Home » Când, unde, cum » Cum a luat naștere celebrul slogan Nike „Just Do It”. Legătura nebănuită cu un condamnat la moarte

Cum a luat naștere celebrul slogan Nike „Just Do It”. Legătura nebănuită cu un condamnat la moarte

Manolică Anca / 28.01.2022, 10:13
Cum a luat naștere celebrul slogan Nike „Just Do It”. Legătura nebănuită cu un condamnat la moarte

Există un slogan în spatele fiecărei mărci mari, așa cum este și în cazul Nike. Fie că îl vedem ca pe un strigăt de inspirație sau ca pe un ordin de intimidare, sloganul „Just Do It” este greu de evitat în viața modernă. Însoțit de cunoscutul logo Nike, apare pe genți, tricouri, treninguri și panouri publicitare din întreaga lume. Ca declarație, el rezumă marca sportivă: este competitiv, energic, direct, la fel de suplu și puternic ca și sportivii care apar alături de el în reclamele Nike. Dar care este povestea din spatele acestui slogat? Descoperă cum a luat naștere.

Cum a luat naștere celebrul slogan Nike „Just Do It”

Înainte de Colin Kaepernick și de „Just Do It”, a existat Gary Gilmore și „Let’s Do It”. Poate părea greu de crezut, dar unul dintre cele mai cunoscute sloganuri de marketing din toate timpurile – „Just Do It” al Nike – a fost inspirat de ultimele cuvinte ale unui criminal, Gary Gilmore, rostite pe culoarul morții.

Îmbrăcat într-un tricou simplu și cu un sac pe cap, Gilmore a fost legat pe un scaun, așteptând ca plutonul de execuție să îl execute la închisoarea de stat din Utah. Era dimineața zilei de 17 ianuarie 1977, iar Gilmore, condamnat pentru uciderea unui angajat al unei benzinării și a unui manager de motel din Utah cu un an înainte, urma să devină prima persoană din Statele Unite care avea să fie executată în aproape un deceniu.

Scriitorul Norman Mailer a scris în romanul său „The Executioner’s Song” (Cântecul călăului), premiat cu Pulitzer în 1979, că, cu puțin timp înainte de execuție, Gilmore, în vârstă de 36 de ani, a fost întrebat dacă are un ultim cuvânt de spus. „Let’s do it”, ar fi spus Gilmore.

Gary Gilmore
Gary Gilmore

Povestea a fost uitată, dar cuvintele sale sunt încă vii

Cu toate că povestea lui a fost demult uitată de aproape toată lumea, ultimele sale cuvinte trăiesc într-un mod pe care nimeni nu și l-ar fi imaginat. Dan Wieden, co-fondatorul agenției de publicitate Wieden+Kennedy, care a fost responsabilă pentru crearea celebrului slogan, a apelat la o sursă de inspirație surprinzătoare.

Nu i-a plăcut „Let’s do it”, așa că l-a schimbat în „Just Do It”. Poate că aceasta nu este chiar moștenirea mărcii pe care Nike ar fi ales-o în mod ideal, însă la acea vreme astfel de aspecte erau în mare măsură irelevante, deoarece nimeni nu era convins că sloganul era necesar, cu atât mai puțin că avea vreo idee despre impactul pe care urma să îl aibă.

Prima reclamă „Just Do It” l-a prezentat pe Walt Stack, un maratonist în vârstă de 80 de ani. Nike a folosit-o șapte ani mai târziu cu un alt maratonist, Ric Munoz, un concurent seropozitiv. De-a lungul timpului, o gamă largă de vedete profesioniste, inclusiv Michael Jordan, Bo Jackson, Roger Federer sau Wayne Rooney au apărut în campaniile Nike. Mai recent, controversatul fundaș Colin Kaepernick a fost folosit în 2018 pentru cea de-a 30-a aniversare a campaniei.

Colin Kaepernick, în reclama Nike
Colin Kaepernick, în reclama Nike

Phil Knight, co-fondatorul Nike, a fost foarte sceptic în legătură cu sloganul

„Nu avem nevoie de rah**** ăsta”, a spus Phil. Wieden a crezut cu adevărat în slogan și l-a convins să aibă încredere în el în această privință, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Atât sloganul, cât și logo-ul Nike swoosh au ajutat marca să depășească rivalul de atunci, Reebok, și să o transforme într-un gigant global așa cum îl cunoaștem cu toții acum.

Multe reviste și jurnaliști au descris sloganul ca fiind cel mai bun al secolului XX, făcând legătura între situația actuală și oameni și făcându-i să creadă că și ei pot avea succes dacă poartă produsele Nike. Cheia a fost că era scurt, simplu și memorabil.