Odată cu înăsprirea reglementărilor în ceea ce privește poluarea aerului, catalizatoarele au fost utilizate pe scară largă. Introdus pentru prima oară pe modelele maşinilor americane în anii 1970, catalizatorul a devenit astăzi una dintre componentele obligatorii ale oricărei mașini. Ce este catalizatorul auto, cum funcționează și ce rol are acesta?
Un catalizator este o piesă ce provoacă o reacție chimică. În mare parte, acest lucru se aplică și în cazul unui catalizator auto. Un catalizator auto utilizează substanțe pentru a converti gazele nocive produse de arderea combustibilului (benzină sau motorină) în gaze mai puțin nocive, înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă.
Micșorarea particulelor nocive se face prin optimizarea procesului de ardere a gazelor poluante, rezultate în urma procesului de combustie. Structura internă a catalizatorului este alcătuită dintr-un monolit cu aspect de fagure, iar acesta este de două feluri:
Catalizatorul este amplasat pe sistemul de evacuare al unui autoturism. De obicei, acesta este montat înainte de toba de eşapament. Deoarece catalizatorul este mult mai eficient când este fierbinte, el este montat cât mai aproape de motor, acolo unde sunt temperaturi ridicate. Temperatura optimă la care un catalizator este cel mai eficient se află între 350 și 400 grade Celsius.
Unele dintre cele mai nocive gaze produse de motoarele mașinilor sunt monoxidul de carbon, oxizii de azot su hidrocarburile. Pe măsură ce combustibilul este ars în motor, gazele sunt emise prin sistemul de evacuare. Atunci când aceste gaze intră în catalizator, ele îşi fac loc prin structura internă de tip fagure care este acoperită cu platină, rodiu sau paladiu. Datorită acestor metale și a temperaturii ridicate, elementele chimice formează o reacție care convertește gazele nocive în azot gazos, dioxid de carbon și vapori de apă.
Martorul din bord este singurul care poate anunța o disfuncție a acestui dispozitiv, iar diagnoza de la un service auto poate confirma problemele reale pe care acesta o poate avea. În caz că veți fi nevoit să schimbați piesa auto, nu amânați.
Costul acestei componente începe de la 1.200 – 1.500 de lei pentru o mașină cu o vechime de 15 ani, dar la această sumă se va adăuga și taxa pentru manoperă, percepută de service-urile auto. Repararea sau curățarea catalizatorului nu sunt soluții viabile, pentru că acestea doar amână momentul în care componenta va avea probleme, din nou.
Printre problemele cauzate de funcționarea improprie a catalizatorului se numără: