În momentul în care cumperi un produs, beneficiezi de o garanție. Cu siguranță ai auzit despre garanția comercială și cea legală însă nu știi ce anume reprezintă fiecare. Află ce prevede legea potrivit modificărilor aduse care își produc efectele de la 1 ianuarie 2022 precum și care este diferența între cele două tipuri de garanție.
Garanția comercială reprezintă perioada pe care producătorul sau comerciantul și-o asumă în plus față de cea legală la care ai dreptul. Garanția legală se întinde pe o perioadă de doi ani. Noua prevedere se regăsește în OUG nr. 140/2021 și are aplicabilitate în cazul tututor contractelor încheiate cu data de 1 ianuarie 2022, data la care a intrat în vigoare.
Dacă produsele au fost cumpărate anterior acestei date, atunci legea care își produce efectele va fi în continuare Legea nr. 449/2003. Așadar, garanția comercială reprezintă „orice angajament din partea garantului față de consumator, prevăzut în certificatul de garanție sau în publicitatea disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului, în plus față de obligațiile legale care îi revin vânzătorului referitoare la garanția de conformitate, de a rambursa prețul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreține bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificațiilor sau oricărei alte cerințe care nu este legată de conformitate”.
În concluzie, garanția comercială este acea perioadă de timp ofertiă în plus față de cei doi ani de garanție legală la care avem cu toții dreptul. Comerciantul, la rândul său, poate oferi garanția comercială în schimbul unei sume de bani în plus față de prețul inițial și rămâne la latitudinea clientului dacă acceptă sau nu. Astfel, aceste costuri vor acoperi eventualele reparații sau chiar înlocuire pe toată perioada garanției comerciale, fiind suportate de către comerciant. Iată ce trebuie să conțină certificatul de garanție comercială:
Mai nou, în OUG 140/2021 este prevăzut un termen rezonabil în care să fie efectuate reparațiile sau bunul înlocuit, acesta fiind de maximul 15 zile calendaristice din momentul în care vânzătorul a fost informat de către consumator cu privire la neconformitate. Totodată, termenul trebuie stabilit de comun acord în scris între cele două părți ale contractului, fiind luată în considerare natura și complexitatea bunurilor, natura și gravitatea neconformității, precum și efortul necesar pentru finalizarea reparației sau înlocuirea bunului.
De asemenea, în noua ordonanță este prevăzută și garanția comercială de durabilitate. Aceasta este opțională și este oferită de către producător, vizând capacitatea bunului de a-și păstra anumite caracteristici sau standarde de performanță în cursul utilizării normale a produsului „în cazul în care un producător oferă consumatorului o garanție de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioadă de timp anume, producătorul răspunde direct față de consumator, pe întreaga perioadă acoperită de garanția de durabilitate, pentru repararea sau înlocuirea bunurilor (…). Producătorul îi poate oferi consumatorului condiții mai favorabile în certificatul de garanție comercială de durabilitate”.
În cazul în care bunul achiziționat este înlocuit, perioada garanției de durabilitate va începe din nou, iar în cazul în care este doar reparat, atunci perioada de garanție va fi prelungită cu perioada în care acesta a fost nefuncțional până în data restituirii produsului reparat către consumator, potrivit avocatnet.ro.