Home » Știri » Povestea blocului de 7600 de tone care a fost mutat cu tot cu locatari în el. Cum a fost posibilă translatarea. Metoda genială

Povestea blocului de 7600 de tone care a fost mutat cu tot cu locatari în el. Cum a fost posibilă translatarea. Metoda genială

Cojocaru Cristian / 31.01.2022, 16:43

În România, în perioada comunistă, peste tot au fost construite mari structuri de apartamente în stil sovietic. Când construiau un bulevard maiestuos în orașul Alba Iulia, au observat că una dintre clădiri le stătea în cale. Chiar și așa greutatea de 7.600 de tone a blocului nu le-a stat în cale inginerilor, astfel că acesta a fost mutat. Află întreaga poveste a minunăției inginerești.

Care este povestea blocului de 7.600 de tone care a fost mutat

Întreaga operațiune a durat 5 ore și 40 de minute, iar cele 2 clădiri separate au fost îndepărtate pe un unghi înclinat de 33 de grade. Toate acestea au fost făcute cu locuitorii încă în interiorul clădirii. O femeie a decis să pună un pahar cu apă pe marginea balconului ei și nu a vărsat nicio picătură.

Ridicarea unei întregi structuri se face de obicei prin atașarea unui cadru temporar din oțel sub structură pentru a susține structura. O rețea de cricuri hidraulice este plasată sub cadru și controlată de un sistem unificat de cricuri, ridicând structura de pe fundație. O metodă mai veche, cu tehnologie scăzută, este utilizarea cricurilor de construcție numite cricuri cu șurub sau șuruburi care sunt rotite manual.

[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]

Cu ambele tipuri de sisteme de cric descrise aici, grinzile din lemn cu casete sunt stivuite în grămezi pentru a susține atât structura, cât și cricurile, pe măsură ce structura este ridicată în trepte. Odată ce structura este la o înălțime suficientă, un camion cu platformă sau cărucioare hidraulice sunt plasate sub cadrul de oțel pentru a sprijini deplasările către destinația finală. După mutare, structura este coborâtă inversând pașii tocmai aplicați.

Sistematizarea în România se referă la un program de urbanism realizat sub regimul comunist al lui Nicolae Ceaușescu. Ceaușescu a fost impresionat de mobilizarea ideologică și adularea în masă față de ideologia Juche din Coreea de Nord în timpul vizitei sale în Asia din 1971 și a început campania la scurt timp după aceea.

blocului mutat
Blocul a fost mutat in 5 ore si 40 de minute

Sistemazirea din viziunea lui Ceaușescu

Începând cu 1974, sistematizarea a constat în mare parte în demolarea și reconstrucția satelor și orașelor existente, în întregime sau parțial, cu scopul declarat de a transforma România într-o „societate socialistă dezvoltată multilateral”. Fostului lider comunist îi plăcea să schimbe străzile.

El trecea literalmente pe lângă orașe, decidea ca această structură sau aceea să fie îndepărtată sau demolată (de exemplu, chiar nu-i plăceau bisericile). Cheltuiala de mutare a clădirii a fost mai ieftină decât demolarea și reconstrucția ei de la zero. Inginerii au decis să separe structura de 7.600 de tone în jumătate.

În data de 27 mai 1987 a început translatarea. În ziarul Unirea, Sebastian Truța consemna:

„Primul segment al blocului A2, cu 40 de apartamente, situat pe B-dul 6 Martie, nr. 89, s-a desprins de fratele geamăn și a ănceput să ruleze spre o altă destinație. Întreaga „călătorie” a durat doar 5 ore și 40 de minute, pe o axă înclinată de 33 de grade, 50 de minute și 40 de secunde.

Translatarea s-a făcut cu o retragere și în același timp o distanțiere a celor două tronsoane, de 55 de metri. Deplasarea a avut loc fără niciun incident. Pe toată durata translatării locatarii au rămas în case, gospodinele și-au văzut de treburi în bucătărie, copiii s-au jucat în camerele lor. A fost un moment unic să aluneci pe nesimțite întrebul bloc de pe B-dul 6 Martie, pe B-dul Transilvaniei.

Zeci de locatari au ieșit pe balcoane, consumând în liniște o cafea sau o bere. O gospodină mai inspirată  a așezat pe muchia balconului un pahar plin cu apă, demonstrând că mișcarea a fost așa de lină încât paharul nu s-a vărsat. A urmat mutarea celui de-al doilea tronson geamăn. În final, distanța dintre cele două tronsoane ale blocului A2 s-a mărit la 55,75 de metri, spațiu suficient pentru încântătoarea esplanadă a B-dului Transilvania, ce desfată ochiul cu noua geografie urbană”.

Cel care a pus în aplicare această invenție, ing. Iordăchescu nu s-a temut că va avea loc un accident, cu toate că blocul era conectat la rețelele de electricitate, apă și gaz, iar acest lucru pentru că nimeni nu s-a abătut de la planurile sale. În prezent, blocul se află pe noul său amplasament.