Home » Sănătate » Suprasolicitarea adolescenților duce la dezechilbrul creierului. Școala online

Suprasolicitarea adolescenților duce la dezechilbrul creierului. Școala online

Ileana Mladinoiu / 10.04.2021, 14:00
Suprasolicitarea adolescenților duce la dezechilbrul creierului. Școala online

Părinții, indiferent de domeniul și gradul lor de pregătire profesională, trebuie să învețe cum să-și exercite dificila profesiunea de părinte, pentru că educația copiilor în familie se dovedește tot mai mult a fi o ocupație calificată, uneori insuficientă.

În zilele noastre, copiii sunt din ce în ce mai obosiți decât erau părinții la vârsta lor. Explicația este simplă. Alte vremuri, alt ritm de viață. Peste toate astea s-a așezat brusc  pandemia.

Soluții potrivite oricăror împrejurări trebuie descoperite de la caz la caz. Oboseala normală la unii tineri urmează unui efort voluntar, intelectual sau fizic, la capătul căruia îi așteaptă satisfacția unui examen trecut cu bine, a unei calificări înalte.

Cu specificarea că acest gen de oboseală este oricând vulnerabil la odihnă, somn, distracție.

Metode pentru a nu produce tulburări creierului cu efecte asupra personalității tinerilor

Suprasolicitarea adolescentilor duce la dezechilbrul creierului
Suprasolicitarea adolescentilor duce la dezechilbrul creierului

1. Dozajul zilnic

Dozajul zilnic, acel orar pe care adolescenții care au promovat cursurile gimnaziale socotesc că-l pot neglija,  trebuie să stea în atenția oricărui om, indiferent de vârstă. Mai ales acum când progresele tehnice, informațiile în avalanșă, datele noi, fundamentele, din care multe se cer reținute, urbanizarea vieții determină creierul tânărului să-și desfășoare activitatea într-o unitate de timp, cu o intensitate mai mare decât cei dinaintea lui.

Ca orice aparat, creierul are o limită funcțională. Tineretului din zilele noastre i se cere să stocheze din ce în ce mai multe cunoștințe, unele fără rost, deoarece și cantitatea de cunoștințe a crescut foarte mult în lume.

Marea problemă o constituie capacitatea creierului de a selecționa, din imensul bagaj, pe cele strict necesare formării profesionale și formării personalității.

Referindu-ne la instituțiile de învățământ, atenția psihologilor, a cadrelor didactice cu vocație este atrasă de ideea găsirii celor mai eficiente mijloace de însușire a cunoștințelor științifice.

Să nu uităm de școala online care a pus și pune în continuare probleme deosebit de complexe pentru cadrele didactice, cât și pentru copii. Interviurile Institutului german Allensbach au evidențiat importanța ca profesorii să aibă contact personal cu elevii. Cu toate acestea, doar o treime a reușit să stabilească și să mențină acest contact. Jumătate dintre profesori spun că au ajuns la majoritatea elevilor lor, 9% doar la câțiva și 3% la niciunul dintre ei.

Unii profesori au raportat stres crescut (34%), alții o scădere a stresului (36%) comparativ cu educația obișnuită. Schimbarea în organizarea sarcinilor, trimiterea de feedback către elevi și evaluarea temelor au creat un stres suplimentar.

Același interviu relevă că problemele tehnice au pus presiune suplimentară pe aproape jumătate dintre profesori, iar păstrarea legăturii cu părinții este deosebit de complicată, mai ales pentru profesorii din școlile elementare.

2. Îmbinarea metodelor tradiționale de învățământ cu cele moderne

S-ar părea că metodele tradiționale nu mai sunt în măsură să satisfacă cerințele modernizării învățământului, ale accelerării procesului instructiv-educativ. În acest sens, se propune îmbinarea metodelor tradiționale, restructurate și acestea, la cele noi.

3. Renunțarea la enciclopedism

Psihologii și pedagogii recomandă renunțarea la enciclopedism, devenit inaccesibil, la  supraîncărcarea cu achiziții superfluee, în favoarea acelui temeinic minim strict indispensabil.

Scopul este dezvoltarea curiozității, interesului omului tânăr, fără să se strivească memoria prin supraîncărcări. Se știe că în procesul evoluției biologice si sitemul nervos este cel mai tânăr și, ca atare, cel mai gingaș, cel mai sensibil, iar de pe urma suprasolicitărilor acestuia, mai ales când ele se repetă, se resimte în întreg organismul.

De aceea, fiecare dintre noi, ar fi bine să introducă în noțiunea de igienă și elementele ce alcătuiesc felul de trai, de muncă, însemnând și învățarea integrată perfect noilor condiții.

Realizarea unui regim de viață echilibrat, păstrând legătura cu natura, este singura garanție a menținerii sănătății creierului, a întregului organism.