Home » Tehnologie & Știinta » Descoperire extraordinară! Planeta nouă care a atras atenția savanților. Cu ce este deosebită față de restul și la ce distanță se află față de Pământ

Manolică Anca / 26.10.2021, 12:03

Omenirea trăiește în prezent un nou moment unic în istoria sa. Astronomii se declară fascinați de planeta nouă pe care au descoperit-o și de misterul care gravitează în jurul ei. Au mai fost descoperite și în trecut planete tinere, de-abia formate, însă aceasta pare să le întreacă pe toate.

Planeta nouă care i-a uimit și oamenii de știință

Descoperitre extraordinară făcută de oamenii de știință! O echipă internațională condusă de astronomi de la Universitatea din Hawaii din Manoa a descoperit o planetă nou formată. Aceasta ar putea fi cea mai „proaspătă” planetă peste care au dat vreodată oamenii de știință, care se declară fascinați de misterul noii lor descoperiri.

Deși, de-a lungul timpului, au mai fost descoperite și alte planete tinere, aceasta pare să fie mai presus de toate. Este nou formată pentru că încă este fierbinte și, în plus, poate fi observată. Planeta nouă a fost numită 2M0437b .

„Această descoperire fortuită se adaugă unei liste de elită de planete pe care le putem observa direct cu telescoapele noastre. Prin analiza luminii de pe această planetă putem spune ceva despre compoziția ei și, probabil, unde și cum s-a format într-un disc de gaz și praf dispărut de mult în jurul stelei gazdă.”, a explicat autorul principal al studiului, Eric Gaidos, profesor în cadrul Departamentului de Științe ale Pământului de la Universitatea din Manoa.

Planeta nouă, numită 2M0437b

Este de câteva ori mai masivă decât Jupiter

Cercetătorii estimează că planeta nouă s-a format împreună cu steaua sa în urmă cu câteva milioane de ani, când principalele insule Hawaii au apărut pentru prima dată peste ocean. Planeta este mai masivă decât Jupiter și foarte tânără. Ea este încă caldă de la energia eliberată în timpul formării sale, cu o temperatură similară cu cea a lavei care țâșnește din vulcanul Kilauea.

Oamenii de știință au observat pentru prima dată planeta nouă în anul 2018, cu ajutorul Telescopului Subaru. Însă, în următorii trei ani, Gaidos și colaboratorii săi au folosit Observatorul Keck, de lângă vulcanul adormit Mauna Kea, pentru a urmări poziția stelei gazdă în timp ce se mișca pe cer, confirmând că planeta 2M0437b a fost într-adevăr o însoțitoare a acesteia și nu un obiect mai îndepărtat.

Planeta nouă a fost găsită în „pepiniera” Norului Taur

2M0437b și steaua sa părinte se întâlnesc într-o „pepinieră” stelară numită Norul Taur. Planeta nouă se află pe o orbită mult mai largă decât planetele din Sistemul Solar, iar separarea lor actuală este de aproximativ o sută de ori distanța Pământ-Soare, ceea ce le face ușor de observat.

„Pentru a face această descoperire au fost necesare două dintre cele mai mari telescoape din lume, tehnologia optică adaptivă și cerul senin al lui Mauna Kea (..)Cu toții așteptăm cu nerăbdare mai multe descoperiri de acest tip și studii mai detaliate ale unor astfel de planete cu tehnologiile și telescoapele viitorului.”, spune co-autorul Michael Liu, astronom la IfA.

Observațiile viitoare ar putea face mai multă lumină în cazul formării acestei noi planete. Se vor folosi inclusiv telescoape spațiale care arr putea dezvălui dacă planeta are un disc care formează luna.