Home » Tehnologie & Știinta » Viața pe Marte. Ce au găsit oamenii de știință. Descoperire istorică

Viața pe Marte. Ce au găsit oamenii de știință. Descoperire istorică

Manolică Anca / 14.09.2021, 13:54
Viața pe Marte. Ce au găsit oamenii de știință. Descoperire istorică

Viața pe Marte. Ce se arată în cele mai noi descoperiri ale oamenilor de știință care efectuează misiunea vieții lor pe Planeta Roșie. Au fost analizate primele roci forate de Roverul Perseverance.

Ce arată cele mai noi descoperiri ale oamenilor de știință despre viața pe Marte

Noile descoperiri în urma primelor analize ale rocilor forate de roverul Perseverance pe Marte arată urme de săruri și apă, esențiale pentru viață. Aceste elemente, raportează NASA, ar putea indica faptul că, într-adevăr, ar fi existat viață extraterestră pe Planeta Roșie.

Probele extrase de roverul Perseverance pot conține dovezi de vechi bule de apă, având în vedere că s-a descoperit că aceste roci din craterul Jezero includeau minerale de sare, care pot dezvălui informații despre climatul vechi și viața de pe Marte de acum miliarde de ani. Și ar putea chiar păstra dovezi ale vieții antice marțiene.

Probele au fost colectate de roverul Perseverance pe 6 și 8 septembrie, poreclite Montdenier și Montagnac, dintr-o stâncă din craterul Jezero, locul unui lac vechi de mai mult de 3 miliarde de ani (când habitatul de pe Marte era mult mai cald și umed în comparație cu astăzi, deoarece Marte era încă activ din punct de vedere geologic),  chiar la nord de ecuatorul planetei.

Probele ridicate sunt bine păstrate

Ambele probe, puțin mai late decât un creion în diametru și de aproximativ șase centimetri lungime, sunt depozitate în tuburi sigilate în interiorul roverului.

„Deoarece aceste roci aveau un potențial științific atât de ridicat, am decis să depozităm două probe aici”, a spus Katie Stack Morgan, om de știință asociat pentru proiectul Perseverance de la Laboratorul de Propulsie cu jet al NASA din Pasadena, California.

Noi descoperiri despre viața pe Marte

Roca care a furnizat primele probe era de compoziție bazaltică și probabil produsul fluxurilor de lavă. Rocile vulcanice conțin minerale cristaline care sunt folositoare în datarea radiometrică.

Mineralele de sare din primele două miezuri de rocă ar fi putut, de asemenea, să aibă mici bule de apă marțiană antică. Dacă se regăsesc, acestea ar putea servi drept capsule microscopice de timp, care oferă indicii despre vechea climă și habitatul de pe Marte.

Sarea este, totodată, cunoscută pe Pământ pentru capacitatea sa de a păstra semnele vieții antice, care, la rândul său, ar putea ajuta oamenii de știință să construiască o imagine mai detaliată a istoriei geologice a zonei, cum ar fi când a fost format craterul, când a apărut lacul și a dispărut și cum s-a schimbat clima în timp.

„Se pare că primele roci forate dezvăluie un mediu susținut potențial locuibil”, a spus Ken Farley, om de știință în cadrul proiectului. „Este o mare problemă faptul că apa a stat acolo mult timp.”

Se pare că apele subterane au stat mult timp în zonă

Aceste două eșantioane de roci arată că apele subterane au stat probabil, destul de mult timp în zonă. Mineralele de sare din roci sunt rezultatul modificării rocilor de-a lungul anilor. S-ar fi putut forma atunci când apa subterană a schimbat mineralele originale din roca de lavă sau când apa s-a evaporat și a lăsat sărurile în urmă.

Se pare că apa a fost prezentă suficient de mult timp pentru a crea un mediu locuibil în care viața microbiană antică ar fi putut prospera.

Se pare că primele date obținute în această parte a proiectului sunt de bun augur pentru misiunea  pe Marte. Urmează, cu siguranță, noi descoperiri. Deocamdată, rover-ul va colecta mai mult de 30 de mostre care vor fi aduse pe Pământ în mai multe misiuni în cadrul Marte Sample Return, programat pentru 2031 .

Cu cât mai multe eșantioane colecționate de Perseverance, cu atât oamenii de știință vor fi capabili să completeze mai mult din „puzzle-ul marțian” care răspunde la întrebarea: a existat vreodată viața pe Marte?