Home » Când, unde, cum » Când și cum a apărut fenomenul Black Friday. Povestea neștiută a numelui

Când și cum a apărut fenomenul Black Friday. Povestea neștiută a numelui

Cojocaru Cristian / 11.11.2021, 17:33
Când și cum a apărut fenomenul Black Friday. Povestea neștiută a numelui

Când o zi este precedată de ”negru”, acesta este de obicei un indiciu că a fost o zi destul de proastă. Black Friday sau Vinerea Neagră a avut o conotație similară. Află cum a luat startul această zi și care este semnificația numelui.

Ce înseamnă Black Friday

Cea mai veche utilizare a expresiei Black Friday datează din 1869 și nu a avut nimic de-a face cu cumpărăturile de Crăciun. A fost ziua în care scăderea prețurilor aurului a provocat o prăbușire a pieței, ale cărei efecte au fost resimțite de economia SUA de ani de zile.  Se spune că primele mențiuni despre Black Friday, așa cum o știm, au avut loc în jurul anilor 1950 sau ’60 în Philadelphia, inventate de poliția rutieră care se temea de această zi.

”Departamentul de poliție din Philadelphia a folosit termenul pentru a descrie ambuteiajele și aglomerația intensă a magazinelor din centrul orașului”, a spus David Zyla, un stilist câștigător al Emmy și autor al cărții „Cum să câștigi la cumpărături”.

El a remarcat că una dintre primele utilizări ale termenului în scris a apărut într-un anunț dintr-un număr din 1966 al The American Philatelist, o revistă pentru colecționarii de timbre. Un fragment arhivat din acest anunț apare într-un fir de pe The Linguist List, un forum online operat de Departamentul de Lingvistică al Universității din Indiana.

”Vinerea Neagră” este numele pe care Departamentul de Poliție din Philadelphia l-a dat vineri după Ziua Recunoștinței. Nu este un termen atât de îndrăgit de ei. ”Vinerea neagră” deschide oficial sezonul cumpărăturilor de Crăciun în centrul orașului și, de obicei, aduce blocaje masive și trotuare supraaglomerate, deoarece magazinele din centrul orașului sunt aglomerate de la deschidere până la închidere.

black friday
Americanii obisnuiau ca dupa masa festiva de Ziua Recunostintei sa mearga in magazine la cumparaturi

Cum a luat conotația actuală, cea a reducerilor

Regretatul Joseph P. Barrett, reporter de poliție de multă vreme și scriitor de lungmetraj pentru Philadelphia Bulletin, și-a amintit despre rolul său în folosirea Vinerii Negre într-un articol din 1994 din Philadelphia Inquirer, intitulat ”This Friday Was Black With Traffic”:

”În 1959, vechiul Buletin de Seară m-a repartizat în administrația poliției, lucrând în cadrul Primăriei. Nathan Kleger a fost reporterul de poliție care a acoperit Center City pentru Buletin. La începutul anilor 1960, Kleger și cu mine am pregătit o poveste de pe prima pagină pentru Ziua Recunoștinței și ne-am însușit termenul poliției ”Vinerea Neagră” pentru a descrie condițiile groaznice de trafic”, scria acesta în urmă cu ceva timp.

Având în vedere că la americani, în această perioadă este și Ziua Recunoștinței, oamenii de obicei se trezesc a doua zi după masa festivă și decid să meargă la cumpărături. Astăzi, Black Friday a început să devină un adevărat fenomen la scară mondială, zi în care magazinele reduc prețurile pentru a-și spori veniturile și totodată pentru a semnala apropierea sărbătorilor de iarnă.

Black Friday ajungea în România în anul 2011. Patru ani mai târziu, aproximativ 71% din populație cunoșteau deja semnificația acesei denumiri, iar cei mai pasionați de această zi par a fi bărbații cu vârstele cuprinse între 24 și 34 de ani. Acest concept a fost adus în țara noastră în urmă cu zece ani de către eMAG. Acela a fost anul în care eMAG încheia cu venituri de 145 de milioane de euro.