Home » Când, unde, cum » Unde poți reclama un medic. Pașii principali pentru a semnala un caz de malpraxis

Unde poți reclama un medic. Pașii principali pentru a semnala un caz de malpraxis

Ileana Mladinoiu / 30.05.2022, 11:23
Unde poți reclama un medic. Pașii principali pentru a semnala un caz de malpraxis

Unde poți reclama un medic, tot ce trebuie să știi. Diferite erori medicale legate de diagnostic, prescrierea medicamentelor, operație, uitarea instrumentelor chirurgicale în organism pot avea consecințe grave, mergând până la decese. Medicii nu sunt întotdeauna fără cusur și pericolul terapeutic există, ducând la ce este mai rău. Numărul greșelilor medicale este greu de evaluat și nu sunt mereu imputabile doar medicului. Unele sunt cauzate de alergie la un anestezic, de exemplu.

Unde poți reclama un medic. Tot ce trebuie să știi

Tehnica medicală continuă să se dezvolte, dar odată cu ea cresc și riscurile. Cu toate acestea, medicina este adesea văzută ca infailibilă, pentru că medicina modernă bazată pe dovezi nu poate tolera accidentele și, prin urmare, pacienții cer un nivel de siguranță totală. De cele mai multe ori, erorile medicale rezultă dintr-un deficit organizațional în sistemul de sănătate și nu din incompetența personalului medical.

Răspunderea medicului nu datează de acum. De două mii de ani î.Hr., primele prevederi referitoare la răspunderea penală a medicului le găsim în codul lui Hammurabi care prevede că chirurgul care comite o culpă este sancționat cu amputarea unui braț.

Potrivit OMS, o eroare este definită ca executarea necorespunzătoare a unui act planificat sau aplicarea unui plan incorect. O eroare poate apărea atunci când, în timpul planificării sau executării unei acțiuni, se face ceva ce nu ar trebui făcut sau când nu se face ceva când trebuia să se facă (eroare prin omisiune).

Majoritatea accidentelor medicale pot rămâne nerecunoscute din 3 motive:

  • eroarea nu este identificată de autorul acesteia;
  • eroarea este recunoscută de autor, dar este reparată înainte de a exista vreo deteriorare;
  • eroarea este recunoscută de autorul său, dar este ascunsă de acesta, deoarece se teme de o sancțiune.
Malpraxis medical
Malpraxis medical

Pașii principali pentru a semnala un caz de malpraxix

Ce este și când nu este un malpraxis

Avocat Bogdan Dobrescu ne informează că este un malpraxis atunci când fapta este săvârșită din eroare, neglijență, imprudență, când prejudiciul trebuie sa fie cert sub aspectul existenței întinderii și când legătura de cauzalitate este liant între faptă-prejudiciu. Și nu este considerat malpraxis, atunci când nu există legătura de cauzalitate între fapta săvârșită și prejudiciul adus pacientului.

„Unităţile sanitare răspund în condiţiile legii civile pentru prejudiciile produse de personalul medical angajat, în solidar cu acesta”, scrie același avocat pe blogul său.

Cum se procedează pentru a se reclama un caz de malpraxis

Un pacient poate sesiza:

  • Comisia de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis din cadrul Direcției de Sănătate Publică;
  • Administraţia unității sanitare, pentru o răspundere în baza Codului Muncii;
  • Colegiul Medicilor, pentru o răspundere disciplinară;
  • Parchetele, pentru răspundere penală, în baza Codului Penal;
  • Instanța de judecată, pentru răspundere civilă, în baza Codului Civil.

Dar nu comisia este cea care va rezolva problema plații daunelor de natură morală sau materială, ea va fi doar un punct de sprijin prin care, dacă se va constata fapta de malpraxis, cel ce a fost supus procedurii greșite sau familia acestuia, vor avea posibilitatea de a ajunge în instantă pentru a solicita plata de daune.

Unde și în cât timp se depune constetația

În maxim 3 luni de la data sesizării, Comisia va emite o decizie cu rolul de a stabili clar dacă a fost sau nu malpraxis. Decizia va putea fi contestată ulterior în instanţa de judecată în raza căreia a vut loc malpraxixul de către pacient şi/sau medic. Doar în cazul în care oricare dintre părţile implicate nu este de acord cu ea. Termenul de depunere a contestației este de 15 zile de la data comunicării. De reținut faptul că actele de malpraxis se prescriu în termen de 3 ani de la producerea prejudiciului, cu excepția faptelor ce reprezintă infracțiuni.

Comisia de monitorizare si competentă profesională pentru cazurile de malpraxis din cadrul Direcției de Sănătate Publică poate fi sesizată de:

a) persoana sau reprezentantul legal al acesteia, care se consideră victima unui act de malpraxis săvârşit în exercitarea unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament;

b) succesorii persoanei decedate ca urmare a unui act de malpraxis imputabil unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament.

Dacă pacientul, medicul și asiguratorul își exprimă dorința să evite comisiile medicale, Colegiul medicilor, parchetul și judecătoria, ei pot apela la un mediator pentru a ajunge la un acord reciproc avantajos, mai scrie avocat Bogdan Dobrescu.