Home » Când, unde, cum » 8 curiozități despre Mercur, cea mai mică planetă din Sistemul Solar. Sigur nu cunoșteai aceste lucruri

Toader Mihai / 09.01.2022, 16:10

Mercur se învârte în jurul Soarelui mai repede decât oricare dintre planetele din sistemul nostru solar, deoarece este cea mai apropiată de steaua noastră. De asemenea, este a doua cea mai densă planetă din sistemul nostru solar, după Pământ. Descoperă în rândurile de mai jos câteva curiozități captivante despre Mercur, cea mai mică planetă din Sistemul Solar.

Mercur este o planetă foarte mică, poate puțin mai mare decât Statele Unite

Mercur este a doua cea mai densă planetă din sistemul nostru solar, după Pământ, cu un miez metalic imens cu un diametru de aproximativ 3.600-3.800 de kilometri, adică aproximativ 75% din diametrul planetei. Cu toate acestea, stratul exterior al lui Mercur, crusta, are o grosime de numai 500-600 km, ca și cum ar fi un înveliș pentru miez (care este alcătuit din fier).

Prin urmare, având miezul său alcătuit din fier, este a doua cea mai densă planetă din sistemul nostru solar. Diametrul său este de 4.876 de kilometri, comparativ cu Pământul , care are un diametru de 12.742 de kilometri.

Descoperă curiozități despre planeta Mercur, care sigur te vor surprinde

1. Când a fost descoperită

Mercur făcea parte din planetele grecești, chiar dacă acestea nu erau definite în același mod ca astăzi. Și era cunoscută și de babilonienii antici. Cu toate acestea, prima observație a planetei în era științifică a fost realizată de astronomul englez, Thomas Harriott, și de omul de știință italian, Galileo Galilei, în 1631.

2. Mercur nu are sateliți

Nu există sateliți sau inele naturale. Acest lucru este de înțeles, având în vedere gravitația scăzută, dimensiunile reduse și atmosfera foarte subțire.

3. Cât durează o zi pe Mercur

Planeta urmează o orbită eliptică foarte aproape de Soare. Este nevoie de 88 de zile pentru a parcurge un cerc complet în jurul stelei noastre, deci aceasta este durata unui an. Astfel, fiecare an pe Pământ ar fi echivalent cu mai mult de patru ani pe Mercur. Cu toate acestea, datorită proximității sale, durata zilei este extinsă la 176 de zile. După aceste zile, se întunecă.

Curiozități despre Mercur, cea mai mică planetă din Sistemul Solar

4. Mică, dar rapidă

În ciuda faptului că este cea mai mică planetă din sistemul nostru solar și, de asemenea, cea mai apropiată de Soare, cu doar 0,4 unități astronomice, este cea mai rapidă planetă, care se rotește în jurul Soarelui cu o viteză medie de 170.505 kilometri pe oră. Apropierea sa face ca lumina solară să fie de 7 până la 11 ori mai strălucitoare aici decât pe Pământ.

5. O planetă a contrastelor

Mercur este o planetă foarte interesantă. Interiorul craterelor adânci de la polul nord și sud este mereu în umbră, astfel că, potrivit datelor misiunii MESSENGER, craterele sale ar putea conține gheață de apă. Cu toate acestea, restul planetei are temperaturi foarte ridicate, de până la peste 430ºC.

6. Are multe cratere

Oricât de mică ar fi, cu un diametru de 4.876 de kilometri, Mercur este planeta din sistemul solar cu cel mai mare număr de cratere. Atmosfera sa foarte subțire a permis trecerea multor comete și asteroizi, care au lăsat o amprentă importantă pe această planetă. Fără îndoială, șanțurile de la Pantheon Fossae sunt impresionante. Craterul principal are caneluri lungi și subțiri, atât de caracteristice încât i s-a dat numele de „craterul păianjen”.

7. Ar putea adăposti viață?

Nu s-a putut găsi viață pe Mercur. În primul rând, atmosfera sa este prea subțire pentru a servi drept protecție împotriva vântului solar și a impactului cu meteoriții. Numai din cauza căldurii sufocante, viața pe Mercur ar fi foarte puțin probabilă. În timpul zilei, temperaturile de la suprafață pot ajunge la 450 de grade Celsius. Nu are un mediu favorabil vieții.

8. Protagonistă al SF-ului

Planeta Mercur a servit adesea drept sursă de inspirație pentru science-fiction. De exemplu, Isaac Asimov și binecunoscuta sa carte „I, Robot” prezintă un robot construit pentru a rezista la cele mai extreme radiații solare, cum ar fi cele de pe Mercur. În serialul animat Invader Zim, Mercur apare transformat într-o navă spațială.