Home » Tehnologie & Știinta » Obiectul neobișnuit, care se rotește în Calea Lactee. De ce li s-a părut astronomilor „înfricoșător”

Cojocaru Cristian / 27.01.2022, 17:46

Un obiect care se învârte în vecinătatea noastră a galaxiei emite unde radio puternice pe Pământ, iar astronomii nu știu ce este. Obiectul care se rotește în Calea Lactee i-a determinat pe oamenii de știință să emită mai multe ipoteze cu privire la acesta. Aflat la o distanță de 4.000 de ani lumină, se consideră că acesta ar fi nucleul unei stele.

Obiectul care se rotește în Calea Lactee emite un semnal radio puternic

Obiectul este mai mic decât Soarele și trebuie să se învârtească, deoarece apare doar ca un semnal radio ultra-puternic timp de aproximativ un minut la fiecare 20 de minute, potrivit cercetătorilor australieni care îl studiază. Semnalul a apărut și a dispărut în acest ritm pentru câteva ore de observații cu ajutorul unui telescop, între ianuarie și martie 2018.

„A fost complet neașteptat. A fost oarecum înfricoșător pentru un astronom, pentru că nu se știe nimic pe cer care să facă asta”, a declarat Natasha Hurley-Walker, astrofizician la Centrul Internațional de Cercetare în Radio Astronomie, care a descoperit obiectul. un comunicat de presă.

Oricare ar fi obiectul, se află la doar 4.000 de ani lumină depărtare, care se află în „curtea noastră galactică”, a spus Hurley-Walker. Cea mai bună presupunere a cercetătorilor este că obiectul misterios este nucleul prăbușit al unei stele moarte cu un câmp magnetic neobișnuit de puternic.

Tyrone O’Doherty, doctorand la Universitatea Curtin, a descoperit pentru prima dată obiectul în datele de arhivă pe care telescopul Murchison Widefield Array le-a colectat în 2018. Descoperirea a fost publicată în jurnalul Nature. Când astronomii detectează un semnal care apare și dispare, ei știu că e vorba despre o stea moartă sau pe moarte. Ei numesc aceste semnale „tranzitorii”.

Unele tranzitorii apar brusc și radiază unde radio timp de câteva luni înainte de a dispărea. Alți tranzitori persistă pe cer, aprinzându-se și stingându-se în doar câteva secunde sau chiar milisecunde. Aceștia sunt pulsari, nuclee puternic magnetizate de stele masive moarte de mult timp, care se rotesc rapid și emit fascicule de radiație de la polii lor.

Dar niciun tip de tranzitoriu cunoscut de astronomi nu va apărea pentru un minut întreg la fiecare 20 de minute, apoi va dispărea brusc din înregistrare.  Acesta este cel mai recent dintr-o serie de obiecte misterioase pe care astronomii le-au descoperit folosind radiotelescoape de joasă frecvență. Alte patru semnale care dispar au venit de la obiecte necunoscute din apropierea centrului Căii Lactee.

obiectul rotește calea lactee
Astronomii considera ca ar fi vorba despre o stea moarta

Semnale radio emise la fiecare 10 minute

Ele nu se comportă ca oricare dintre tranzitorii cunoscuți și nu au multe în comun unul cu celălalt, așa că astronomii le-au grupat într-o categorie liberă: „tranzitorii radio de centru galactic” sau GCRT-uri. În lucrarea lor, cercetătorii australieni scriu că obiectul lor care se învârte seamănă cu unul dintre aceste GCRT, care a emis un semnal radio la fiecare 10 minute. Un alt grup de tranzitori misterioși, numite „rafale radio rapide”, provine din alte galaxii.

Hurley-Walker și colegii ei cred că obiectul lor misterios ar putea fi un „magnetar de perioadă ultra lungă”, nucleul mort al unei stele masive, foarte magnetizate, care se învârte foarte încet. Oamenii de știință nu au mai detectat niciodată un magnetar cu o perioadă foarte lungă, dar cercetările îi fac să creadă că există.

Astronomii care au descoperit GCRT de 10 minute au speculat, de asemenea, că obiectul lor ar putea fi evazivul magnetar cu perioadă lungă. Astronomii care studiază exploziile radio rapide cred că acele semnale ar putea veni și de la magnetare. Învârtirea mai lentă ar putea indica magnetari antici, explicând de ce unele explozii radio rapide provin de la grupuri de stele care sunt mult mai vechi decât se știe că sunt magnetarii.