vânzările.
Utilizați tipologiile de culori
Culorile calde atrag, în schimb, culorile reci încurajează contemplarea și vânzările. De aceea, se recomandă folosirea culorilor calde pentru exterior și a culorilor reci pentru interiorul supermarketului.
Schimbarea periodică a locațiilor produselor
Pentru a evita achizițiile mecanice și, prin urmare, pentru a reduce achizițiile spontane, schimbarea periodică a produselor de primă necesitate este esențială. Specialiștii recomandă ca atunci când lanțurile de magazine observă că vânzările încep să scadă, să facă o restructurare a produselor la rafturi.