Home » Când, unde, cum » Planeta gigant, despre care nu știm, care există în Sistemul Solar. La ce distanță se află față de Soare

Manolică Anca / 06.05.2022, 14:44

Oamenii de știință au emis o nouă teorie pentru a explica modul în care giganții gazoși ai Sistemului Solar au ajuns în poziția lor. Aceasta ar putea ajuta la rezolvarea unui mister galactic legat de modul în care a evoluat sistemul nostru solar. Ipoteza implică o a cincea planetă gigantică necunoscută.

Ar putea exista o a cincea planetă gigantică în sistemul nostru solar?

Seth Jacobson de la Michigan State University și colegii săi din China și Franța au emis o nouă teorie despre cum au ajuns giganții gazoși acolo unde se află, orbitând în jurul Soarelui așa cum o fac.

„Sistemul nostru solar nu a arătat întotdeauna așa cum arată astăzi. De-a lungul istoriei sale, orbitele planetelor s-au schimbat radical. Dar putem să ne dăm seama ce s-a întâmplat”, a declarat Jacobson, profesor asistent la Departamentul de Științe ale Pământului și Mediului din cadrul Colegiului de Științe Naturale.

Cercetarea oferă o explicație pentru ceea ce s-a întâmplat cu giganții gazoși din alte sisteme solare și din sistemul nostru.

Stelele se nasc din nori masivi, învolburați de gaz și praf cosmic. Odată ce soarele nostru s-a aprins, sistemul solar timpuriu era încă plin de un disc primordial de gaz care a jucat un rol esențial în formarea și evoluția planetelor, inclusiv a giganților gazoși.

Ar putea exista o a noua planetă gigantică în sistemul nostru solar?

În 2005, o echipă internațională de oameni de știință a propus un răspuns la întrebarea centrală a articolului într-un trio de lucrări de referință. Soluția a fost dezvoltată inițial în Nisa, Franța, și este cunoscută sub numele de modelul Nisa. Acesta spune că a existat o instabilitate între aceste planete, un set haotic de interacțiuni gravitaționale care le-a adus în cele din urmă pe traiectoria lor actuală.

„Aceasta a fost o schimbare tectonică în modul în care oamenii se gândeau la sistemul solar timpuriu”, a spus Jacobson.

Modelul Nisa rămâne o explicație principală, dar în ultimii ani, oamenii de știință au descoperit noi întrebări cu privire la ceea ce declanșează instabilitatea modelului Nisa.

Inițial, s-a crezut că instabilitatea giganților gazoși a avut loc la sute de milioane de ani după dispersarea discului de gaz primordial care a dat naștere sistemului solar. Dar dovezile mai recente sugerează că acest lucru s-a întâmplat mai repede. Acum, această echipă de cercetători a propus un nou declanșator.

Panete

„Cred că noua noastră idee ar putea relaxa cu adevărat multe tensiuni în domeniu, deoarece ceea ce am propus este un răspuns foarte natural la momentul în care s-a produs instabilitatea planetei gigantice”, a declarat Jacobson.

„Ne-am întrebat dacă modelul Nisa este cu adevărat necesar pentru a explica sistemul solar. Am venit cu ideea că planetele gigantice s-ar putea extinde printr-un efect de „ricoșeu” pe măsură ce disiparea discului, poate fără a deveni instabil”, a spus Raymond.

Cercetătorii și-au dat seama că problema ar putea fi rezolvată dacă discul de gaz s-ar disipa din interior spre exterior. „Am ajuns să consolidăm modelul de la Nisa în loc să-l distrugem”, a spus Raymond.

Cu noul declanșator, imaginea de la începutul instabilității arată la fel

Există încă un soare răsare înconjurat de un nor de gaz și praf. O mână de giganți gazoși tineri înconjoară steaua pe orbite compacte și îngrijite prin acest nor. „Dar, pe măsură ce soarele se aprinde și începe să își ardă combustibilul nuclear, generează lumină solară, încălzește discul și, în cele din urmă, îl elimină din interior spre exterior”, a spus Jacobson.

Acest lucru a creat o gaură tot mai mare în norul de gaz, centrată pe Soare. Pe măsură ce gaura a crescut, marginea ei a trecut prin fiecare dintre orbitele giganților gazoși. Această tranziție duce la instabilitatea necesară unei planete gigantice cu o probabilitate foarte mare, conform simulărilor computerizate ale echipei.

De asemenea, procesul de deplasare a acestor planete mari pe orbitele lor actuale se desfășoară rapid, în comparație cu calendarul original al modelului Nice, de sute de milioane de ani.

Noul declanșator conduce, de asemenea, la amestecul de material din sistemul solar exterior și din sistemul solar interior. Geochimia Pământului sugerează că un astfel de amestec a trebuit să aibă loc în timp ce planeta noastră se afla încă în plină formare.

În cele din urmă, noua explicație a echipei se aplică și în cazul altor sisteme solare din galaxia noastră, unde oamenii de știință au observat giganți gazoși care orbitează în jurul stelelor lor în configurații similare cu cele pe care le vedem la noi.

„Ceea ce arătăm este că instabilitatea s-a produs într-un mod diferit, mai universal și mai consistent”, a completat Jacobson, scrie muyinteresante.es.

La ce distanță se află față de Soare

Această lucrare are implicații asupra uneia dintre cele mai populare și ocazional aprinse dezbateri despre sistemul nostru solar: câte planete are acesta? În prezent, răspunsul este opt, dar se pare că modelul Nice funcționează ceva mai bine atunci când sistemul solar timpuriu avea cinci giganți gazoși în loc de patru.

Conform modelului, această planetă suplimentară a fost aruncată în afara sistemului nostru solar în timpul instabilității, ceea ce ajută giganții gazoși rămași să își găsească orbitele. În 2015, au fost găsite dovezi că ar putea exista încă o planetă nedescoperită la periferia sistemului solar, la aproximativ 80 de miliarde de kilometri de Soare, însă nu există nicio dovadă în acest sens.

În concluzie, sistemul nostru solar este un loc dinamic, încă plin de mistere și de descoperiri care așteaptă să fie făcute.