Home » Când, unde, cum » 9 cele mai groaznice accidente aeriene din istorie

9 cele mai groaznice accidente aeriene din istorie

Cojocaru Cristian / 28.03.2022, 18:10
9 cele mai groaznice accidente aeriene din istorie

Avionul este considerat cel mai sigur mijloc de transport. Cu toate acestea, în istorie sunt menționate câteva accidente aeriene care au făcut mii de victime în total. Află care sunt cele mai groaznice accidente aviatice și ale căror companii aeriene au aparținut aparatele de zbor.

Accidente aeriene care au rămas în istorie

De-a lungul istoriei au existat autentice dezastre aeriene precum cea care a avut loc pe 27 martie 1977 pe aeroportul Los Rodeos din Tenerife. Istoria numără câteva astfel de accidente aviatice care au fost dezastruoase. Iată 9 dintre cele mai cunoscute accidente.

American Airlines

Pe 25 mai 1979, un avion American Airlines care urma să acopere ruta dintre Chicago și Los Angeles s-a prăbușit la scurt timp după ce a decolat de pe aeroportul O’Hare. A ucis 273 de persoane, dintre care două erau la pământ. Motivul dezastrului a fost detașarea motorului aripii stângi. Avionul a reușit să se ridice la aproximativ 100 de metri de sol, a parcurs 1.500 de metri și s-a prăbușit într-un hangar. S-a vărsat combustibil și avionul a luat foc.

Iran Air

Pe 3 iulie 1988, zborul Iran Air 655 a fost doborât de o rachetă lansată de pe o navă a Marinei SUA. Greșeala americanilor, în ciuda faptului că aveau deja echipamente de luptă de ultimă generație în acei ani, a costat viața a 290 de oameni. Incidentul a avut loc în timpul războiului din Golf. Marina a declarat la acea vreme că a efectuat până la 11 apeluri de avertizare radio pe diferite frecvențe înainte de a trage.

Air Africa

La Kinshasa, capitala Republicii Democrate Congo, una dintre cele mai grave tragedii aeriene din istorie a avut loc în 1996. Un avion Air Africa care transporta o încărcătură excesivă s-a prăbușit într-o piață stradală în timp ce încerca să decoleze. Aeronava era încărcată complet cu combustibil, așa că atunci când s-a prăbușit a luat foc. Numărul morților variază între 227 și 348. Ulterior s-a aflat că avionul transporta arme pentru războiul din Angola.

Malaysia Airlines

Ce s-a întâmplat cu zborul 370 Malaysia Airlines în octombrie 2014 rămâne un mister până astăzi. Aeronava a decolat din Kuala Lumpur și era destinată Beijingului. După câteva ore de zbor s-a pierdut legătura cu avionul, care a dispărut în mod misterios cu 239 de persoane la bord. Până pe 17 ianuarie 2017, rămășițele avionului au fost căutate. Mai întâi în apele din Golful Thailandei și din împrejurimi, unde se presupunea că ar fi căzut avionul, iar mai târziu în Oceanul Indian departe de continent, unde au dus la noi piste. Căutarea nu a dat rezultate.

Saudia

301 de persoane au murit în incendiul Saudia Lockheed L-1011 Tristar. Zborul 163 trebuia să acopere ruta dintre Karachi și Jeddah, făcând escală la Riad. Aeronava a părăsit Karachi pe 19 august 1980. Prima etapă a zborului a decurs normal. Cu toate acestea, la câteva minute după decolare, a început să sune o alarmă care indică un incendiu în cală. Ar urma confuzii între pilot, copilot și echipaj și, deși au fost respectate procedurile recomandate, turnul de control din Riad nu a fost informat despre incendiu. În cele din urmă, pilotul a reușit să aterizeze la Riad, dar o serie de avarii aduse avionului provocate de incendiu au încetinit deschiderea aeronavei și evacuarea s-a făcut prea târziu.

accidente aeriene istorie
Accidentul Air Africa este unul dintre cele mai dezastruoase din istorie

Turkish Airlines

Accidentul zborului Turkish Airlines 981 a avut loc în 1974. Era un zbor programat să călătorească de la Istanbul la Londra, cu escală la Paris. Aeronava a aterizat în siguranță în capitala Franței și s-a umplut complet în urma unei greve a companiei British European Airways, care a făcut ca mulți călători să ia avionul turc pentru a se întoarce la Londra.

Când aparatul survola orașul francez Meaux, controlorii de trafic aerian din acel oraș au primit un semnal distorsionat și avionul a dispărut de pe radar. Investigațiile ulterioare au arătat că decompresia a avut loc, ca urmare a unei trape de marfă din spate eșuate, provocând explodarea podelei lui McDonnell Douglas DC-10. Avionul s-a prăbușit în pădurea Ermenonville, lângă orașul Senlis. 346 de oameni au murit.

