Home » Auto » Cod rutier 2022. Ce se întâmplă cu șoferii prinși atât sub influența alcoolului, cât și a drogurilor. E lege

Cod rutier 2022. Ce se întâmplă cu șoferii prinși atât sub influența alcoolului, cât și a drogurilor. E lege

Voicu Costin / 04.05.2022, 16:38
Cod rutier 2022. Ce se întâmplă cu șoferii prinși atât sub influența alcoolului, cât și a drogurilor. E lege

În România, consumul de alcool și/sau stupefiante, înainte de a te urca la volan, este strict interzis, şi cel mai probabil, și în majoritatea țărilor din această lume. Fiind o încălcare foarte gravă a unor legi, de-a lungul timpului, Justiția a revenit asupra lor pentru a le modifica. Se pare că încă o dată, legea a fost schimbată. Ce se întâmplă cu șoferii prinși atât sub influența alcoolului, cât și a drogurilor?

Legea s-a schimbat. Din nou.

Șoferii depistați conducând pe drumurile publice în timp ce se află sub influența băuturilor alcoolice, și a drogurilor vor fi acuzați de o singură infracțiune, nu de două, a stabilit, în februarie, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie ce a fost publicată marți în Monitorul oficial.

Codul penal menționează cele două infracțiuni ca fiind separate, având fiecare pedepse de până la cinci ani de închisoare. Asta înseamnă că cei ce vor fi depistați în trafic de către organele de poliție sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor, nu li se va aplica tratamentul de concurs al infracțiunilor, ce duce la majorarea pedepselor aplicate.

Ce s-a schimbat pentru șoferi și de ce

Judecătoria Bistrița l-a condamnat pe un șofer la un an și două luni de închisoare pentru conducere sub influența alcoolului și la opt luni de închisoare pentru conducerea sub influența unor substanțe interzise, comasând cele două infracțiuni și aplicând tratamentul sancționatoriu al concursurilor de infracțiuni, respectiv majorarea cu o treime din cea mai redusă pedeapsă, rezultând o pedeapsă totală de un an, patru luni și 20 de zile de închisoare.

Totuși, inculpatul a susținut, prin avocatul său, că starea de pericol creată a fost doar una, pe fondul incapacității psihofizice a persoanei aflate în cele două situații incriminate de a conduce vehicule pe drumurile publice în condiții de siguranță.

Curtea de Apel Cluj a solicitat ICCJ să se pronunțe asupra situației și să spună dacă conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice, cu o îmbibație de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge, și sub influența unor substanțe psihoactive, infracțiuni prevăzute separat de Codul penal, având fiecare pedepse cu închisoare de până la cinci ani sau amendă penală, trebuie judecată sub forma săvârșirii unei singure infracțiuni sau a două distincte, caz în care se va aplica sancțiunea aferentă concursului de infracțiuni.

ICCJ a stabilit, prin Decizia nr. 11/2022, care a fost publicată marți în Monitorul oficial, că „fapta unei persoane de a conduce pe drumurile publice, un autovehicul, având o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge şi aflându-se sub influenţa unor substanţe psihoactive, întruneşte elementele de tipicitate ale infracţiunii prevăzute de art. 336 alin. (1) şi (2) din Codul penal, infracțiune unică”.

Accidente produse din cauza consumului de alcool

În 2019, un studio arăta că, România se situează pe primul loc în Europa în clasamentul negativ al accidentelor rutiere grave produse în urma consumului de alcool. Este urmată de Croația și Polonia. La polul opus se situează Marea Britanie, Elveția și Suedia.

În România, peste 6% dintre accidentele rutiere grave sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Comisiei Europene înregistrează o rată de 99 decese într-un an la 1 milion de locuitori. Astfel, țara noastră se află pe primul loc în acest clasament negative.