Home » Life & Style » Canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu. Ce s-a petrecut aici înainte de ’89 și ce urmează să facă autoritățile române

Canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu. Ce s-a petrecut aici înainte de ’89 și ce urmează să facă autoritățile române

Manolică Anca / 24.02.2021, 17:55
Canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu. Ce s-a petrecut aici înainte de ’89 și ce urmează să facă autoritățile române

Canalul Dunăre-București este visul neîndeplinit al lui Ceaușescu. Construcția, o idee apărută pentru prima dată pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, a rămas în paragină imediat dupa izbucnirea Revoluției. Astăzi, la mai bie d etrei decenii de la moartea dictatorului, visul său a devenit subiectul unei licitații publice. Să fie vorba oare despre o dorință de reluare a lucrărilor?

Canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu

Ideea realizării unei căi navale care să lege Bucureştiul şi Marea Neagră a apărut încă de pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, primul proiect fiind întocmit în anul 1882. Însă, abia în anul 1929 a fost adoptată Legea pentru construirea canalului Argeş-Bucureşti-Dunăre şi electrificarea căii ferate Bucureşti-Braşov. Din păcate, criza ce a cuprins imediat țara și care a durat până în anul 1933 nu a permis derularea lucrărilor. Cu toate acestea, ideea a rămas în atenția lumii, fiind preluată, mai târziu, de Nicolae Ceaușescu.

Lucrările la canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu, au început abia în anul 1986. Nicolae Ceauşescu dorea să fie finalizat înainte de Congresul al XIV-lea al PCR, astfel că a adus pe teren câte o unitate de construcţie din toate judeţele. Lipseau doar cei din București, forța de muncă de aici fiind cooptată la Casa Poporului. Însă, până în anul 1989, a fost executat doar în proporţie de 60%. Unele lucrări erau mai înaintate, altele, mai puţin.

Ing. Chiriac Avădanei, șeful proiectului canalului navigabil Dunăre-Marea Neagră a povestit pentru Adevărul că, după Revoluţie, toţi muncitorii au abandonat utilajele și s-au refugiat la casele lor. Multe dintre acestea au fost vândute la fier vechi, chiar dacă uele abia ce fuseseră importante, cu doar câteva luni înainte, din Cehoslovacia şi URSS.

Celebrul canal a intrat, din nou, în atenția autorităților
Celebrul canal a intrat, din nou, în atenția autorităților

Celebrul canal a intrat, din nou, în atenția autorităților

Canalul Dunăre-București, visul neîndeplinit al lui Ceaușescu, ar putea să devină realitate la mai mult de trei decenii după moartea dictatorului. Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) a lansat o licitaţie publică pentru a se reactualiza studiul de fezabilitate. Conform datelor publicate pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), valoarea estimată pentru reactualizare studiu de fezabilitate este de 6.000.000 lei, fără TVA.

Însă, aceasta nu este prima dată când legarea Bucureştiului de ruta navigabilă de pe Dunăre revine în atenţia publică în epoca post-decembristă. În 2008, a mai fost anunțată o începere a studiilor, spunând guvernul de la acea vreme că realizare sa ar duce la crearea a aproximativ 10.000 de locuri de muncă, importante cantităţi de energie electrică prin hidrocentrale și la posibilitatea irigării a zeci de mii de hectare.

„După finalizarea canalului, Capitala va deveni port la două mări, Marea Neagră şi Marea Nordului. De asemenea, municipiul Bucureşti va deveni a cincea capitală cu acces la Dunăre după Viena, Bratislava, Budapesta şi Belgrad”, spunea, în 2008, Ovidiu Cupşa, directorul general al Administraţiei Canalelor Navigabile.

Inginerul Chiriac Avădanei spune că merge zilnic la birou, în clădirea IPTANA din Capitală, din apropierea Ministerului Transporturilor, și ore în șir stă și face calcule pentru această lucrare. Se declară foarte revoltat pentru că lucrările acestui canal au fost abandonate: „A fost părăsit, blestemat, de parcă a fost făcut de Ceauşescu! Toţi au spus că este un proiect comunist, dar nu a fost aşa“, spune el.