Home » Din București » Motivul bizar pentru care Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Romană. A fost construită, în secret, într-un timp record

Motivul bizar pentru care Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Romană. A fost construită, în secret, într-un timp record

Cojocaru Cristian / 26.08.2021, 10:44
Motivul bizar pentru care Elena Ceaușescu nu a vrut stație de metrou la Romană. A fost construită, în secret, într-un timp record

Stația de metrou de la Piața Romană este una aparte în comparație cu celelalte stații, iar Elena Ceaușescu este cea care a avut o importantă implicare în acest lucru.

De ce nu a vrut Elena Ceaușescu stație de metrou la Romană

Stația de metrou de la Piața Romană este una aparte, aceasta având un peron îngust, iar curbele sunt prezente la intrarea în stație. De-a lungul timpului, mai mulți sincigași și-au găsit sfârșitul acolo, iar aceste detalii diferite sunt din cauza Elenei Ceaușescu, cea care a scos stația de pe harta proiectanților de metrou în anul 1985.

Unul dintre cei trei proiectanți ai stației, Sorin Călinescu a afirmat că la acea vreme, când fosta dictatoare a văzut proiectul de pe cel de-al doilea tronson de metrou, Berceni – Pipera, a dat ordin spunând ”sunt prea multe stații, mai răriți-le!”. Totuși proiectul a continuat, iar stația de metrou a luat ființă în secret.

Elena Ceaușescu era de părere că atât cei din clasa muncitoare cât și tinerii ”au început să se îngrașe”, astfel că în accepțiunea ei, aceștia aveau nevoie de mai multă mișare, după cum au afirmat cei care au lucrat la construcția metroului.

„Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi-aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”, a explicat Călinescu, actualul şef al direcţiei de Consultanţă Metroul S.A.

elena ceaușescu romană
Statia de metrou de la Piata Romana a fost construita in secret

Cât au durat lucrările

Sorin Călinescu a explicat în anul în care s-au început lucrărie pe tronsonul Berceni – Pipera, oamenii care lucrau oficial la bucata de tronson Piața Universității – Piața Victoriei, au pregătit terenul în secret. În doar trei luni, constructorii au realizat galerii în spatele zidurilor groase care pot fi văzute astăzi, lucru care s-a și întâmplat.

Acesta este motivul pentru care, actuala stație de metrou prezintă arcade, astfel că până construcția a fost aprobată, metroul a circulat fără oprire vreme de un an între Universitate și Piața Victoriei. În momentul în care mii de bucureșteni trimiteau solicitări foștilor dictatori, aceștia s-au convins că acea stație era necesară, astfel că pereții au fost sparți pentru a se putea face culoarul pentru acces.

Spațiul este unul foarte îngust din cauza pericolului de prăbușire la acea vreme, Magheru fiind foarte afectată de cutremurul din 1977. Se pare că metroul a reprezentat o ambiție personală a fostului dictator. În momentul în care a călătorit în Viena, i-a plăcut foarte mult acest mijloc de transport și și-a demonstrat că poate și el.

Sorin Călinescu a mai povestit despre un episod amuzant, atunci când trebuia să își dea acordul pentru achiziționarea ”escalatoarelor”. Nicolae Ceaușescu nu a înțeles sau poate nu știa despre ce este vorba și a strigat: ”Ce ne trebuie nouă excavatoare aici?”, escalatoarele fiind scările rulante. Desigur, achiziția a fost respinsă pe baza aceluiași motiv: bucureștenii sunt prea grași și trebuie să facă mișcare.

O altă idee venită din partea proiectanților consta în crearea unui pasaj în zona cinema Patria pentru ca traficul să fie defluidizat. Elena Ceaușescu însă, a răspuns într-un mod răstit ”De ce să facem, că nu circulă nimeni pe-aici?!”. Desigur, la acea vreme doar coloana prezidențială și mașinile de urgență aveau acces dar era restricționat din cauza lucrărilor.

O altă stație, aceeași poveste

O situație asemănătoare cu cea de la Piața Romană a avut loc și la stația de metrou Basarab.

„S-a făcut şi aceasta pe ascuns şi de-abia după ´90 i s-a dat drumul, deşi era foarte necesară. Staţia Basarab şi staţia Eroilor le consider ca fiind mari realizări, deoarece sunt considerate poate cele mai întinse staţii de metrou din lume”, ne-a spus Gheorghe Udrişte.

Fostul colonel de securitate, Ion Pacepa a vorbit la rândul său despre această stație de metrou de la Piața Romană afirmând că este ”un lux al vieții urbane”.

„Ceauşescu a avut curajul să facă ceea ce ceilalţi conducători est-europeni au fost adesea tentaţi să facă, dar nu au îndrăznit: să-şi trateze clasa muncitoare cu toată duritatea pe care el considera că o merită.

Această atitudine tipică s-a putut vedea la construcţia metroului din Bucureşti, unde el a dorit ca staţiile să fie distanţate între ele, pentru că el considera metroul ca fiind doar un mijloc de transportare a muncitorilor de acasă la fabrică sau la punctele de lucru şi înapoi. Cu mare greutate a putut fi convins să permită executarea unei alte staţii în mijlocul oraşului (n.r. Piaţa Romana), considerată ca un lux al vieţii urbane”, potrivit Historia.