Home » Când, unde, cum » Evenimente astronomice 2022. Cum arată calendarul fenomenelor spectaculoase în noul an. Lista completă

Pană Emanuela / 30.12.2021, 13:58

Ce evenimente astronomice ne rezervă anul 2022? De la ploi de meteoriți la o eclipsă totală de lună, 2022 va fi un an strălucitor pentru cei cărora le place să observe stelele. Oamenii din toate părțile globului trebuie să se aștepte la evenimente spectaculoase pe cer în 2022. Am pregătit un calendar astronomic pentru tine, ca să nu ratezi niciunul dintre acestea.

Evenimente astronomice care vor avea loc 2022

• Ianuarie

Lună Nouă: 2 ianuarie 2022. Venus va fi foarte aproape de strălucirea de seară. Mercur va fi, de asemenea, dificil de văzut când va trece Luna, pe 3 ianuarie. Dar pe 4 și 5 ianuarie, vei putea vedea Luna aproape de Saturn și Jupiter.

Ploaie de cuadrantide: Acest spectacol ceresc se distinge din mai multe motive. În primul rând, ploaia de meteoriți Quadrantid este diferită de alte ploi de meteoriți, deoarece provine de la asteroizi (majoritatea provin de la comete). Aceștia sunt cunoscuți pentru meteoriții lor strălucitori, cu „mingi de foc”, cu explozii mari și strălucitoare de lumină și culoare. În plus, Quadrantidele sunt active doar pentru câteva ore, când putem vedea între 60 și 200 de meteori pe oră. Cel mai bun moment este în primele ore ale dimineții de 3 și 4 ianuarie

• Martie

Echinocțiul de primăvară: este ziua în care ziua și noaptea au exact aceeași durată, de 12 ore fiecare. Aceasta este, de asemenea, prima zi de primăvară (echinocțiul de primăvară) în emisfera nordică și prima zi de toamnă (echinocțiul de toamnă) în emisfera sudică.

• Evenimente astronomice în aprilie 2022

Ploaie de Liride: Zilele cu cel mai mare număr de meteoriți vor fi 22 și 23 aprilie. De obicei, în perioada de vârf, produce aproximativ 20 de meteori pe oră. Este produsă de particulele de praf lăsate în urmă de cometa C/1861 G1 Thatcher, descoperită în 1861.

Cu o oră înainte de răsăritul soarelui veț putea vedea Venus, Marte și Saturn. Venus, mai presus de toate, va fi cea mai strălucitoare dintre toate. Venus va trece cel mai aproape de Saturn pe 28 martie 2022.

Eclipsă parțială de soare: 30 aprilie și va fi vizibilă în sud-estul Pacificului și în sudul Americii de Sud.

• Mai

Ploaie de stele Eta Aquarids: 6 și 7 mai. Aceasta este o ploaie peste medie, capabilă să producă până la 60 de meteori pe oră în perioada de vârf. În emisfera nordică, rata poate ajunge la aproximativ 30 de meteori pe oră. Este produsă de particulele de praf lăsate în urmă de cometa Halley.

Eclipsă totală de lună: 16 mai. Va fi așa-numita „lună sângerie”, vizibilă în America, Europa și Africa.

• Iunie

Superlună: 14 iunie. Luna va fi aproape de cea mai apropiată apropiere de Pământ și poate părea puțin mai mare și mai strălucitoare decât de obicei.

Solstițiul de iunie: 21 iunie. Aceasta este prima zi de vară (solstițiul de vară) în emisfera nordică și prima zi de iarnă (solstițiul de iarnă) în emisfera sudică.

• Evenimente astronomice în iulie 2022

Superlună: 13 iulie, numită Luna Cerbului. Luna se va afla pe partea opusă a Pământului față de Soare, iar fața ei va fi complet luminată. Această fază are loc la ora 18:38 UTC. Această lună plină era cunoscută de primele triburi de nativi americani sub numele de Buck Moon (Luna cerbului), deoarece masculii de cerb începeau să își dezvolte noile coarne în această perioadă a anului. O vom vedea un pic mai mare și mai strălucitoare decât de obicei.

Ploaie Delta Aquaride: 28 și 29 iulie. Este produsă de resturile lăsate în urmă de cometele Marsden și Kracht.

Evenimente astronomice 2022
  • August

Superlună: 12 august. Această lună a mai fost cunoscută și sub numele de Luna Porumbului Verde și Luna Cerealelor. Este ultima dintre cele trei superluni din 2022.

Ploaie de meteoriți Perseide: Cele mai bune zile în care se poate vedea sunt 12 și 13 august. Este produsă de cometa Swift-Tuttle, care a fost descoperită în 1862. Perseidele sunt renumite pentru că produc un număr mare de meteori strălucitori. Din păcate, luna aproape plină din acest an va bloca toți meteorii, cu excepția celor mai strălucitori.

• Evenimente astronomice în septembrie 2022

Neptun în opoziție: 16 septembrie. Această planetă se va afla la foarte mare apropiere de Pământ, iar fața sa va fi complet luminată de Soare. Va fi mai strălucitoare decât în orice altă perioadă a anului pe tot parcursul nopții. Va fi văzută ca un mic punct albastru.

• Octombrie

Ploaie de meteoriți Draconide: 7 octombrie. Va avea aproximativ 10 meteori pe oră. Este produsă de granulele de praf lăsate în urmă de cometa 21P Giacobini-Zinner, care a fost descoperită pentru prima dată în 1900.

Ploaie de meteoriți Orionide: Zilele cu cel mai mare număr de meteoriți vor fi 21 și 22 octombrie. Este produsă de granulele de praf lăsate de cometa Halley, cunoscută și observată din cele mai vechi timpuri.

Eclipsă parțială de Soare: 25 octombrie: Va fi observată în Europa, în nord-estul Africii și în vestul Asiei. Cel mai bine va fi văzut în unele părți din vestul Rusiei și Kazahstan.

• Noiembrie

Ploaie de Tauride: are loc anual între 7 septembrie și 10 decembrie. În 2022, va atinge apogeul în noaptea de 4 noiembrie.

Eclipsa totală de Lună: 8 noiembrie: Aceasta va fi observată în Mexic, Asia, Australia, Pacific și în întreaga Americă. În timpul acestui tip de eclipsă, Luna se va întuneca treptat și apoi va căpăta o culoare roșie sângerie sau ruginie.

Ploaie de Leonide: 17 și 18 noiembrie. Leonidele sunt o ploaie medie, producând până la 15 meteori pe oră în perioada de vârf. Acest fenomen este unic, deoarece are un vârf ciclonic la aproximativ fiecare 33 de ani, când pot fi văzuți sute de meteori pe oră. Ultima dintre acestea a avut loc în 2001.

• Evenimente astronomice în decembrie 2022

Ploaia de stele Geminide: Cel mai bine se vede pe 13 și 14 decembrie. Mulți consideră că este cea mai bună ploaie de stele de pe cer, producând până la 120 de meteori multicolori pe oră în perioada de vârf. Acesta este produs de resturile lăsate în urmă de un asteroid cunoscut sub numele de 3200 Phaethon, care a fost descoperit în 1982. Privește-le dintr-un loc întunecat după miezul nopții.

Ploaia Ursidelor: 21 și 22 decembrie. Ursidele sunt o ploaie minoră de meteori care produce între 5 și 10 meteori pe oră. Este produsă de granulele de praf lăsate în urmă de cometa Tuttle, care a fost descoperită pentru prima dată în 1790.