Home » Auto » Ce este Lane Assist și cum funcționează. Orice șofer și-ar dori ca mașina lui să fie dotată cu această funcție

Ce este Lane Assist și cum funcționează. Orice șofer și-ar dori ca mașina lui să fie dotată cu această funcție

Voicu Costin / 19.02.2022, 12:00
Ce este Lane Assist și cum funcționează. Orice șofer și-ar dori ca mașina lui să fie dotată cu această funcție

Când optaţi pentru cumpărarea unei mașini noi sau second-hand, doriți ca aceasta să fie cât mai bine dotată, iar sistemele de siguranță să vă ajute mai mult pentru a preveni unele accidente mai grave. Drumurile lungi pot fi obositoare, mai ales dacă este unul fără prea multe obstacole sau limite de viziteze. Lane Assist-ul este una dintre opțiunile pe care o mașină o poate avea și care vă poate ajuta. Ce este și cum funcționează?

Ce este Lane Assist

Cunoscută și sub denumirile de Lane Departure Warning System sau Lane Support, această dotare din lista de opționale te ajută să nu te abați de la traseu, chiar și atunci când atenția îți este distrasă. Cu ajutorul unor senzori specifici sau al unei camere video, Lane Assist intervine pasiv sau activ, în funcție de modelul mașinii și de anul de fabricație.

De-a lungul timpului, sistemul a fost îmbunătățit și completat cu funcții noi, pentru a micșora unul dintre cele mai mari riscuri la care sunt supuși șoferii și pasagerii acestora: accidentul. Este util să cunoști întrebuinţarea sistemului Lane Assist.

Cum a apărut Lane Assist

La fel ca multe alte sisteme de siguranță pasivă sau activă și implementarea Lane Assist a fost introdus de un producător german. Sistemul a fost prezent pentru prima oară pe camioanele Mercedes-Benz Actros, în anul 2000, dar de realizarea acestuia s-a ocupat compania americană Iteris.

Cu toate acestea, japonezii au fost cei care au introdus dotarea maşinilor cu acest sistem inovator. Un an mai târziu, modelul Nissan Cima revoluționa siguranța mașinilor cu pasageri și face cunoscute calitățile acestui sistem pe piața japoneză, iar în 2002, Toyota Caldina și Alphard îi urmează.

Primul SUV dotat cu Lane Assist a fost versiunea americană de Infiniti FX35, produsă tot de japonezi. De data aceasta, sistemul era dezvoltat de Iteris, în colaborare cu gigantul francez din domeniul subansamblelor, Valeo.

Ca o coincidență sau nu, Lane Assist a ajuns şi în Europa tot prin intermediul unor francezi. Faceliftul modelului Citroen C5, din 2004, introducea pe lista de opționale ansamblul de componente datorită căruia șoferii puteau depăși mai greu marcajele rutiere. Astăzi, sistemul este prezent în oferta unui grup mare de mărci, de la Cadillac sau Volvo, până la Volkswagen sau KIA.

Cum funcţionează sistemul

De la dezvoltarea sa inițială și până în prezent, Lane Assist a cunoscut mai multe stadii de evoluție. Astăzi, această funcție este integrată în ecosisteme complexe de siguranță pasivă și activă, pe fondul înăspririi tot mai mari a criteriilor de securitate cărora trebuie să le corespundă modelele de mașini, la testele Euro NCAP. În funcție de brand și de anul de fabricație, o mașină poate fi dotată cu una dintre versiunile de Lane Assist, după cum urmează:

  • sistemul care avertizează șoferul prin stimuli audio și vizuali sau chiar prin vibrații, la depășirea marcajului rutier.
  • sistemul care avertizează șoferul, iar apoi, în lipsa unei corecții, intervine asupra sistemului de direcție al mașinii.
  • sistemul care intervine proactiv, pentru a limita supravirarea și a păstra viteza mașinii și distanța față de vehiculul din față.

Sistemul folosit funcționează cu ajutorul unei camere video, amplasate în partea superioară a parbrizului. Unitatea centrală a sistemului îmbină imaginile obținute de aceasta cu cele sosite de la radarul din bara de protecție sau din grilă. Astfel, atunci când marcajul este încălcat fără ca maneta semnalizatorului să fie acționată, volanul vibrează, iar în bord apare un martor. Sistemul acţionează pentru ca riscul unei coliziuni să fie micșorat sau chiar eliminat.