Home » Știri » Știri sociale » Model contract închiriere apartament. Ce elemente trebuie să conțină și cum se înregistrează la ANAF

Model contract închiriere apartament. Ce elemente trebuie să conțină și cum se înregistrează la ANAF

Pană Emanuela / 31.10.2021, 19:20
Model contract închiriere apartament. Ce elemente trebuie să conțină și cum se înregistrează la ANAF

Te-ai hotărât să închiriezi un apartament? Dacă răspunsul e da, atunci trebuie să ai în vedere faptul că vei avea de completat un contract pentru închiriere, în cazul în care nu apelezi la o agenție care să se ocupe de tot. Așadar, în urma înțelegerii cu proprietarul, acesta ar trebui să vin, în mod normal, cu documentul, care trebuie completat și înregistrat la ANAF. Mai multe detalii, în continuare.

Model contract închiriere apartament

Indiferent că ești proprietar și vrei să închiriezi o locuință sau chiriaș, este important ca spațiul să fie dat spre folosință în prezenta unui contract de închiriere, care să stabilească, în litera legii, drepturile și îndatoririle părților, cuantumul chiriei, perioada de închiriere și alte detalii de genul acesta.

Înainte de a „bate palma“, atât chiriașul, cât și proprietarul trebuie să ajungă la un consens cu privire la anumite detalii privitoare la locuință, iar dacă ele sunt stipulate într-un contract nimeni nu ar trebui să se abată de la ele. Poate te întrebi care sunt sau dacă există beneficii în urma închieierii unui contract, care va fi ulterior înregistrat la ANAF, iar răspunsul este un da răspicat. Vă vom oferi doar câteva exemple, ele fiind cu siguranță mai multe.

În primul rând, existența unui contrat conferă siguranță și drepturi. În plus, te asiguri în calitate de chiriaș că proprietarul va suporta cheltuielile în cazul în care, de exemplu, se sparge vreo țeavă ori intervin alte probleme de aceeași natură. De asemenea, în cazul în care proprietarul apartamentului/garsonierei în care locuiești este o persoană mult prea curioasă și-ți face vizite neanunțate sau se atinge de lucrurile tale, contractul va menționa dreptul la folosința liniștită și netulburată a spațiului.

Printre altele, contractul de închiriere specifică și felul în care vei face plata (cash sau virament bancar), precum și suma pe care o vei da lunar. Prin urmare, nu va trebui să stai cu grija că ar putea apărea adaosuri surpriză la momentul plății.

În lipsa unui contract, este dificil de dovedit chiria, e dificil de inspectat locuința sau de limitat numărul de persoane care stau efectiv acolo. În lipsa unui contract, este dificil să cunoașteți drepturile, anume care reparații sunt ale proprietarului, care ale chiriașului, cine ce datorii trebuie să plătească privitor la imobil, o strategie de terminare a contractului, eventuale penalități la încheierea în avans etc.“, explica cu ceva vreme în urmă avocata Liliana Grădinaru, potrivit avocatnet.ro.

Citește și: La ce e bine să fii atent, când închiriezi o mașină în vacanța din străinătate. Detalii importante pe care românii trebuie să le știe

Cum se înregistrează la ANAF

Reglementarea integrală a contractului de închiriere se găsește în Codul civil.

Contract închiriere apartament. Ce elemente trebuie să conțină și cum se înregistrează
Contract închiriere apartament. Ce elemente trebuie să conțină și cum se înregistrează

Contractul de locaţiune se consideră încheiat îndată ce părţile au convenit asupra bunului şi preţului“, se arată în actul normativ.

Ce elemente trebuie să conțină

De regulă, contractuld e închiriere este compus din:

  • date de identificare ale părților;
  • obiectul contractului;
  • destinația;
  • durata contractului;
  • chiria și modalitatea de plată;
  • obligațiile și drepturile proprietarului;
  • obligațiile și drepturile chiriașului.

Vezi aici: Contract-inchiriere-model-PDF

Începând de acum doi ani, legislația nu mai prevede obligația de a înregistra contractul la FISC în termen de 30 de zile de la închiriere, însă valabilitatea contractului de închiriere nu era dată oricum de înregistrarea sa undeva. Prin urmare, contractul de închiriere este perfect valabil și dacă e un simplu înscris sub semnătură privată între cele două părți.

Cei care vor să înregistreze totuși contractul de închiriere la ANAF trebuie să aibă asupra lor în momentul în care se prezintă la sediul administrației următoarele documente:

  1. Originalul și două copii ale contractului de închiriere încheiat între părți;
  2. Dovada deținerii proprietății (titlul de proprietate);
  3. Declarație de venit estimat, document pus la dispoziție de administrația fiscală;
  4. Copie după buletin/cartea de identitate.