Home » Când, unde, cum » De ce geamurile din avioane sunt rotunde. Inițial aveau altă formă

De ce geamurile din avioane sunt rotunde. Inițial aveau altă formă

Manolică Anca / 06.02.2022, 15:03
De ce geamurile din avioane sunt rotunde. Inițial aveau altă formă

Fie că îți place scaunul de la fereastră, fie că alegi să stai cât mai departe de ea și să uiți că zbori, ai observat cu siguranță că toate geamurile din avioane sunt rotunde. Totuși, aceste ferestre sunt rotunde nu doar din motive estetice. Este o inovație inginerească care salvează vieți de zeci de ani. Cum erau acestea înainte.

De ce geamurile din avioane sunt rotunde

Deși nu prea multă lume dă importanță și se gândește la acest subiect în timp ce privește pe fereastra avionului în zbor, este interesantă întrebarea de ce ferestrele avioanelor au marginile rotunjite, spre deosebire de ferestrele noastre de acasă care majoritatea sunt pătrate sau dreptunghiulare. Ei bine, se pare că  acest filmuleț inteligent, geamurile rotunde din avioane sunt, de fapt, o inovație majoră în materie de siguranță, care împiedică aeronavele să se dezintegreze în timpul zborului!

De-a lungul timpului, ingineria aerospațială a făcut salturi uriașe în tehnologia avioanelor, asta traducându-se în posibilitatea de a transporta mai mulți pasageri și de a zbura cu o viteză mai mare. Avioanele și-au schimbat, de asemenea, forma pentru a crește siguranța, inclusiv forma ferestrelor.

Potrivit aerotime.aero, pe măsură ce transportul aerian comercial a luat un avânt considerabil la mijlocul secolului XX, companiile aeriene au început să zboare la altitudini mai mari pentru a economisi bani, densitatea aerului fiind mai mică mai sus, ceea ce însemna mai puțină rezistență pentru avioane.

Altitudinile mari creau și probleme

Asta a însemnat și apariția altor probleme importante, cum ar fi faptul că ființele umane nu pot supraviețui la peste 9.000 de metri altitudine. Pentru ca acest lucru să fie posibil, cabina a luat formă cilindrică pentru a suporta presiunea internă. Însă, constructorii de avioane nu s-au gândit și la ferestre, motiv pentru care acest lucru a dus la o adevărată catastrofă.

De ce geamurile din avioane sunt rotunde
De ce geamurile din avioane sunt rotunde

De Havilland Comet devenise la modă în anii 1950. Cu o cabină presurizată, acesta a fost capabil să zboare mai sus și mai repede decât alte avioane. Însă, avionul avea ferestre pătrate, iar în 1953 au avut loc trei accidente aviatice în care trei avioane s-au dezmembrat în aer, decedând în total 43 de persoane. Motivul prăbușirii a fost, desigur, forma ferestrelor.

Acolo unde există un colț, există un punct slab

Cum ferestrele au patru colțuri, înseamnă că au patru puncte slabe potențiale, ceea ce le face susceptibile de a se prăbuși sub presiune, în acest caz, presiunea aerului. Fiind curbate, forța care ar fisura în cele din urmă colțul ferestrei este distribuită și probabilitatea ca acesta să se spargă este redusă. Formele circulare sunt, de asemenea, mai puternice și rezistă la deformare, putând astfel face față cu brio diferențelor extreme de presiune dintre interiorul și exteriorul aeronavei.

Din fericire, inginerii și-au dat seama destul de repede de această problemă și au început să realizeze ferestre de avion frumoase și rotunjite, care pot rezista presiunii de la altitudinea de croazieră.