Home » Când, unde, cum » Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman. Povestea neștiută a celei mai înalte cruci din lume amplasată pe un vârf montan

Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman. Povestea neștiută a celei mai înalte cruci din lume amplasată pe un vârf montan

Manolică Anca / 14.09.2021, 12:53
Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman. Povestea neștiută a celei mai înalte cruci din lume amplasată pe un vârf montan

La pas, după aproximativ două ore de mers, timp în care putem admira muntele în toată splendoarea sa, ajungem la  la Crucea Eroilor de pe Caraiman. Monumentul a fost atestat documentar în anul 1928, intrând și în Cartea Recordurilor drept cel mai înalt monument aflat la cea mai mare altitudine din lume.

Ce poveste ascunde Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman

Pe 14 septembrie 1928, în anul în care se făcea un deceniu de la Marea Unire, la Buşteni se inaugura cel mai spectaculos monument în memoria eroilor români căzuți la datorie în Primul Război Mondial: Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman. Era ziua celei mai vechi şi importante sărbători ortodoxe închinate cinstirii Sfintei Cruci.

Situată la 2.291 de metri, Crucea a intrat rapid în Cartea Recordurilor drept cel mai înalt monument (39,3 m) aflat la cea mai mare altitudine din lume. Monumentul este unic în lume atât prin altitudinea amplasării, cât şi prin dimensiuni. Însă, nu este aşezat pe cel mai înalt vârf al masivului, la 2.384 de metri, ci pe vârful secundar, de numai 2.291 de metri, vizibil însă în întreaga zonă Sinaia-Azuga.

A fost construită la iniţiativa Reginei Maria şi a Regelui Ferdinand I

Monumentul a fost ridicat la iniţiativa Reginei Maria și a Regelui Ferdinand I al României, între anii 1926 şi 1928, pentru a cinsti memoria eroilor din Primul Război Mondial. Este dedicată celor 30.000 de de soldați căzuți în luptele de pe Valea Prahovei. Nu numai că a avut ideea ridicării monumentului, dar Regina a și urmărit îndeaproape tot procesul de construcție.

Regina Maria şi Regele Ferdinand I 
Regina Maria şi Regele Ferdinand I

Întregul proiect a fost întocmit de arhitecţii români Georges Cristinel şi Constantin Procopiu, de doi mari ingineri care au realizat studiile de rezistenţă, Alfred Pilder şi Teofil Revici, dar şi de dirigintele de şantier Nicolae Stănescu şi şeful de şantier V. Bumbulescu.

Crucea este unică în lume atât prin altitudinea amplasării, cât şi prin dimensiunile sale impresionante: crucea propriu-zisă are o înălțime de 28 de metri şi două braţe de câte 7 metri fiecare. Înaltă de 39,3 metri, construcția a fost realizată din brațele metalice ale podurilor distruse în prima conflagrație mondială.

1926-1928. Ridicarea monumentului de 39 de metri

Execuţia monumentului s-a aflat în sarcina lucrătorilor din cadrul Direcţiei de Poduri din cadrul C.F.R., fiind sprijiniți de întreaga comunitate din Buşteni şi de un număr mare de elevi şi studenţi mobilizaţi de Societatea Cultul Eroilor. Aceștia au ajutat la transportul materialelor de construcţie.

Ridicarea materialelor s-a facut cu ajutorul funicularul Schiel al fabricii de hârtie, iar transportul pe platou s-a realizat cu cai şi care trase de boi.

Crucea, realizată din profile de oţel, a fost așezată pe un soclu din beton armat placat cu piatră, înalt de 7,5 m. În interiorul acestuia existp o încăpere care a adăpostit iniţial generatorul de energie electrică care alimenta cele 120 de becuri de pe conturul Crucii. Monumetul era iluminat în fiecare an în noaptea de 15 august, de Sfântă Marie Mare.

Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman, la un pas de distrugere

În anii ’50, Crucea Caraiman a încetat să mai fie iluminată şi a fost la un pas să fie distrusă. Oamenii locului povestesc cum comuniştii locali au trimis câţiva muncitori să taie braţele Crucii pentru a rămâne doar o coloană înaltă în vârful căreia să fie amplasată steaua roşie.

Însă pe drum, unul ar fi căzut într-o prăpastie, iar altul şi-a rupt piciorul. Înspăimântați, nici ceilalţi nu au mai dorit să ducă la bun sfârșit sarcina primită. Iar Crucea de pe Caraiman a supravieţuit.

Crucea de pe Muntele Caraiman
Crucea de pe Muntele Caraiman

Chiar dacă monumentul este unul deosebit, acest lucru nu a contat de-a lungul anilor pentru mulți oameni. Instalația electrică a crucii a fost vandalizată în repetate rânduri chiar și de turiști, care se cățărau pe Cruce. În anul 2003, echipele de salvamontiști au transportat până în vârful muntelui sute de kilograme de materiale, prin vânt și temperaturi foarte scăzute, pentru a reface instalația electrică a monumentului.

În prezent, odată cu lăsarea nopții, Crucea de pe Muntele Caraiman este iluminată și se poate vedea de la zeci de kilometri depărtare. Este unul dintre cele mai frumoase obiective turistice de la noi. Un simbol național al țării.