Home » Știri » Descoperire uluitoare! Ce s-a întâmplat cu apa de pe Marte. Cel mai recent studiu arată clar

Violeta Badea / 17.03.2021, 14:25

Descoperire uluitoare! Ce s-a întâmplat cu apa de pe Marte. Cel mai recent studiu arată clar. Știați că pe planeta Marte au existat lacuri, râuri și oceane? Ei bine, ce s-a întâmplat cu toată apa rămâne doar un mister. Până de curând, oamenii de știință au crezut că aceasta a ajuns în spațiu, dar un nou studiu demonstrează altceva. În acest articol veți afla ce descoperire uluitoare au făcut specialiștii.

Pe planeta Marte au fost descoperite cateva lacuri

Descoperire uluitoare! Ce s-a întâmplat cu apa de pe Marte

Marte nu a fost întotdeauna planeta aridă pe care o cunoaștem cu toții astăzi, în urmă cu miliarde de oameni aici se regăseau râuri, lacuri sau oaceane, așa cum există și pe Pământ. De ce au secat toate acestea? Aceasta este o mare întrebare la care au încercat să răspundă oamenii de știință, dar până acum nu s-a aflat motivul concret. Unii au susținut că toată apa ar fi ajuns în spațiu, dar cercetările au continuat și s-a ajuns la un alt răspuns.

Astfel, oamenii de știință au ajuns la concluzia că o mare parte din apă a rămas blocată în scoarţa marţiană. Ei susțin că o cantitate mare de apă din timpurile străvechi de pe Marte este blocată în minerale, sub suprafața Planetei Roșii. Aceasta descoperire a fost publicată recent în revista Science.

Acest lucru nu înseamnă că sub suprafața planetei există „un fel de rezervor imens de apă”, a ținut să precizeze Eva Scheller, cercetătoare la Institutul de Tehnologie din California şi autoare principală a studiului publicat în revistă. Studiul a fost efectuat cu ajutorul unor măsurători adunate de pe nave spațiale orbitante pe Marte, de pe rover și de pe meteoriți. Roverul Curiosity este cel care a găsit dovezi ale mineralelor hidratate în craterul Gale Marte. Cercetătorii au efectuat o simulare pe computer a modului în care s-a pierdut apa în timp.

Perseverance va studia procesele si reactiile care fac ca apa sa ramana in scoarta

Cel mai recent studiu arată clar

În urmă cu patru miliarde de ani, planeta Marte avea suficientă apă lichidă la suprafaţă. Astfel, aceasta curgea prin râuri, tăia canale în stâncă și se strângea în cratere. Astăzi, planeta este aridă și pustie. Deci ce s-a întâmplat cu apa? Aceasta este întrebarea de la care au plecat cercetătorii.

Până nu demult, specialiștii  au crezut că pierderea acestei ape a fost cauzată de evacuarea atmosferică, lucru care se întâmplă și cu Pământul, dar este mai pronunţat pe Marte datorită gravitaţiei reduse. Această teorie este valabilă doar pentru pierderea unei cantităţi mici de apă.

Astfel, noul studiu a arătat că între 30% și 99% din apa inițială de pe Marte a fost încorporată în minerale și îngropată în scoarța planetei. Cea mai mare parte a apei s-a pierdut cu aproximativ 4,1 și 3,7 miliarde de ani în urmă. Cercetătoarea Eva Scheller a declarat că va continua să studieze această nouă variantă cu ajutorul roverului Perseverance al NASA, care a ajuns recent pe Marte.

„Perseverance va studia exact acele procese şi reacţii care fac ca apa să rămână prinsă în scoarţă”, a declarat Eva Scheller.