Home » Când, unde, cum » Cum arătau stațiunile litoralului românesc, în 1900. Imagini de arhivă

Cum arătau stațiunile litoralului românesc, în 1900. Imagini de arhivă

Alexandru Cazacu / 29.06.2021, 12:22

Acum sunt unele dintre cele mai apreciate din Europa, cu plaje frumoase, hoteluri luxoase și nenumărate atracții turistice, însă, în urmă cu peste 100 de ani, stațiunile litoralului românesc arătau cu totul și cu totul diferit. Haideți să vedem când a fost amenajată prima plajă de pe litoralul românesc și cum arătau stațiunile în 1900.

Cum arătau stațiunile litoralului românesc, în 1900

Nu mulți știu acest lucru, însă, prima plajă amenajată de pe litoralul românesc a luat naștere în anul 1882, în dreptul Hotelului Carol (construit în același an) din Constanța. La vremea respectivă au fost construite două barăci din scânduri la 1,2 metri deasupra apei, care erau fixate cu șine de fier pe fundul apei, unde existau 21 de cabine pentru bărbați și 10 pentru femei.

Ulterior, în anul 1904, inginerul Anghel Saligny a construit un dig care să oprească migrarea nisipului și să permită amenajarea altor plaje pe o întindere mai mare în jurul orașului Constanța. Așadar, după doar doi ani de zile, în 1906 s-au deschis și primele băi moderne de pe litoralul românesc.

Stațiunile litoralului românesc, în 1900. Cum arăta stațiunea Mamaia

Ei bine, la sfârșitul secolului al XIX-lea, Mamaia era doar un sătuc dobrogean costier, cu pescari greci și lipoveni și oieri români. Se pare că denumirea stațiunii provine de la ”Mamai”, un proprietar tătar al locului din vremea stăpânirii turcești.

Povestea stațiunii Mamaia începe în jurul anului 1900, după extinderea portului Constanța, când se căuta o locație nouă pentru ceea ce se numeau la vremea respectivă ”băi de mare”. Prima plajă din Mamaia a fost amenajată tot în acea perioadă. Mai exact, în 1905, în stațiunea Mamaia existau două pavilioane cu câte 56 de cabine și un foișor, și 45 de gherete pe roți pentru bărbați și 35 pentru femei. Cu toate acestea, nu toți românii își permiteau să viziteze litoralul românesc.

Cum arătau stațiunile litoralului românesc, în 1900
Cum arătau stațiunile litoralului românesc

Cum ajungeau românii din acea perioadă la mare

La acea vreme, pe plaja din Mamaia-Sat se ajungea cu trenul sau cu trăsura. Pentru a ușura accesul turiștilor către Mamaia, între gara din Constanța și stațiune a fost construită o cale ferată pe traseul ocupat astăzi de Bulevardul Mamaia. Cu toate acestea, aceasta cale ferată a dispărut la începutul anilor 1960.Conform statisticilor, în vara anului 1906, aproximativ 45.000 de persoane au ajuns în stațiunea Mamaia, iar 34.000 dintre aceștia au făcut și baie în apa Mării Negre.

Vremea a trecut, iar imediat după încheierea Primului Război Mondial, a început și amenajarea stațiunii Mamaia. De asemenea, în 1934 apare primul hotel, iar în anul 1935 se construiește și Cazinoul din Mamaia. Așadar, pe parcursul anilor litoralul românesc a devenit din ce în ce mai căutat și au apărut din ce în ce mai multe construcții.

De unde vine denumirea Mării Negre

Nu sunt mulți cei care știu că Marea Neagră și-a primit denumirea finală de la turci, odată cu extinderea acestora în zonele de jur-împrejurul întinderii de apă. Aceștia asociau nordul cu întunericul, acesta fiind și motivul pentru care au numit marea de la nordul imperiului Kara Deniz (Marea Neagră). De asemenea, situată la sud de centrul imperiului, Marea Mediterană este numită și azi Ak Deniz (Marea Albă).