Home » Știri » Știri sociale » Model cerere de demisie fără preaviz- ce argumente să aduci, pentru a nu mai lucra săptămânile din preaviz

Model cerere de demisie fără preaviz- ce argumente să aduci, pentru a nu mai lucra săptămânile din preaviz

Ileana Mladinoiu / 19.11.2020, 12:00
Model cerere de demisie fără preaviz- ce argumente să aduci, pentru a nu mai lucra săptămânile din preaviz

Codul Muncii prevede cazurile în care îţi poţi depune demisia la zi, fără a mai fi nevoie de a respecta perioada legală de preaviz. Conform art. 81 din Codul Muncii, demisia este definită ca fiind „actul unilateral de voinţă a salariatului care, printr-o notificare scrisă, comunică angajatorului încetarea contractului individual de muncă, după împlinirea unui termen de preaviz”.

Ce prevede Codul Muncii

Mihaela Niţu, avocat senior la cabinetul de avocatură Gruia Dufaut, explică  pentru cariere.ro că “salariatul nu are obligaţia să îşi motiveze demisia, dar aceasta trebuie să fie formalizată printr-un document scris”.

Dacă ați citit Codul Muncii, ați aflat că perioada de preaviz este de maximum 20 de zile lucrătoare (pentru o funcție de execuție), respectiv de 45 de zile lucrătoare (funcție de conducere). Durata exactă este prevăzută  în orice contractul de muncă al salariatului, “fără însă a depăși limită maximă prevăzută de Cod”.

De reținut din explicațiile avocatului menționat că “pe durata preavizului, contractul individual de muncă continuă să își producă toate efectele, salariatul având obligația să se prezinte la locul de muncă și să presteze munca în mod normal (fără a exista un drept legal de a absenta), iar angajatorul să plătească salariul”

Ce argumente să aduci pentru a nu mai lucra în săptămânile din preaviz

Dorința unui angajat este demisia, vrea să părăsească locul de muncă, de exemplu, din cauza salariului prea mic, a volumului prea mare de muncă sau a colectivului ostil. Când se întâmplă acest lucru şi vrei să îţi depui demisia, verifică toate documentele şi contractele pe care le-ai semnat atunci când te-ai angajat.

Mihaela Bădiceanu, autorul unui articol de pe medijob.ro, vă sfătuiește cum să vă comportați sau mai exact ce să faceți și ce să nu faceți în perioada preavizului, ca să iasă lucrurile așa cum vă doriți, adică, atât angajatul, cât și angajatorul să fie mulțumiți, ba chiar să-și strângă mâna.

1.Stați de vorbă cu cei din conducere

Ați decis să vă dați demisia. Angajați-vă într-o discuție sinceră mai întâi cu managerul sau cu șeful de la resurse umane. Abia apoi puteți să vă înștințați și colegii de echipă. În felul acesta, îi dați timp angajatorului să reflecteze, să se gândeasca la următorii pași sau chiar să vă propună o ofertă de nerefuzat pentru ca să rămâneți în companie. Este recomandat ca angajaţii care au dezvoltat relaţii strânse cu angajatorii lor să îi anunţe mai întâi pe aceştia de decizia demisiei, înainte de a oferi companiei o notificare oficială.  Dacă demisia este anunţată brusc, angajatorul s-ar putea simţi desconsiderat.

2.Construiți-vă un plan

Odata confirmată cererea de demisie, este necesar să vă faceți un plan de lucru pe termen scurt la început. Același comportament profesional îl veți avea pe timpul preavizului, fiindcă e de dorit să plecați cu fruntea sus din companie, iar colegii și angajatorul să nu aibă nimic a vă reproșa.

3.Predați-vă proiectele finalizate

Proiectele finalizate vor fi predate echipei sau unei alte persoane care vă va înlocui. Este un gest producător de aprecieri din partea angajatorului, plus că vă va da cele mai bune recomandări/referințe pentru viitorul angajator. Ele pot fi adunate într-o scrisoare de recomandare.

4.Lăsați loc de “bună ziua”

Îndepliniți-vă sarcinile jobului, acordând timp și relatiilor profesionale pe care le-ați construit. Întocmiți o listă cu persoanele ce v-au fost mereu alături, mulțumiți-le, printr-un discurs de rămas bun, dacă echipa vă oferă o petrecere formală de încheiere a jobului.

Ce nu trebuie să faceți în perioada de preaviz

1.Pe cât posibil, nu vorbiți despre noua ofertă sau despre alte planuri

În general, oamenii nu doresc cu adevărat să aibă informații despre salariul extraordinar  și noua oferta de muncă sau despre planificarea unui sejur în străinătate. În felul acesta, evitați bârfele.

