Home » Când, unde, cum » Cele mai fascinante 5 obiecte din Calea Lactee. Astronomii au rămas fascinați

Cele mai fascinante 5 obiecte din Calea Lactee. Astronomii au rămas fascinați

Manolică Anca / 01.04.2022, 09:52
Cele mai fascinante 5 obiecte din Calea Lactee. Astronomii au rămas fascinați

Galaxia noastră se numește Calea Lactee, iar aceasta ascunde nenumărate lucruri suprinzătoare. Numele acesteia nu a fost ales întâmplător, el având legătură cu mitologia greacă. Cu un diametru de 100.000 de ani-lumină, galaxia noastră este gazda a o sută de miliarde de stele și zeci de milioane de nebuloase. Și printre toate acestea găsim câteva obiecte foarte ciudate. Iată câteva dintre ele.

Cele mai fascinante obiecte din Calea Lactee

• O explozie misterioasă

Când vine vorba de căutarea unor explozii ciudate, nu mai există una ca cea din 1843. În acel an, una dintre cele mai masive stele cunoscute, Eta Carinae, a explodat. Ea află la o distanță de 7.500 de ani-lumină de noi, are o masă de 100 de sori și este de 4 milioane de ori mai strălucitoare decât mica noastră stea galbenă.

În momentul exploziei, a aruncat suficientă materie pentru a forma mai mulți sori cu o viteză de peste trei milioane de kilometri pe oră. Dar cel mai surprinzător și misterios lucru este că steaua a fost lăsată ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Un secol și jumătate mai târziu, telescopul spațial Hubble a fotografiat nebuloasa Homunculus din jur: doi negi uriași pe pielea acestei supergigante albastre. În 1997, s-a descoperit că schimbările din spectrul său au urmat un model regulat, cu o perioadă de 5,5 ani.

• Devoratorul de stele

Canibalismul există, de asemenea, în univers. Nu doar galaxiile mănâncă alte galaxii, iar galaxia noastră digeră de milioane de ani o galaxie mai mică, aflată de cealaltă parte a lumii unde ne aflăm, ci și stelele. Asta se întâmplă cu steaua care însoțește o gaură neagră care călătorește cu mare viteză prin galaxie, cu 145 km/s față de noi.

Obiectul se numește XTE J1118+480 și a fost descoperit de satelitul Rossi cu raze X în martie 2000, fiind situat chiar deasupra noastră, în raport cu planul galactic, și foarte aproape, la doar 6.000 de ani lumină distanță.

Este posibil ca această gaură neagră să fi fost „expulzată” acum 7 miliarde de ani din unul dintre numeroasele roiuri globulare care formează un halo sferic în jurul galaxiei și care se presupune că au fost formate de stele din primele epoci de formare a Căii Lactee. Cu o masă de aproximativ șapte ori mai mare decât cea a Soarelui, înainte de a-și începe călătoria, gaura neagră a luat una dintre stelele din cluster, pe post de „gustare” pentru drum.

• Cele mai fascinante obiecte din Calea Lactee. O strălucire nestăvilită

Dacă într-o noapte senină de vară ne uităm spre constelația Lebăda, crucea nordică, într-un colț vom descoperi P Cygni. Aceasta este o stea slabă, de magnitudinea a cincea (cu ochiul liber și cu un cer bun se poate vedea până la magnitudinea a șasea) care pentru astronomii amatori este doar una dintre diferitele stele variabile care pot fi văzute pe cer.

P Cygni, o strălucire nestăvilită

Dar nu este deloc așa. P Cygni este una dintre cele mai luminoase stele cunoscute și emite de 700.000 de ori mai multă energie decât Soarele nostru. Strălucirea sa fluctuează de obicei cu aproximativ 20% – 0,2 magnitudini, dar ocazional se dezlănțuie. În jurul anului 1600, strălucirea sa a crescut până la magnitudinea a treia, ceea ce s-a întâmplat din nou la mijlocul secolului al XVII-lea.

Aflată la 6.000 de ani-lumină de noi, această stea albastră ejectează materie gazoasă în timpul schimbărilor sale de strălucire. Ceea ce observăm noi este o etapă scurtă din viața unei stele foarte masive, care durează aproximativ 100.000 de ani.

• Monstrul

În interiorul rămășiței de supernovă cunoscută sub numele de W50 se regăsește un adevărat monstru, SS433. Situată în constelația Eagle, aceasta este văzută prin telescop ca o stea slabă de magnitudinea 14. Situată la 18.000 de ani-lumină de noi, ar fi fost doar una dintre sutele de miliarde de stele care populează galaxia noastră, dacă astronomii nu ar fi descoperit că B. Stephenson și N. Sanduleak au inclus-o în catalogul lor cu numărul 433 și au înregistrat-o ca o stea slab variabilă.

SS 433 a fost descris ca o adevărată anomalie cosmică care a motivat sute de lucrări de specialitate și a convocat zeci de simpozioane internaționale. Acesta este motorul care alimentează o zonă plină de gaz W50, foarte asemănătoare cu binecunoscuta Nebuloasă Crab, dar cu diferența că este invizibilă din punct de vedere optic.

Astronomii au observat că transferul de energie are loc într-un mod foarte comun în cosmos: două jeturi de materie sunt expulzate în direcții opuse cu viteze apropiate de viteza luminii. Dar adevărata inimă a lui SS433 a fost un adevărat secret, până la punctul în care unii astronomi l-au numit cel mai misterios obiect al secolului XX.

• Cele mai fascinante obiecte din Calea Lactee. Rătăcitor și star de Formula 1

În urmă cu 100 de milioane de ani, trei stele legate gravitațional călătoreau prin centrul fierbinte al galaxiei noastre. Atunci a avut loc ceva care le-a schimbat viața pentru totdeauna: acest sistem triplu a trecut prea aproape de gaura neagră masivă din centrul Căii Lactee, a capturat una dintre stele și le-a aruncat pe celelalte două cu o viteză de peste 2,5 milioane de kilometri pe oră.

Această viteză este de trei ori mai mare decât viteza Soarelui în jurul Căii Lactee și de două ori mai mare decât viteza de evadare a galaxiei. Pe parcurs, cele două stele au fuzionat pentru a forma o stea albastră super-încăpătoare care, chiar și astăzi, în afara marelui nostru oraș cosmic, încă se deplasează cu o viteză amețitoare.

Așa presupun astronomii că s-a întâmplat cu steaua cunoscută sub numele de HE 0437-5439, una dintre cele mai rapide stele detectate vreodată. Începând din 2005, au fost detectate 16 dintre aceste stele super-rapide, exilate forțat din galaxia noastră (teoria prevede că gaura neagră centrală super-rapidă lansează o stea în spațiul intergalactic la fiecare 100.000 de ani).

Sursa: muyinteresante.es