Home » Auto » De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna, când e gheață. Adevăratul motiv

De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna, când e gheață. Adevăratul motiv

Manolică Anca / 25.10.2021, 14:59
De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna, când e gheață. Adevăratul motiv

În fiecare iarnă avem aceeași imagine: camioanele care aruncă saci și saci de sare pe drumuri pentru a preveni înghețarea. Sarea este una dintre cele mai răspândite soluții pentru perioada de iarnă împotriva asfaltului înghețat, dar din ce motiv?

De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna, când e gheață

Sarea este o soluție foarte utilizată pe timpul iernii împotriva asfaltului înghețat. Credința populară spune că sarea topește gheața și unde mai pui că este ieftină și ușor de aplicat. Însă, care este explicația pentru acest proces? Ei bine, ceea ce se întâmplă între sare (NaCl) și apă (H2O) este chimie pură. De aceea, pentru a înțelege bine procesul, este necesar să știm cum se formează moleculele de apă și sare.

Sarea este alcătuită din cristale de clorură de sodiu  aceiași atomi de sodiu ca și clorul și sunt ținute împreună prin forță electrostatică. Clorul cedează un electron sodiului, lăsând unul cu sarcină pozitivă, iar celălalt negativ. Aceleași forțe acționează asupra moleculei de apă, care, deși aparent neutră, componentele sale au o sarcină. Oxigenul este încărcat negativ și cei doi atomi de hidrogen sunt încărcați pozitiv, prin urmare, rămân atașați la oxigen. După cum se știe, semnele opuse se atrag.

Șosea curățată de zăpadă
Șosea curățată de zăpadă

Punțile de oxigen

În plus, există o altă forță atractivă în apă, cunoscută sub numele de „punți de hidrogen”, care sunt, de asemenea, cauza unora dintre cele mai interesante proprietăți ale sale. Este vorba despre forța de atracție dintre oxigenul dintr-o moleculă și hidrogenul din cealaltă.

Când temperatura este peste 0 grade, moleculele se mișcă foarte repede, iar aceste legături nu au suficientă forță pentru a se uni complet, rămânând în stare lichidă. Cu toate acestea, sub zero grade, viteza sa scade, formând legături de hidrogen și solidificându-se.

Iar acesta este momentul în care intervine chimia sării. Când se dizolvă în apă, ionii de sodiu (pozitivi) și de clor (negativi) rămân plutind, iar unul atrage hidrogenul și celălalt oxigen, rupând legăturile de hidrogen menționate mai sus. Grație acestui proces, apa nu se solidifică, iar compusul rezultat va avea o temperatură de îngheț mult mai mică decât cea a apei normale, chiar și de -21 ° C.

În acest fel, nu se mai formează atât de repede gheața pe șosele pe timpul iernii, având în vedere că temperaturile nu sunt de obicei atât de scăzute. Această formulă este mai eficientă atunci când încă nu s-a format gheața adică este convenabil să anticipăm înghețul.

De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna
De ce se aruncă cu sare pe drumuri, iarna

Dar și sarea are problemele sale

Sarea ar fi un remediu ideal daca nu ar exista anumite „neplăceri” pe care le aduce mediului înconjurător. Sarea care se împrățtie pe asfalt crește nivelul de clor și sodiu din apă, ajungând la pământ, substratul în care trăiesc plantele .

De altfel, în unele țări este interzisă folosirea sării pentru a preveni înghețarea drumului, ba chiar se pedepsește cu amenzi semnificative. Există și alte metode „mai curate”, precum acetatul de potasiu sau acetatul de calciu-magneziu, care nu sunt dăunătoare. Problema lor este costul ridicat, comparativ cu prețul sării.