Home » Cum să faci orice » Ce trebuie să știe pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră. Decizia anunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Ce trebuie să știe pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră. Decizia anunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Nistor Alexandru / 23.12.2021, 13:01
Ce trebuie să știe pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră. Decizia anunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Se poate întâmpla uneori ca, din diferite motive, unele zboruri să fie devansate. În acest context, toți pasagerii zborului respectiv au dreptul la compensații și asistență. Haideți să vedem ce trebuie să știe pasagerii, dacă zborul lor este devansat cu mai mult de o oră. Decizia a fost luată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Ce drepturi au pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră

După cum vă spuneam, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că pasagerii au dreptul la compensații și asistență, atunci când compania aeriană devansează zborul acestora cu mai mult de 60 de minute, deoarece se consideră că zborul respectiv este „anulat”. Pe de altă parte, Curtea a hotărât că pasagerii nu au dreptul la compensații și asistență dacă zborul este amânat cu mai puțin de trei ore. Asta deoarece în acest caz zborul nu este considerat „anulat”.

Magistrații au stabilit că zborul este „anulat”, atunci când compania aeriană devansează zborul respectiv cu mai mult de o oră. Mai precis, atunci când ora cursei este mutată mai devreme față de cea stabilită inițial.

Motivul pentru care s-a luat această decizie

Așadar, judecătorii au ajuns la această interpretare ținând cont de faptul că devansarea unui zbor poate provoca neplăceri pasagerilor chiar dacă aceștia reușesc să ajungă până la urmă la bordul aeronavei. În consecință, toți pasagerii care sunt în această situație au drepturile menționate mai sus.

„În consecință, legiuitorul Uniunii a recunoscut că o devansare semnificativă a unui zbor poate cauza pasagerilor neplăceri grave, la fel ca o întârziere a zborului, din moment ce o asemenea devansare conduce la pierderea posibilității acestora de a dispune în mod liber de timpul lor, precum și de a-și organiza călătoria sau șederea în funcție de așteptările lor.

Aceasta este în special situația unui pasager care, deși a luat toate măsurile de precauție necesare, nu este în măsură să se îmbarce în avion ca urmare a devansării zborului pe care l-a rezervat. Aceasta este situația și atunci când pasagerul se vede constrâns să se adapteze în mod semnificativ la noua oră de plecare a zborului său pentru a-l putea lua”, se arată în decizie.

Ce drepturi au pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră
Ce drepturi au pasagerii, dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră

În ce situație zborul nu este considerat anulat

După cum am menționat anterior, o altă decizie a Curții stabilește că un zbor nu este considerat „anulat” dacă compania aeriană decalează zborul cu mai puțin de trei ore, adică dacă plecarea este întârziată. Mai exact, potrivit deciziei respective: „un zbor nu este considerat anulat în sensul [legislației UE] atunci când operatorul de transport aerian amână ora de plecare a acestuia cu mai puțin de trei ore, fără să aducă vreo altă modificare acestui zbor”.

Regulamentul european 261/2004 stabilește că, în cazul anulării unui zbor, pasagerii zborului respectiv trebuie să beneficieze de compensații și asistență din partea operatorului de transport aerian. Aceste compensații se stabilesc distanța zborului. De asemenea, atunci când zborurile sunt întârziate, pasagerii acestora au dreptul, în funcție de situație, la mese și băuturi sau la cazare și transport între locul unde vor fi cazați și aeroport, potrivit avocatnet.ro.