Home » Când, unde, cum » Misterul celebrei epave din Costinești: cum a ajuns aici și de ce nu a fost salvată. Ce secrete ascunde de fapt

Misterul celebrei epave din Costinești: cum a ajuns aici și de ce nu a fost salvată. Ce secrete ascunde de fapt

Manolică Anca / 27.05.2021, 10:57
Misterul celebrei epave din Costinești: cum a ajuns aici și de ce nu a fost salvată. Ce secrete ascunde de fapt

Misterul celebrei epave din Costinești. De aproape 53 de ani „Evanghelia” străjuiește plaja stațiunii Costinești, devenind în timp un adevărat simbol al locului, alături de Obelisc. Iată cum a ajuns să fie înțepenită în nisip tocmai în acest loc și de ce nu a fost niciodată salvată de autorități.

Misterul celebrei epave din Costinești

Cunoscută mai mult ca “epava de la Costinești”, nava Evanghelia, sub pavilionul Greciei, a fost construită pe șantierele Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord, în același loc unde și Titanicul a prins viață. A aparținut flotei celebrului armator grec Aristotel Socrates Onassis. În prezent, deşi din ea a rămas doar rugină, iar puntea s-a prăbuşit, rămâne simbolul Costineştiului, alături de obelisc.

Ambarcațiunea a avut de la construcție și până la eșuare patru denumiri: „Empire Strengh” până în anul 1946, „Saxon Star” până în 1961, „Redbrook” până în 1965 şi, în final, a primit numele „Evangelia”, nume după care este cunoscută și astăzi. În greacă, cuvântul se traduce ca „veste bună”. Avea o lungime de 131 de metri, o lățime de 17 metri și o înălțime de 10 metri.

Nava transporta carne congelată din SUA

A fost lansată la apă pentru prima dată pe 28 mai 1942, de către Ministerul de Război englez. Scopul era de a înlocui pierderile cauzate de submarinele germane. Nava a fost folosită în cel de-al Doilea Război Mondial, pentru a transporta carne congelată tocmai din SUA.

Pe data de 15 octombrie 1968, nava a eșuat la circa 1,5 km de plaja din partea de nord a stațiunii Costinești. Este vorba despre o zonă a falezei denumită, la acea vreme, „Golful francezilor”. Cu circa 12 ore înainte de nefericitul eveniment, echipajul, al cărui comandant era un român stabilit în Grecia, ceruse ajutor Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța.

Misterul celebrei epave din Costinești
Misterul celebrei epave din Costinești

Acesta a trimis un mesaj SOS cu ajutorul radioului de la bord. Unele surse susțin că vântul nu bătea deloc în acea seară, iar marea era liniștită. În momentul trimiterii mesajului, coordonatele raportate de greci arătau că nava se afla eșuată între Gura Portiței și brațul Sfântul Gheorghe.

Două tentative eșuate de a găsi nava

Nava salvator „Voinicul”, condusă de comandantul grupului de salvare Mircea N Ionescu a plecat imediat în căutarea Evangheliei. Au ajuns la scurt timp în zona indicată, dar nava nu era de găsit. După un alt contact radio al echipajului grecesc, noua locație transmisă a fost undeva pe litoralul din Gura Portiței și zona Vadu. Echipajul a pornit spre noile indicații, însă nici de această dată nu a fost cu succes. Salvatorii au mai chemat o dată nava prin radio, însă aceasta nu a mai răspuns.

Misterul celebrei epave din Costinești. Nava era eșuată pe singurul petec de nisip din acea zonă, restul fundului mării fiind alcătuit din pietre întregi sau sparte. Primul la fața locului a ajuns nava salvator Albatros, o navă de dimensiuni mai mici, care putea naviga mai aproape de țărm, urmat la câteva ore de Voinicul.

Observând că vaporul nu are probleme de vitalitate, șeful grupului de salvare a decis demararea acțiunilor de dezeșuare. După câteva ore de tras intens, Evanghelia a început să plutească din nou și salvatorii au plecat, cu promisiunea că se vor întoarce. Însă, în următoarea dimineață nava eșuase în același loc, de această dată înfiptă mult mai adânc.

A eșuat în mod intenționat sau a avut loc o explozie?

Comandatul începuse să aibă suspiciuni, astfel că a trimis un scafandru să verifice pupa navei. Acesta a descoperit cu stupoare faptul că elicea era variată, fapt ce l-a făcut pe Mircea Ionescu să își dea seama că motorul a fost pus pe toată viteza înainte. Salvarea a fost stopată, deoarece existau indicii că pe timpul nopții nava fusese eșuată în mod intenționat.

Epava de la Costinești se degradează de la an la an
Epava de la Costinești se degradează de la an la an

Echipajele de români care au participat la salvare au mărturisit ulterior că Evanghelia ar fi fost eșuată de propriul echipaj care își dorea banii din prima de asigurare. Însă, după ce firma de asigurare a vorbit cu salvatorii români, a decis să nu despăgubească nava. De altfel, în următorii doi ani epava avea să fie casată. Întrucât echipajul a abandonat nava, conform regulilor internaționale ambarcațiunea a devenit proprietatea statului român.

Cu toate acestea, alți specialiști care ar mai fi anchetat acest caz susțin că avaria care a dus la eșuarea navei ar fi fost provocată de o explozie produsă în interiorul vasului. Şeful Căpităniei din Constanţa, Alexandru Mezei, a dezminţit legendele potrivit cărora grecii ar fi eșuat nava pentru primele de asigurare. „Sunt pure speculaţii poveştile despre eşuările intenţionate pentru prima de asigurare”, conform playtech.ro.

Epava de la Costinești se degradează de la an la an
Epava de la Costinești se degradează de la an la an

Misterul celebrei epave din Costinești. A ajuns simbolul stațiunii

În timp, epava grecească a atras din ce în ce mai mulți turiști pe litoralul românesc, devenind simbolul stațiunii Costinești, alături de obeliscul de pe plajă. Deoarece la momentul eșuării nava Evangelia se afla într-o stare foarte bună, epava acesteia a rezistat în bătaia valurilor vreme de 44 de ani.

Totuși, ancorele, lanțurile și foarte multe bucăți de fier de pe navă au fost furate de-a lungul timpului, aceasta riscând an de la an la an să ajungă un morman de fiare pe fundul Mării Negre. Valurile mari, furtunile și temperaturile scăzute au avut și ele o contribuție, corpul navei cedând, fiind ruptă în două.