Home » Politică » Justiție » SRI și legea interceptărilor. Ce a decis Curtea Constituțională cu privire la această activitate

SRI și legea interceptărilor. Ce a decis Curtea Constituțională cu privire la această activitate

Manolică Anca / 17.02.2022, 17:02
SRI și legea interceptărilor. Ce a decis Curtea Constituțională cu privire la această activitate

SRI și legea interceptărilor. Curtea Constituțională (CCR) decis miercuri, 16 februarie 2022, că este neconstituțională legea de aprobare a ordonanței din anul 2016 care prevedea că SRI poate fi un organ special de cercetare penală și poate pune în executare mandatele de supraveghere tehnică în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în Codul penal şi a infracţiunilor de terorism.

Decizia Curții Constituționale privind SRI și legea interceptărilor

În anul 2016, în urma deciziei Curții Constituționale a României (CCR) prin care s-a găsit că SRI nu este organ de cercetare penală conform legii, Executivul de la vremea respectivă adopta o ordonanță 6/2016 ce a modificat, Codul de procedură penală, Legea 304/2004 (organizarea judiciară) și Legea 14/1992 (activitatea Serviciului Român de Informații – SRI).

Așa cum se întâmplă cu toate ordoanțele, și aceasta a fost imediat în Parlament, care trebuia să se pronunțe pe conținutul acesteia. Astfel, ar fi trebuit să apară o lege care fie să o aprobe (așa cum este ori cu modificări propuse de Parlament), fie să o respingă. Pe 9 mai 2016, proiectul legii de aprobare a trecut tacit de Senat, ajungând în Camera Deputaților.

De atunci și până în septembrie 2021, nu s-a mai întâmplat nimic cu acest proiect, primind doar în 2016 unele avize. Abia anul trecut în luna septembrie a venit raportul de adoptare, iar pe 16 noiembrie a fost adoptat la votul decisiv. Nu a fost adusă nicio modificare la OUG 6/2016.

A fost atacată chiar și de Avocatul Poporului

După ce a fost atacat la CCR de deputați din mai multe partide, chiar și de Avocatul Poporului, decizia Curții a venit în sfârșit. Așadar, acea lege de aprobare a fost declarată neconstituțională, la fel și dispozițiile art.I pct.1 fraza a doua, art.II pct.1, art.IV pct.1 fraza a treia și art.IV pct.2 fraza a doua din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.6/2016.

Practic, CCR arată ca problematice prevederile care le-au permis ofițerilor și subofițerilor Serviciului Român de Informații să îndeplinească un rol în cadrul urmăririi penale. Mai exact, era vorba despre sintagma „alte organe specializate ale statului” despre care magistrații constituționali spuneau că nu respectă Constituția și este neclară, pentru că nu specifică cu exactitate la cine se referă.

SRI și legea interceptărilor
SRI și legea interceptărilor

CCR: SRI nu este organ de cercetare penală

Prin intermediul Deciziei nr. 51/2016, Curtea Constituțională a stabilit că posibilitatea legală de a cere efectuarea supravegherii tehnice şi altor organe specializate ale statului, fără ca acestea să fie identificate cu, nu respectă Legea fundamentală. Așadar, cum SRI nu este, potrivit legii, un organ de cercetare penală, nu poate face interceptări de comunicaţii.

A fost vizat alineatul 1 al articolului 142 din Codul de procedură penală, care, înainte de modificarea făcută de OUG 6/2016, arăta că „procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializaţi din cadrul poliţiei ori de alte organe specializate ale statului”.

Judecătorii au decis că sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” încalcă Legea fundamentală și este în contradicţie cu drepturile şi libertăţile fundamentale garantate de Constituţie.