Accident de zbor în Charkhi Dadri (New Delhi)

Cunoscut drept cel mai mortal accident în timpul zborului, a implicat două avioane: un Boeing 747 Saudi Arabian Airlines și un Ilyushin Il-76 Kazakhstan Airlines. Ambele avioane zburau pe aceeași rută în direcții opuse. 349 de persoane au murit în accident. S-a întâmplat în 1996. Investigațiile au dat vina pe avionul kazah, întrucât pilotul nu a respectat altitudinea de 5.000 de metri care i-a fost atribuită și a coborât până la 4.000 pe care a menținut-o avionul saudit.

S-a luat în considerare și posibilitatea ca acei comandanți să nu fi primit clar ordinele de control pentru că nu înțelegeau pe deplin limba engleză. În final, s-a ajuns la concluzia că infrastructura aeriană de care dispunea New Delhi era învechită, întrucât radarele nu măsurau altitudinea aeronavei, ci doar poziția aproximativă a acestora.

Japan Airlines

Boeing 747SR înregistrat ca JA8119 era programat să părăsească Aeroportul Internațional Haneda din Tokyo pentru Aeroportul Internațional Osaka. A decolat conform planului, dar după 44 de minute avionul s-a prăbușit. În ancheta de după accident, care a costat viețile a 520 de persoane și în care patru femei au supraviețuit miraculos, s-a descoperit că avionul s-a prăbușit cu 7 ani în urmă, când coada a atins pământul în timp ce ateriza pe aeroportul Itami.

Acest incident ar fi deteriorat peretele din spate care a provocat accidentul mortal. În plus, reparația corespunzătoare nu a respectat standardele stabilite de producătorul Boeing și, atunci când a fost reparată, s-a estimat că aeronava ar putea efectua încă 10.000 de decolări. Cel din 12 august 1985 a fost numărul de decolare 13.320.

Los Rodeos (Tenerife)

Accidentul aviatic de la Los Rodeos, pe insula Tenerife, este calificat drept cel mai mortal din istorie. Incidentul a avut loc pe 27 martie 1977 și a pus capăt vieții a nu mai mult, nici mai puțin de 587 de persoane. În accident au fost implicate două avioane: un KLM 4805 și un Pan Am PAA 1736. Primul se îndrepta de la Amsterdam către aeroportul Gran Canaria, iar al doilea venea din New York și avea aceeași destinație.

Și ce făceau două avioane mari într-un aeroport mult mai puțin pregătit decât aerodromul Gran Canaria? Motivul a fost că cel din Gran Canaria a fost închis după ce o bombă a explodat cu câteva ore înainte și a fost primită o a doua amenințare cu bombă. Zborurile au fost redirecționate pentru câteva ore către aeroporturi din apropiere, cum ar fi Los Rodeos.

Los Rodeos avea o singură pistă de decolare, era duminică și în turnul de control era un singur operator. După redeschiderea aeroportului din Gran Canaria, avionul KLM a primit permisiunea să-și pornească motoarele și să se deplaseze pe pista principală. Controlorul a decis apoi să grăbească situația și a ordonat ca, în loc să ia pista secundară, destinată transferurilor la sol, să continue de-a lungul pistei principale fără a se abate și să facă un viraj de 180 de grade pentru a aștepta confirmarea decolării.

Trei minute mai târziu, zborul Pan Am a primit instrucțiuni să se deplaseze pe pistă și să o părăsească la a treia ieșire din stânga. Trebuia să confirme odată ce manevra se terminase. Totuși, în acea zi a fost multă ceață, pilotul nu a văzut startul și a continuat până în a patra.

Condițiile meteo nefavorabile care au îngreunat vederea și coordonarea slabă cu turnul de control au făcut ca cele două avioane să se ciocnească în timpul decolării. Accidentul a provocat un incendiu în avionul KLM, care a căzut la pământ deplasându-se la 300 de metri de locul impactului. Avionul Pan Am a luat foc și el, dar unii pasageri au fost salvați.

Accidentul Los Rodeos a dat naștere la măsuri de reglementare și standardizare a comunicațiilor aeriene comerciale internaționale. De atunci, toate turnurile de control și piloții trebuie să folosească expresii comune în engleză. Avioanele au început să aibă sisteme automate de navigație pentru zilele cu ceață. De asemenea, s-a subliniat că procedurile de cabină ar trebui efectuate după decizii comune între controale și echipajul de cabină.