2.Nu vă vorbiți colegii de rău

Imaginea celui care își va bârfi colegii în fața șefului sau care va vorbi de rău angajatorul va avea de suferit după terminarea preavizului.  Înercați să rezistați acestei tentații.

3.Nu vă lăsați treburile neterminate

Cu o săptămână înainte de a se termina perioada de preaviz, faceți curățenie în biroul în care ați lucrat, acolo unde este cazul.

4.Nu luați acasă date sau materiale ale firme

După plecarea de la fostul loc de muncă, obiectele de birou, laptopul, datele/documentele confidențiale, parolele etc. pot fi considerate ca fiind  „furate” din punct de vedere tehnic.

5.Nu lăsați o impresie negativă

Mentineți relatiile și comunicarea pe cale amiabilă cu compania, cu managerul, HR-ul și chiar cu colegii. Tratați-i cu respect pentru că este posibil să vă mai întâlniți.

Chiar dacă renunțați la job, încercați să lăsați loc de bună ziua. Păstrați o relație bună cu șefii, nu vă vorbiți de rău colegii
Chiar dacă renunțați la job, încercați să lăsați loc de bună ziua. Păstrați o relație bună cu șefii, nu vă vorbiți de rău colegii

Ce soluții aveți la îndemână pentru a nu mai lucra în săptămânile de preaviz

1.Solicitați o perioadă mai scurtă de preaviz

Puteți negocia cu angajatorul dvs. pentru a scurta perioada de preaviz. Probabil că va fi de acord dacă dorește să părăsiți compania cât mai curând sau dacă, de exemplu, vă datorează bani pentru ore suplimentare. În acest caz, angajatorul nu este obligat să plătească o despăgubire compensatorie, chiar și numai până la cuantumul preavizului neîndeplinit.

2.Luați-vă concediul plătit

Angajatul, cu acordul angajatorului, își poate lua concediul în perioada de preaviz. această soluție este posibilă numai dacă mai aveți timp liber. Niciuna dintre părți nu o poate impune. Angajatul are dreptul să prefere să fie plătit pentru concediile sale, iar angajatorul are dreptul să își dorească un angajat până la capăt. Dacă nu se ajunge la un acord, vă puteți lua concediu, dar acest lucru va amâna doar data de încheiere a notificării.

3.Intrați în concediu medical

Boala de comoditate este o practică interzisă. Dacă sunteți cu adevărat bolnav,  medicul dumneavoastră hotărăște să întrerupeți munca. Data de încheiere a notificării va rămâne neschimbată.

4.Solicitați despăgubiri

În loc de preaviz, după deducerea indemnizațiilor zilnice de asigurări sociale (cu excepția dispozițiilor contractuale contrare), puteți cere despăgubiri.

Motivarea deciziei de demisiei fără preaviz

Salariul prea mic

Spunându-i angajatorului motivul pentru care demisionezi, cum ar fi salariul prea mic, îl va ajuta să înţeleagă şi să intervină dacă este cazul, propunând o mărire de salariu în speranţa că te va convinge să rămâi în companie.

Nașterea și sosirea copilului în familie

Dorința  de a demisiona în termen de două luni de la nașterea sau sosirea copilului în familie este un alt argument potrivit.

 Concediu pentru deschiderea unei afaceri

Angajatul are opțiunea de a demisiona fără notificare la sfârșitul concediului luat pentru că dorește să deschidă o afacere, dacă dorește. Pentru a face acest lucru, el trebuie să-și informeze angajatorul cu 3 luni înainte de încheierea concediului.

Jobul nu ți se potrivește

Ai crezut în competențele tale, dar, pe parcurs, ai ajuns la concluzia că nu este ceea ce credeai.

O boală gravă te împiedică să continui munca

Nu este nevoie să dai prea multe explicații cu privire la boala de care suferi.

O cerere de demisie fără preaviz cuprinde data redactării, poziția din care demisionezi, compania, ultima zi în care vei mai lucra, semnatura
O cerere de demisie fără preaviz cuprinde data redactării, poziția din care demisionezi, compania, ultima zi în care vei mai lucra, semnatura

Model cerere demisie fără preaviz

Ce trebuie să știi este modelul de cerere, dar și cui adresezi cererea. Diferă de politica companiei, manager, șef departamente resurse, alt personal de la resurse umane, potrivit cariere.ejobs. Srisoarea/notificarea trebuie să fie scurtă, fără multe explicații, doar să informați, nu să explicați, deși este un document oficial (fără critcarea companiei).

Cuprinde: data redactării, poziția din care demisionezi, compania, ultima zi în care vei mai lucra, semnatura. Alte probleme pot fi puse într-o discuție particulară (exit- interviu), ca la angajare: de ce pleci, ce ți-a placut în companie, de ce un nou job, toate acestea finalizându-se cu mulțumiri din partea ambelor părți.

Fiți diplomați, când v-ați propus să demisionați!