Home » Tehnologie & Știinta » Cel mai mare crater din lume. Unde se află și ce mare descoperire au făcut oamenii de știință aici

Cojocaru Cristian / 02.03.2022, 15:44

Anterior se cunoașteau numeroase cratere ca fiind printre cele mai mari din lume. Cu  toate acestea, oamenii de știință au descoperit ceea ce reprezintă cel mai mare crater din lume. Acesta deține actulual record, fiind format de-a lungul unei perioade impresionante. Află detalii despre noua descoperire a cercetătorilor.

Cel mai mare crater din lume descoperit de cercetători

Un crater în formă de semilună din nord-estul Chinei deține recordul ca cel mai mare crater de impact de pe Pământ care s-a format în ultimii 100.000 de ani. Înainte de 2020, singurul alt crater de impact descoperit vreodată în China a fost găsit în comitatul Xiuyan din provincia de coastă Liaoning, potrivit unui comunicat al Observatorului Pământului NASA.

Apoi, în iulie 2021, oamenii de știință au confirmat că o structură geologică din lanțul muntos Lesser Xing’an s-a format ca rezultat al unei roci spațiale care a lovit Pământul. Echipa a publicat o descriere a noului crater de impact descoperit în acea lună în jurnalul Meteoritics and Planetary Science.

Craterul Yilan măsoară aproximativ 1,85 kilometri și s-a format probabil cu aproximativ 46.000 până la 53.000 de ani în urmă, pe baza dat[rii cu radiocarbon a cărbunelui și a sedimentelor organice ale lacului de pe sit, se arată în declarația NASA. Cercetătorii au colectat aceste mostre de sedimente prin extragerea unui miez de foraj din centrul craterului.

mare crater lume
Craterul respectiv a luat nastere in urma impactului unui meteorit

Stânca respectivă a fost lovită de un meteorit

Sub mai mult de 100 de metri de sedimente stratificate de lac și mlaștină se află o placă de granit de aproape 320 de m grosime, care este granit alcătuit din multe fragmente de stâncă cimentate împreună într-o matrice, după cum a descoperit echipa. Această stâncă poartă cicatrici revelatoare că a fost lovită de un meteorit.

De exemplu, fragmentele de rocă prezintă semne că s-au topit și s-au recristalizat în timpul impactului, deoarece granitul s-a încălzit rapid și apoi s-a răcit. Alte fragmente de rocă au scăpat din acest proces de topire și, în schimb, conțin cuarț care s-a spart într-un model distinct când roca spațială s-a prăbușit.

Echipa a descoperit, de asemenea, fragmente de sticlă în formă de lacrimă și bucăți de sticlă străpunse cu găuri mici făcute de bule de gaz. Ambele caracteristici indică, de asemenea, că acolo a avut loc un impact de mare intensitate, potrivit declarației NASA.

O porțiune din marginea craterului Yilan lipsește, așa că structura geologică arată de sus în formă de semilună, a raportat Global Times. Astfel de cratere de impact în formă de semilună sunt relativ rare pe Pământ, a declarat pentru Global Times Chen Ming, unul dintre autorii articolului și cercetător de la Institutul de Geochimie din Guangzhou.

În octombrie 2021, satelitul Landsat-8 a capturat un instantaneu al marginii de nord a craterului, iar oamenii de știință investighează acum cum și când a dispărut marginea, potrivit declarației NASA.

Așa-numitul Crater Meteor din Arizona a deținut anterior recordul pentru cel mai mare crater de impact vechi de mai puțin de 100.000 de ani. El are o vechime de aproximativ 49.000 până la 50.000 de ani și măsoară 1,2 km în diametru. Craterul Xiuyan, prin comparație, măsoară 1,8 km, dar vârsta lui este necunoscută.