Home » Life & Style » Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare. Se poate activa și la mașinile automate?

Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare. Se poate activa și la mașinile automate?

Alexandru Cazacu / 06.04.2021, 10:56
Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare. Se poate activa și la mașinile automate?

Nu doar frâna de picior și cea de mână sunt singurele modalități prin care putem încetini sau opri un autovechicul. Mai exact, putem face acest lucru și cu ajutorul frânei de motor. Ce este aceasta frână și cum se pune în aplicare puteți afla mai departe.

Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare

După cum vă spuneam, pe lângă frâna de picior sau de mână, mai există și frâna de motor, care este folosită în diferite situații, în special de șoferii cu experiență, deoarece pentru această modalitate de a frâna este nevoie de mai multă atenție. De obicei, frâna de motor se folosește atunci când condițiile meteo sunt destul de grele, mai ales în timpul iernii.

Probabil majoritatea conducătorilor auto au auzit de frâna de motor, sau au primit sfaturi despre cum să o folosească în anumite situații. Această modalitate de a frâna constă în manevra de reducere a vitezei prin retrogradarea succesivă a treptelor de viteză. Principalul rol al acesteia este încetinirea mașinii, mai ales dacă rămânem fără frânele mecanice.

Cum punem în aplicare frâna de motor

Așadar, frâna de motor se face prin trecerea într-o treaptă de viteză inferioară, cu ajutorul motorului, fără a apela la frânele mecanice. La mașinile cu motoare pe benzină, efectul se simte mult mai repede decât la cele cu motoare diesel.

Atunci când luăm piciorul de pe accelerație, clapeta de accelerație se închide și fluxul de aer către galeria de admisie este oprit, dar nu în totalitate. Împreună cu fluxul de aer, pentru că șoferul nu mai accelerează, se oprește și alimentarea cu carburant. Experții auto recomandă adesea utilizarea frânei de motor, deoarece este o măsură de siguranță în plus. Mai mult de atât, în acest mod putem economisi și carburant.

Când folosim frâna de motor

Există mai multe situații în care este recomandată frâna de motor printre care: iarna, datorită condițiilor grele de circulație sau atunci când circulăm în oraș, din cauza semafoarelor, pentru a economisi carburantul.

Coborârea unei pante pe timp de iarnă

Dacă e iarnă și coborâm o pantă abruptă iar șoseaua este acoperită cu zăpadă sau polei, este recomandat să utilizăm frâna de motor, nu cea mecanică. Asta în cazul în care nu vrem să ne trezim că volanul fuge stânga, dreapta, iar roțile mașinii patinează, pentru sigur așa va fi dacă folosim frâna clasică. Este indicat să punem mașina într-o treaptă inferioară și să lăsăm autovehiculul să coboare singur panta.

Frâna de mână la semafor

Deși mulți conducători auto preferă să accelereze până în apropierea semafoarelor, acțiunea este inutilă deoarece trebuie să oprească oricum, astfel consumul de combustibil crește foarte mult. Ei bine, dacă folosim frâna de motor, atunci când observăm culoarea roșie a semaforului și retrogradăm treptat vitezele, nu vom consuma carburant.

Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare acest mod încetinire a vitezei
Ce este frâna de motor și cum se pune în aplicare acest mod încetinire a vitezei

În situații de urgență

De asemenea, frâna de motor trebuie folosită concomitent cu frâna de picior, în anumite situații de urgență. Un exemplu ar fi atunci când mașina din față frânează brusc, trebuie să apăsăm simultan pe ambreiaj și frână, în timp ce schimbăm într-o treaptă inferioară.

Frâna de motor în cazul mașinilor cu cutie automată

De asemenea, acestă modalitate de frânare se poate și în cazul mașinilor cu transmisie automată. Însă, în cazul mașinilor diesel nu este foarte eficientă, din cauză că acestea nu depind de un flux de aer constant, iar aprinderea se face prin comprimare. Practic, acest mod de a frâna în cazul mașinilor automate se face atunci când circulăm în Drive și schimbăm treptat, în vitezele inferioare.