Home » Tehnologie & Știinta » Câte galaxii sunt în Univers. Harta uimitoare, realizată de oamenii de știință

Câte galaxii sunt în Univers. Harta uimitoare, realizată de oamenii de știință

Cojocaru Cristian / 03.03.2022, 13:18
Câte galaxii sunt în Univers. Harta uimitoare, realizată de oamenii de știință

O nouă hartă a cerului nopții tocmai a fost lansată pentru prima dată. Fotografia, care a fost publicată de oamenii de știință de la Universitatea Durham, arată o imagine incredibil de detaliată a milioane de galaxii și obiecte spațiale în Univers. Iată cele mai noi informații cu privire la galaxiile care ne încojoară.

Milioane de galaxii în Univers cartografiate de oamenii de știință

Folosind Low Frequency Array, sau LOFAR, un radiotelescop mare, o echipă de oameni de știință internaționali a cartografiat mai mult de un sfert din cerul nordic. Harta a scos la iveală o imagine radio de peste 4,4 milioane de elemente și este foarte dinamică. LOFAR este operat de ASTRON, Institutul Olandez pentru Radio Astronomie.

Multe dintre cele 4,4 milioane de galaxii surprinse în imagine conțin găuri negre masive sau generează noi stele la rate ridicate. Majoritatea petelor de lumină vizibile în imagine se află la miliarde de ani lumină distanță de Pământ, potrivit oamenilor de știință. Unele dintre obiectele mai rare capturate în imagine includ galaxii care se ciocnesc și stele în flăcări din Calea Lactee.

Majoritatea obiectelor se află la miliarde de ani lumină distanță. Sunt fie galaxii noi, fie stele cu creștere rapidă. Obiectele rare care au fost descoperite includ ciocniri de grupuri de galaxii îndepărtate și stele strălucitoare din Calea Lactee.

Oamenii de știință au produs această hartă implementând algoritmi avansați de procesare a datelor pe computere de înaltă performanță din întreaga Europă. Ei au procesat 3.500 de ore de note ocupând 8 petaocteți de spațiu pe disc. Publicarea datelor dezvăluie milioane de lucruri pe care niciun telescop nu le-a văzut vreodată. Aproape patru milioane de obiecte au fost detectate la lungimi de undă radio.

galaxii univers
Cea mai complexa harta a Universului de pana acum

Ce este LOFAR

LOFAR este unul dintre cele mai mari radiotelescoape din lume, cu aproape o sută de mii de antene răspândite în toată Europa. A fost inaugurat în 2010 și are particularitatea de a funcționa la frecvență foarte joasă, între zece și 250 MHz, adică poate vedea Universul prin particulele sale emitând la frecvență joasă, particulele ultraenergetice.

Pentru a cerceta universul, astronomii au la dispoziție diferite tipuri de telescoape. Unele, precum LOFAR, detectează unde radio emise de obiectele cerești, altele detectează razele X sau razele optice, în lumea vizibilă sau în infraroșu. Pe lângă sutele de mii de galaxii, dintre care 90% nu fuseseră încă detectate, și câteva obiecte „enigmatice”, radiotelescopul a găsit și un grup mare de galaxii.

Cel mai îndepărtat obiect cartografiat se află la mai mult de 11 miliarde de ani lumină distanță, o mărturie a universului la un miliard de ani după Big Bang. Astronomii speră să afle mai multe despre formarea găurilor negre supermasive, unul dintre marile mistere ale universului.

O gaură neagră este un obiect ceresc cu o masă extrem de mare într-un volum foarte mic. Există două tipuri: găurile negre stelare, care se formează la sfârșitul ciclului de viață al unei stele, și găurile negre supermasive, care au galaxii în centru și ar cântări între un milion și un miliard de ori mai mult decât a Soarele și a căror origine este necunoscută.

Cercetătorii proiectului internațional LOFAR se așteaptă ca până în 2024 telescopul să fi detectat 15 milioane de surse radio și să fi livrat 48 de petaocteți de date, „echivalentul unui teanc de DVD-uri înalt de aproape 40 de Turnuri Eiffel”.