Home » Tehnologie & Știinta » Cine a inventat bicicleta. Primele modele au fost realizate din lemn. Scurt istoric

Cine a inventat bicicleta. Primele modele au fost realizate din lemn. Scurt istoric

Voicu Costin / 17.03.2022, 08:00
Cine a inventat bicicleta. Primele modele au fost realizate din lemn. Scurt istoric

Sunt mulți oameni (și chiar țări) care au susținut invenția bicicletei, dar realitatea este că nicio persoană nu poate fi acreditată. A fost nevoie de un efort combinat de-a lungul a câteva secole pentru a ne aduce de la „mașini de alergat” la biciclete așa cum le cunoaștem astăzi. O bicicletă poate fi definită în general ca fiind un vehicul rutier cu două roți așezate în linie una în spatele celeilalte, puse în mișcare prin intermediul a două pedale acționate cu picioarele. Dar în trecut, bicicleta funcționa în alt mod. Care este istoria ei?

Bicicleta, invenția trecutului și viitorului

Fiind inventate în Europa secolului 19, bicicletele sunt acum în număr de peste un miliard, asigurând în multe regiuni mijlocul principal de transport. Ele sunt de asemenea foarte populare ca mod de recreație și au fost adaptate pentru folosință în multe alte domenii ale activității umane cum ar fi cel al jucăriilor, fitness, aplicații militare, servicii de curierat și sportul numit ciclism.

Germania face un pas important în dezvoltarea transportului verde, intenționând să construiască prima autostradă pentru biciclete de pe teritoriul său. De curând, a fost deschis publicului primul tronson al șoselei, măsurând 5 kilometri. În momentul în care va fi finalizată, autostrada va avea o lungime de 100 de kilometri.

Etimologia cuvântului bicicletă

Cuvântul bicicletă a apărut pentru prima dată în tipărirea engleză în The Daily News în anul 1868, pentru a descrie „Bysicles și trysicles” de pe „Champs Elysées et Bois de Boulogne”. Cuvântul a fost folosit pentru prima dată în 1847 într-o publicație franceză pentru a descrie un vehicul neidentificat cu două roți, posibil o trăsură.

Istoria primei biciclete

După cum se dovedește, această invenție extrem de populară are o istorie plină de controverse. În timp ce poveștile despre cine a inventat bicicleta se contrazic adesea, există un lucru cert: primele biciclete nu semănau deloc cu cele pe care le vezi pe stradă astăzi.

Primele iterații cunoscute ale unui vehicul pe roți, propulsat de oameni, au fost create cu mult înainte ca bicicleta să devină o formă practică de transport.

1817 – Draisienne (Cal Dandy)

Pentru a înțelege cum am ajuns la designul bicicletei, trebuie să începem de la Draisienne sau „mașina de alergat”. Fabricat în întregime din lemn, nu existau pedale sau viteze, ci doar două roți și un scaun. Folosind o roată din față orientabilă, acestea au fost folosite pentru a accelera deplasarea, dar au dispărut la fel de repede cum au apărut din cauza a numeroase accidente. Extrem de grele și greu de condus, oamenii pierdeau adesea controlul la colțuri pe străzile pietonale aglomerate.

Anii 1820 – Triciclete și cvadricicluri

Deși acestea erau încă departe de designul tipic de bicicletă cu două roți, au introdus utilizarea pedalelor sau manivelelor pentru a propulsa vehiculul înainte. Atât triciclurile cât și cvadriciclurile erau extrem de grele și aveau o rezistență mare la rulare.

1863 – Velocipedul (Boneshaker)

Velocipedul, cunoscut și sub denumirea de „smucitorul de oase”, a fost inventat în Franța și a fost oarecum similar ca design cu Draisienne. Revenind înapoi la două roți, velocipede avea pedale pe roata din față și o frână formată dintr-o pârghie de metal și o plăcuță de lemn care apăsa pe roata din spate. Fidel numelui său, această „bicicletă” a fost extrem de incomodă, cu roata de lemn și anvelopele de fier pe străzile pietruite accidentate.

1870 – Penny Farthing (High Wheeler)

Penny Farthing a fost primul model realizat în întregime din metal și a fost mult mai plăcut de condus, cu roata mare din față, făcându-l mai confortabil, mai ușor de navigat și mai eficient. Pedalele erau încă atașate la roata din față, dar pentru că era mult mai mare, fiecare rotație te ducea mai departe.

Problema a fost cu echilibrarea pentru a rămâne pe vehiculul cu roți înalte. Chiar și cea mai mică denivelare neașteptată de pe drum ar putea face ca pilotul să-și piardă echilibrul și să se prăbușească în stradă cu capul înainte.

1880 – Bicicleta de siguranță (cadru de diamant sau rover)

Englezul John Kemp Starkely a apărut cu prima bicicletă de siguranță de succes comercial (numită Rover), dar nu a fost neapărat în întregime designul său. Au existat câteva modele similare cu utilizarea transmisiei, dar Rover a fost punctul de rupere pentru ciclism, așa cum știm.

Odată cu introducerea metalului suficient de puternic și ușor pentru a face un lanț și pinioane, acest lucru a permis dimensiuni mai mici ale roților. Aceasta a marcat o schimbare a bicicletelor de la o jucărie periculoasă la un mijloc eficient de transport disponibil publicului larg.

1888 – Anvelopa pneumatică

Invenția anvelopei pneumatice (umplute cu aer) nu numai că a făcut bicicletele mult mai confortabile de condus, ci și mai sigure. Doctorul scoțian John Boyd Dunlap a avut ideea pentru prima dată această idee.

1900 până astăzi

Deși materialele s-au schimbat foarte mult, cu biciclete ușoare fabricate din titan sau fibră de carbon, designul a suferit doar ajustări minore în ultimul secol. Poate cea mai mare dintre acestea a fost dezvoltarea schimbătorului și a angrenajului. Până în acest moment, în anii 1930, roata din spate avea un pinion de fiecare parte a butucului și trebuia scoasă și răsturnată de fiecare dată când pilotul dorea să schimbe vitezele.