Home » Știri » Descoperire extraordinară! Ce spun oamenii de știință despre munții care sunt mai înalți decât Himalaya

Cojocaru Cristian / 07.02.2022, 10:21

De două ori în istoria planetei noastre, lanțuri muntoase colosale care se înălțau la fel de înalte ca Himalaya și se întindeau pe mii de kilometri se înălțau semeț din Pământ, împărțind supercontinentele antice în două. Află ce descoperire extraordinară au făcut oamenii de știință despre munții care erau mult mai înalți decât Himalaya.

Oamenii de știință au ajuns la concluzia că au existat munții mai înalți ca Himalaya

Aceste vârfuri preistorice au fost mai mult decât o priveliște minunată, conform noilor cercetări realizate de Zhu, o studentă postdoctorală la Universitatea Națională Australiană și colegii ei,  formarea și distrugerea a acestor două zone imense ar fi putut alimenta, de asemenea, două dintre cele mai mari perioade de explozie evolutivă din istoria planetei noastre: prima apariție a celulelor complexe în urmă cu aproximativ 2 miliarde de ani și explozia cambriană a vieții marine în urmă cu 541 de milioane de ani.

Este probabil ca, pe măsură ce aceste lanțuri muntoase enorme s-au erodat, au aruncat cantități uriașe de nutrienți în mare, accelerând producția de energie și evoluția supraalimentării, au scris cercetătorii. Munții se ridică atunci când plăcile tectonice ale Pământului, în continuă mișcare, zdrobesc două mase de uscat, împingând rocile de suprafață la înălțimi vertiginoase.

Munții pot crește timp de sute de milioane de ani sau mai mult, dar chiar și cele mai înalte lanțuri se nasc cu o dată de expirare, deoarece eroziunea vântului, a apei și a altor forțe începe imediat să reducă aceste vârfuri. Oamenii de știință pot pune cap la cap istoria munților Pământului studiind mineralele pe care acele vârfuri le lasă în urmă în scoarța planetei.

Cristalele de zirconiu, de exemplu, se formează sub presiune ridicată adânc sub lanțurile muntoase și pot supraviețui în roci mult timp după ce munții lor părinți dispar. Compoziția elementară precisă a fiecărui bob de zirconiu poate dezvălui condițiile din crustă când și unde s-au format acele cristale.

oamenii știință munții
Supermuntii au controlat evolutia vietii pe Pamant

Zirconiul a dezvăluit formarea supramunților

În noul lor studiu, cercetătorii au examinat zirconiu cu cantități mici de lutețiu, un element rar din Pământ care se formează doar la baza munților înalți. Datele au scos la iveală două „picuri” de formare extinsă a supramuntilor în istoria Pământului: unul care a durat de la aproximativ 2 miliarde până la 1,8 miliarde de ani în urmă, iar cel de-al doilea a durat de la 650 milioane până la 500 milioane de ani în urmă.

Studiile anterioare au sugerat existența acelui al doilea interval epic cunoscut sub numele de Supermunte Transgondwanan, deoarece a traversat vastul supercontinent Gondwana, un singur continent gigant care conținea masele de uscat ale Africii moderne, Americii de Sud, Australiei, Antarcticii, Indiei și Peninsulei Arabice. Cu toate acestea, supermuntele anterior numit Nuna Supermountain, după un supercontinent anterior, nu fusese niciodată detectat până acum.

Distribuția cristalelor de zirconiu a arătat că ambii supermunti antici erau enormi, probabil se întindeau pe o distanță de 8.000 de kilometri lungime. Pe măsură ce ambii munți s-au erodat, ei ar fi aruncat cantități uriașe de nutrienți precum fier și fosfor în mare prin ciclul apei, au spus cercetătorii.

Acești nutrienți ar fi putut accelera semnificativ ciclurile biologice din ocean, conducând evoluția la o complexitate mai mare. În plus față de această revărsare de nutrienți, munții în erodare ar fi eliberat și oxigen în atmosferă, făcând Pământul și mai primitor pentru viața complexă. Formarea Supermuntelui Nuna, de exemplu, coincide cu apariția primelor celule eucariote de pe Pământ, celule care conțin un nucleu care a evoluat în cele din urmă în plante, animale și ciuperci.

Între timp, Supermuntele Transgondwanan s-ar fi erodat exact în momentul în care un alt bum evolutiv s-a desfășurat în mările Pământului. În cercetarea lor, echipa a confirmat, de asemenea, studii anterioare care au descoperit că formarea muntoasă s-a oprit pe Pământ de la aproximativ 1,7 miliarde până la 750 de milioane de ani în urmă.

Geologii numesc această perioadă „miliardul plictisitor”, deoarece viața din mările Pământului a încetat aparent să evolueze. Unii oameni de știință emit ipoteza că lipsa unei noi formări de munți ar fi putut împiedica scurgerea de noi nutrienți în oceane în acest timp, înfometând efectiv creaturile marine și blocând evoluția lor.