Home » Știri » Știri economice » Adeverință muncă 2021. Cum verifici și dovedești perioadele muncite legal

Adeverință muncă 2021. Cum verifici și dovedești perioadele muncite legal

Manolică Anca / 13.01.2021, 14:07
Adeverință muncă 2021. Cum verifici și dovedești perioadele muncite legal

Adeverință muncă 2021. Te apropii de vârsta pensionării și nu mai știi exact câți ani de vechime ai în muncă? Sau, pur și simplu, vrei să ții evidența acestor ani? Uită de vechile carnete de muncă. Iată cum verifici și dovedești, în 2021, perioadele muncite legal.

Adeverință muncă 2021. Cum verifici și dovedești perioadele muncite legal

Evidența muncii se face, de ceva ani, în format electronic, prin intermediul Registrului General de Evidență a Salariaților, Revisal. De ceva timp nu mai există acele carnete de muncă, iar atunci când angajații trebuie să dovedească anii avuți în câmpul muncii, o pot face, și în 2021, cu ajutorul unei adeverințe de vechime în muncă.

Conform Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, există trei situații în care românii pot obține un astfel de adeverință de vechime în muncă în 2021:

  1. Eliberarea automată de către angajator – la încetarea contractului individual de muncă, angajatorii sunt obligați să elibereze automat, o adeverință de vechime în muncă. Așadar, salariatul trebuie să primească o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.
  2. Eliberarea la cerere de către angajator – în același timp, orice actual sau fost angajat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care atestă activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (care reies din Revisal și din dosarul personal) sau un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Acesta trebuie emis de angajator în maximum 15 zile de la data solicitării.
  3. Eliberarea de către inspectoratele teritoriale de muncă –  cea de-a treia variantă apare în cazul în care salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu îl poate elibera. Astfel, ITM va elibera extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în maximum 15 zile de la data solicitării, tariful fiind 20 lei per document.
Deși casele de pensii au acces direct la Revisal, adeverința de vechime este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale
Deși casele de pensii au acces direct la Revisal, adeverința de vechime este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale

Ce informații trebuie să conțină această adeverință de vechime în muncă 2021

În cazul bugetarilor, modelul adeverinței de vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 și poate fi văzut AICI. Pentru salariații din mediul privat, nu există un formular tip al adeverinței de vechime în muncă, însă aceasta ar trebui să conțină precum:

  • Datele de identificare ale salariatului;
  • Datele de identificare ale Contractului individual de muncă, pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii lui);
  • Durata activității salariatului;
  • Funcția/Funcțiile ocupate de salariat;
  • Schimbările suferite de Contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
  • Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
  • Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
  • Perioadele de concediu fără plată;
  • Absențele nemotivate de la serviciu.

Important de menționat este că autoritățile au atras atenția că, deși Casele de Pensii au acces direct la Revisal, adeverința de vechime este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale.

Cum se dovedește vechimea în muncă în cazul unui fost angajat într-o firmă care a fost radiată

În cazul în care documentele care dovedesc vechimea în muncă au fost întocmite dar nu persoana nu le deține, se adresează deținătorului autorizat al arhivei angajatorului (în cazul firmelor radiate). Acesta este reprezentat, conform Legii Nr. 16 din 2 aprilie 1996, de un operator economic autorizat în prestarea serviciilor arhivistice, datele de identificare ale acestuia putând fi furnizate de către Arhivele Naționale (ANR), Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale sau Serviciul Municipiului București al Arhivelor Naționale.

Dacă documentele doveditoare nu au fost întocmite, pentru a reconstitui vechimea în muncă la respectiva firmă radiată, persoana se poate adresa Casei Naționale de Pensii Publice pentru a solicita o Adeverință Stagii de Cotizare. Aceasta este singura entitate abilitată de lege să emită deciziile de pensie în baza tuturor documentelor apte a certifica stagiile de cotizare.