Home » Life & Style » Timp liber » Cine a creat emoticonul Smiley. Povestea nebănuită pe care o ascunde Fața Zâmbitoare

Cine a creat emoticonul Smiley. Povestea nebănuită pe care o ascunde Fața Zâmbitoare

Manolică Anca / 02.11.2020, 12:02
Cine a creat emoticonul Smiley. Povestea nebănuită pe care o ascunde Fața Zâmbitoare

Smiley Face, unul dintre cele mai folosite emoticoane de pe rețelele de socializare din zilele noastre. Dar iată cine a creat emoticonul Smiley și care este povestea nebănuită pe care o ascunde Fața Zâmbitoare.

Cine a creat emoticonul Smiley

Vă vine sau nu să credeți, simpaticul simbol vesel numără aproximativ 57 de ani de existență. Acesta a fost creat în 1963, în Worcester, Massachussetts, de designer-ului grafic Harvey Ball, care lucra, în acea perioadă, pentru compania State Mutual Life Assurance.

Harvey Ball, creatorul Smiley Face-ului
Harvey Ball, creatorul Smiley Face-ului

După o perioadă grea și stresantă prin care trecuse compania, acesta a ales să facă un gest drăguț pentru colegii lui, pentru a le ridica moralul. Astfel, a creionat această formă de zâmbet și a aplicat-o pe 100 de insigne pe care le-a împărțit angajaților. Și iată că cererea a fost foarte crescută, pentru că, ulterior, au fost produse alte 10 000 de bucăți.

Emoticonul Smiley, vândut pe nimic

Conform declarațiilor lui, Harvey Ball a primit 45 de dolari pentru imaginea creată în doar 10 minute de muncă. Astăzi, suma primită ar reprezenta aproximativ 400 de dolari. Pentru o imagine care a influențat generații de tineri, logica din spatele creaţiei este foarte simplă – Ball afirma că smiley face-ul este o operă fără prea multe complexităţi în spate: „Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că era luminoasă şi ducea cu gândul la strălucirea Soarelui”.

Dar în acea vreme, nimeni nu s-a gândit la posibilitatea de a înregistra drepturile de autor și, prin urmare, alţii s-au îmbogățit pe urma lui. La începutul anilor ‘70, Bernard şi Murray Spain, doi fraţi din Philadelphia, au înregistrat Smiley face-ul cu sloganul „Have a Happy Day” (Să ai o zi fericită). În mai puțin de doi ani, aceștia au reușit să vândă milioane de produse ce aveau desenate pe ele Faţa zâmbitoare.

Mai mult, la doar un an de la lansarea acestui slogan, jurnalistul francez Franklin Loufrani a lansat Compania Smiley, care a devenit, ulterior, un gigant în domeniul licenţierii.

Simbolistica smiley face

La suprafaţă, smiley face-ul este unul simplu care produce o stare de bine, este uşor de învăţat şi de reprodus. În anumite contexte, produce o senzaţie de bucurie copilărească, creşterea moralului care a fost, tocmai, inspirația inspirat creării acestui simbol.

Esenţa simbolului stă, totuşi, în felurile în care a fost el interpretat şi reimaginat de-a lungul anilor. Printre cei care au contribuit la influențarea simbolisticii smiley face-ului se numără trupe precum Nirvana şi Talking Heads. Simbolul „înflorit” în perioada culturii rave a anilor ‘80 şi 90, a ajuns imprimat pe pastile ecstasy şi fluturaşe ale DJ-ilor.

Fața zâmbitoare este folosită peste tot în zilele noastre
Fața zâmbitoare este folosită peste tot în zilele noastre

Astfel, fața zâmbitoare are o simbolistică dublă: pe de-o parte reprezintă un simbol al contraculturii, iar pe de altă parte este încarnarea simbolică a consumerismului american. Conducerea Companiei Smiley, care a avut câştiguri de 419,9 milioane de dolari în 2017, spune că smiley face-ul reprezintă ceva mai mult decât un simbol, el este „un spirit şi o filosofie”.

În ceea ce privește arta, emoticoul capătă alte sensuri, unele deviate sau exagerate. Nate Lowman a creat noi forme ale smiley face-ului, unele copilăreşti, desenate neatent şi colorate în afara liniilor. Conform unui profil realizat în New York Times, Lowman este „oarecum obsedat” de smiley face. Lowman vede în el „o mască colectivă, isteria tulburată de a părea fericit”.

Dar, nu se poate să nu vorbim și despre sensul pe care smiley face-ul îl are în zilele noastre, pe rețelele de socializare. Sunt folosite foarte des pentru a comunica mai ușor, pentru a ne exprima sentimentele mai ușor, transformându-se dintr-un simbol de sine stătător, într-o „literă” dintr-o limbă vizuală online.

Deşi creditele pentru inventarea seturilor de emoji îi revin japonezului Shigetaka Kurita, angajat la compania de telecomunicaţii japoneză NTT Docomo, designer-ul original al graficii smiley face-ului rămâne Harvey Ball.