Home » Tehnologie & Știinta » Cine a fost James Webb și de ce a numit NASA cel mai mare telescop spațial din istorie după el

Toader Mihai / 12.01.2022, 15:17

La fel cum Hubble a fost numit după astronomul american Edwin Hubble, care a descoperit că universul se extinde, telescopul James Webb a fost numit, de asemenea, după un celebru contribuitor la știința spațială. Așadar, cine a fost James Webb și ce a făcut pentru a fi onorat în acest mod? Iată ce trebuie să știi despre el.

Totul despre James Webb, cel al cărui nume îl poartă cel mai mare telescop spațial

Născut în Tally Ho, Carolina de Nord, în 1902, Webb a absolvit cu o diplomă de licență în educație în 1928 și s-a înrolat în Corpul pușcașilor marini americani. A servit ca pilot timp de doi ani, înainte de a pleca să studieze dreptul la Facultatea de Drept a Universității George Washington, pe care a absolvit-o în 1936.

În timpul studiilor, a fost, de asemenea, asistent al reprezentantului american Edward W. Pou din Carolina de Nord, între 1932 și 1934. Acesta avea să fie începutul angajamentului lui Webb față de datoria publică. După absolvirea universității, Webb a devenit secretar-trezorier și, ulterior, vicepreședinte al Sperry, o companie de produse electronice.

Webb a participat la cel de-al Doilea Război Mondial în cadrul US Marine Corps în 1944. Odată cu terminarea războiului, s-a întors la Washington și, după ce a fost asistent executiv al lui O. Max Gardner, pe atunci subsecretar al Trezoreriei, a fost numit director al Biroului de Buget din cadrul Biroului Executiv al Președintelui, funcție pe care a ocupat-o până în 1949. Însuși președintele Harry S. Truman i-a cerut să accepte postul de subsecretar de stat în cadrul Departamentului de Stat al SUA.

Al doilea administrator NASA din istorie

În 1961, a fost numit administrator al Administrației Naționale pentru Aeronautică și Spațiu de către președintele John F. Kennedy, devenind al doilea din istorie, după T. Keith Glennan. În postul pe care l-a ocupat din 14 februarie 1961 până pe 7 octombrie 1968, Jamess Webb a supervizat NASA de la începutul administrației Kennedy până la sfârșitul administrației Johnson.

James Webb a fost al doilea administrator NASA din istorie

A fost implicat ca reprezentant al primelor misiuni cu echipaj uman în cadrul programelor Mercury și Gemini. De asemenea, sub conducerea sa, agenția spațială americană a întreprins unul dintre cele mai impresionante proiecte din istorie, cu obiectivul de a trimite un om pe Lună. Nu era nici om de știință, nici inginer, dar talentul său evident a redus la tăcere criticii și, sub conducerea sa, NASA a demarat execuția Proiectului Apollo.

La apogeul programului Apollo, Webb era responsabil pentru 35.000 de angajați și peste 400.000 de contractori care lucrau pentru mii de companii și universități din Statele Unite. În ciuda incendiului și a morții celor trei astronauți de pe Apollo 1 în ianuarie 1967, „„Gus” Grissom, Edward White și Roger Chaffee, Webb și-a asumat o mare parte din responsabilitatea pentru dezastru și, în următorul an și jumătate, a lucrat neobosit pentru a restabili încrederea în NASA.

Agenția și-a propus să descopere detaliile tragediei și să corecteze problemele. Eforturile sale au avut succes cu Apollo 7, care a fost lansat la 11 octombrie 1968, la doar trei zile după ce James Webb a demisionat din funcția de șef al NASA.

Cel mai mare telescop spațial din istorie îi poartă acum numele

În 2002, Sean O’Keefe, pe atunci administrator al NASA, a anunțat că următorul telescop va purta numele lui Webb. Unii astronomi au fost dezamăgiți de faptul că nu a fost numit după un astronom, așa cum a fost Hubble (după Edwin Hubble). Astfel, telescopul a fost redenumit din Next Generation Space Telescope în James Webb Space Telescope.

James Webb Space Telescope
James Webb Space Telescopeap

Proiectul Telescopului spațial James Webb este un proiect comun al NASA și al agențiilor spațiale europeană și canadiană, menit să redefinească modul în care înțelegem sistemul solar, precum și modul în care s-au format primele galaxii. Această misiunecimpresionantă poartă astfel numele fostului administrator NASA din anii 1960.

JWST va privi mai departe în univers decât orice telescop optic sau infraroșu anterior și ar putea cerceta lumi potențial locuibile și explora misterele energiei întunecate.