Home » Când, unde, cum » 10 curiozități despre Uranus, planeta care se rotește în sensul opus acelor de ceasornic

Manolică Anca / 02.11.2021, 16:34

Știai că, la fel ca planeta Venus, Uranus se rotește de la est la vest, în direcția opusă majorității planetelor din sistemul solar? Află ce caracteristici are Uranus și descoperă și alte curiozități despre a treia planetă ca mărime, după diametru, și a șaptea de la Soare.

Uranus este a treia plentă ca mărime din Sistemul Solar

Uranus are un diametru de circa două ori mai mic decât planeta Saturn, dar de aproximativ cinci ori mai mare decât planeta Pământ. A fost descoperită de astronomul William Herschel pe 12 martie 1781, în timp ce scurta sistematic cerul cu telescopul. Planeta a fost observată de mai multe ori, însă a fost ignorată crezându-se că este doar o stea obișnuită.

Planeta Uranus este compusă majoritar din stânci și ghețari, atmosfera fiind compusă din 83% hidrogen, 15% heliu și 2% metan, spre deosebire de Jupiter și Saturn, care conțin mai mult hidrogen. La fel ca și alte planete din sistemul solar, Uranus are grupări de nori de metan care se deplasează rapid. Aceștia sunt cei care îi conferă culoarea verde-albăstruie.

Uranus poate fi uneori vizibilă cu ochiul liber dacă cerul este senin și dacă știi unde să te uiți exact cu binoclul. Planeta numără, oficial, 27 de sateliți, cinci dintre ei considerați mai mari, și toți poartă numele unor personaje celebre din operele William Shakespeare și Alexander Pope. De asemenea, are un sistem relativ tânăr de 13 inele , care este slab și întunecat, format din praf și particule mari. Cel mai cunoscut dintre ele este inelul Epsilon.

Planeta Uranus

Curiozități despre planeta Uranus

La fel ca planeta Venus, Uranus se rotește în sens invers acelor de ceasornic. Iată alte curiozități:

1. Uranus înregistrat cea mai scăzută temperatură din sistemul solar, – 205,2 grade Celsius.
  2. Planeta a fost lovită de un obiect mare, posibil de mărimea planetei noastre Pământ, ceea ce a făcut ca aceasta să dobândească o înclinație extremă și să prezinte variații interesante în anotimpuri. Iarna aduce 21 de ani de întuneric și vara 21 de ani de lumină solară. Prin comparație, înclinarea axială a planetei Marte este de 24 de grade, a Pământului este de 23,5 grade, în timp ce a Uranus este de 98 de grade.
  3. Un an pe planeta Uranus și o rotație completă în jurul Soarelui durează 84 de ani pe Pământ.
  4. O zi pe Uranus durează numai 17 ore.
  5. În anul 1986, pe 24 ianuarie Uranus a fost vizitată de o sondă spațială, Voyager 2. A fost prima și singura dată când s-a executat o astfel de misiune, dar NASA evaluează posibilitatea unor viitoare alte misiuni aici, dar și pe planeta Neptun.
  6. Denumirea planetei vine de la zeul grec al cerurilor.
  7. Distanța medie între planeta Uranus și Soare este de circa 2,9 miliarde de km.
  8. Inelele planetei au grosimi cuprinse între 0,1 și 15 km și lățimi între 1 și 17.000 km.
  9. Uranus este format dintr-un amestec de gheață, rocă, hidrogen și heliu, ceea ce o face un gigant de gheațăLa aceasta se adaugă și faptul că este plasată pe o orbită de 19 ori mai îndepărtată de Soare, spre deosebire de planeta Pământ.
  10. Datorită rotației sale, dar și axei sale, în anumite zone ale planetei poate fi noapte timp de până la 40 de ani.