Home » Life & Style » Cum arătau magazinele Dedeman la început. Frații Pavăl au făcut un imperiu din nimic

Cum arătau magazinele Dedeman la început. Frații Pavăl au făcut un imperiu din nimic

Manolică Anca / 15.03.2022, 11:02
Cum arătau magazinele Dedeman la început. Frații Pavăl au făcut un imperiu din nimic

Dedeman, cel mai mare business antreprenorial cu capital 100% românesc, s-a născut din întâmplare, pe holul unei instituții publice. Cei doi frați care, de ani buni, bat record după record pe piața materialelor de bricolaj din România, au vorbit despre începuturile companiei. Descoperă cum arătau la început magazinele Dedeman și ce se vindea.

Povestea gigantului Dedeman, o afacere de succes 100% românească

Povestea companiei Dedeman a început în anul 1992, la Bacău. Afacerea a fost pusă pe picioare și controlată integral de Dragoș și Adrian Pavăl, frații care au devenit o forță de neoprit pe piața afacerilor din România. Aproape 30 de ani mai târziu, Dedeman este lider național în retailul materialelor de construcții și al amenajărilor interioare.

Cel mai mare suuces al companiei s-a înregistrat în anul 2010, când Dedeman a urcat pe primul loc în topul pieții de bricolaj, după ce i-a depășit pe germanii de la Praktiker. Cinci ani mai târziu, devenea al patrulea cel mai mare jucător pe segmental bricolaj în Europa Centrală și de Est.

Ce vindeau la început

Dedeman a apărut în 1992, la Bacău, fiind, la început, un butic de 16 metri pătraţi unde se comercializau de la sucuri şi gume de mestecat, până la unghiere şi papuci de casă. Astăzi înseamnă o rețea de 57 de magazine care se află în proces continuu de extindere la nivel național. Dedeman are peste 12.000 de angajaţi care le stau la dispoziție clienților și le pot oferi sfaturi cu privire la gama sortimentală diversificată de peste 60.000 de produse.

„Am înfiinţat o firmă şi am închiriat un spaţiu de 16 metri pătraţi, pe care l-am amenajat noi. Am angajat o vânzătoare, am improvizat nişte tejghele din lemn şi din sticlă şi am început să vindem. Câştigam într-o lună zece salarii pe care le luam la întreprinderea de stat ca informatician. Mergeam în Bucureşti, era un centru comercial numit „Massa”, şi căram de acolo cu Dacia socrilor mei diverse produse.

Gumă de mestecat, unghiere, tot felul de mărunţişuri. Era o mare penurie de produse şi, fiind vorba de nişte mărunţişuri care, pe atunci, erau foarte căutate. Şi încă din prima lună de activitate am fost informatizaţi. Am cumpărat un calculator şi ţineam gestiunea pe el. Aşa am învăţat ce înseamnă să administrezi o afacere şi cât de important e fiecare detaliu”, au povestit cei doi frați, cu ceva ani în urmă, pentru Adevărul.

Plecaţi dintr-un sat din Suceava să studieze matematica la Iaşi, dintr-o familie modestă, Dragoş şi Adrian au ajuns, după aproape trei decenii, să pătrundă în topul celor mai mari companii cu acţionariat românesc, având o cifră de afaceri care depășește 9 miliarde de lei. Le-au dat o lecţie de business marilor companii occidentale venite să împartă şi să stăpânească piaţa din România.

Dedeman numără astăzi peste 55 de magazine în toată țara
Dedeman numără astăzi peste 55 de magazine în toată țara

Cum arătau magazinele Dedeman la început

În 1993, la un an după ce Dragoş Pavăl înfiinţase firma Dedeman, statul a început să dea mai multe spaţii comerciale în aşa-numita „locaţie de gestiune”. Practic, contractul prevedea că puteai prelua de la stat un magazin cu tot cu angajaţi, iar la finalul perioadei puteai deveni proprietar.

Cum Dragoş rămăsese angajat la întreprinderea magazinelor de stat cu jumătate de normă, angajaţii au avut întâietate. Așadar, el a preluat un magazin de mobilă, care avea să devină, în scurt timp, o mină de aud pentru cei doi frați.

Cu acest capital, dar și cu credite luate de la bănci, fraţii Pavăl au pornit extinderea după un plan simplu şi eficient. Au preferat să se împrumute și să cumpere spațiile comerciale, în loc să le închirieze. Astfel că, ajunseseră să aibă trei magazine de mobilă în Bacău.

Cum au considerat că un al patrulea nu ar mai fi mers, au decis să se extindă și să vândă și alte produse. Astfel, au început comercializarea materialelor pentru amenajări, instalaţii și diverse alte lucruri, începând să se contureze, pas cu pas, profilul de astăzi. Desigur, apoi a urmat extinderea și în alte orașe din țară, ajungând astăzi la peste 55 de magazine Dedeman.