Home » Știri » Știri economice » Inspecția tehnică. De ce acte ai nevoie, cât costă și la ce perioadă se face în funcție de mașină

Inspecția tehnică. De ce acte ai nevoie, cât costă și la ce perioadă se face în funcție de mașină

Manolică Anca / 22.01.2021, 14:47
Inspecția tehnică. De ce acte ai nevoie, cât costă și la ce perioadă se face în funcție de mașină

Potrivit legislației în vigoare, orice autovehicul înmatriculat sau înregistrat în România poate circula pe drumurile publice doar dacă starea tehnică respectă prevederile legale. Pentru a se asigura că mașininile aflate în circulație pe teritoriul României respectă cerințele de siguranță, autoritățile le verifică, la anumite intervale de timp, de regulă, în funcție de vechimea vehiculului. Iată de ce acte ani nevoie, cât costă și la ce perioadă se face inspecția tehnică a unei mașini.

Acte necesare pentru inspecția tehnică

Conform Ordonanței Guvernului nr. 81/2000, se supun la inspecția tehnică periodică (ITP) toate mașinile înmatriculate sau înregistrate în România, nu și cele înmatriculate în alte state. Prin inspecția tehnică, autoritățile se asigură că toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic. Obligativitatea de a efectua inspecția tehnică îi revine deținătorului certificatului de înmatriculare sau de înregistrare.

Iată de ce acte ai nevoie pentru a realiza inspecția tehnică periodă a mașinii:

  • Actul de identitate al conducătorului auto –  original;
  • Certificat de înmatriculare al autovehiculului (talonul) – original sau autorizația provizorie de circulație;
  • Poliță R.C.A. valabilă la data inspecției – original
  • Cartea de identitate a autovehiculului (CIV) – original- securizată de Registrul Auto Român

Important! În cazul în care proprietarul mașinii este o societate de leasing se acceptă copia după cartea de identitate a autovehiculului ștampilată de proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.

Cât costă inspecția tehnică periodică în 2021

Prețul inspecției tehnice periodică diferă în funcție de service-ul ales pentru realizarea acesteia, dar și de tipul de autovehicul. Astfel, în cazul unui autoturism pe benzină prețul inspecției tehnice este, în medie, aproximativ 120-130 de lei, iar pentru cele diesel prețul este plus-minus 150 de lei. Aceleași prețuri sunt valabile și în cazul microbuzelor sau autoturismelor 4×4 . Proprietarii de motociclete și mopede vor plăti mai puțin, prețul variind între 80-100 de lei.

În ceea ce privește expirarea inspecției tehnice, șoferii trebuie să știe că înmatricularea mașinii va fi suspendată automat. Astfel, conform Codului rutier, dacă un șofer circulă cu o mașină al cărei inspecție tehnică periodică este expirată, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării. Amenda poate ajunge la o valoare totală de  5.800 de lei.

Inspecția tehnică a mașinii se face în service-urile autorizate
Inspecția tehnică a mașinii se face în service-urile autorizate

Valabilitate inspecție tehnică

Legislația în vigoare prevede că mașinile de uz personal trebuie să facă inspecția tehnică o dată la doi ani. Excepția apare în cazul mașinilor cu peste 12 ani vechime, în acest caz, proprietarii fiind nevoiți să facă ITP-ul anual. În privința mașinilor noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru realizarea primei inspecţii se calculează de la data primei înmatriculări, iar pentru următorul ITP, de la data celui precedent.

Autovehiculele destinate transportului de persoane, cele folosite ca taxi sau pentru închiriere, precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă prin inspecția tehnică la șase luni. În schimb, dacă acestea la data primei înmatriculări în România au fost noi, ele se vor supune ITP-ului la un an.

În urma inspecției tehnice, mașinile trec de inspecție doar dacă au, cel mult, defecte mici. În cazul mașinilor identificate cu defecte majpre, acestea nu vor trece de inspecție și proprietarii vor avea la dispoziție maximum 30 de zile pentru a le repara. Iată care sunt definițiile celor trei categorii de defecte:

  • deficiențe minore: deficiențele care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
  • deficiențe majore: deficiențele care este posibil să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să pună în pericol ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
  • deficiențe periculoase: deficiențele care reprezintp un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.