Home » Când, unde, cum » Când a început construcția primului autovehicul românesc, Dacia, și cum arăta. Istorie, începuturi și imagini

Când a început construcția primului autovehicul românesc, Dacia, și cum arăta. Istorie, începuturi și imagini

Alexandru Cazacu / 11.05.2022, 15:12
Când a început construcția primului autovehicul românesc, Dacia, și cum arăta. Istorie, începuturi și imagini

În caz că nu știați, Dacia 1100 a fost primul autovehicul românesc și a fost construit de Automobile Dacia S.A. care, începând din toamna lui 1999, aparține grupului Renault. Primul autoturism autohton Dacia era asamblat în sistem CKD, după modelul francez Renault 8. Află în continuare când a început construcția primului autovehicul românesc și cum arăta celebra Dacia 1100.

Când a început construcția primului autovehicul românesc

În anul 1965, Ceaușescu era ales prim-secretar al Partidului Comunist Român. În noua sa funcție, el a decis că trebuie redus efortul valutar făcut de România prin importul de autovehicule. Cu toate acestea, în lipsa unei industrii autohtone care să dezvolte o mașină nouă și pentru a începe cât mai repede posibil producția, comuniștii au lansat o licitație pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie.

Licența trebuia să vină de la un constructor de automobile străin și se dorea o mașină din clasă medie și cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.000 și 1.300 de cm cubi. Ei bine, la licitația respectivă au participat producători cunoscuți de autovehicule precum Renault, Alfa Romeo, Fiat, Austin și Peugeot. Modelele care au fost testate erau:

  • Alfa Romeo GT 1300
  • Fiat 1100D
  • Morris Mini
  • Peugeot 204
  • Renault 12.

Decizia partidului a fost ca uzina Dacia să producă autoturisme sub licența celor de la Renault. Așadar, în toamna lui 1966 a fost semnat un contract între statul român și compania franceză. Ei bine, Dacia a luat naștere la Colibași (Mioveni astăzi), în anul 1966. Construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în același an și a fost finalizată în doar un an și șase luni.

Despre Dacia 1100, primul autovehicul românesc

Astfel, pe data de 1 iulie 1968 au început testele în cele peste 200 de stații de lucru din uzina românească. O lună mai târziu a fost testat și primul motopropulsor, iar la 3 august 1968, pe porțile uzinei ies primele autoturisme de preserie. Așa începe producția modelului Dacia 1100, sub licența grupului Renault.

Berlina avea tracțiunea și motorul pe spate, iar primul automobil de serie care a ieșit din fabrică i-a fost făcut cadou lui Nicolae Ceaușescu. Dacia 1100 era construită după modelul Renault 8 și a fost disponibil în următoarele culori: verde turcoaz, crem, roșu grena, albastru și gri deschis. Motorul avea 46 CP și propulsa mașina până la o viteză de 132 km/h.

Când a început construcția primului autovehicul românesc, Dacia
Când a început construcția primului autovehicul românesc, Dacia

Contractul dintre români și francezi prevedea ca Renault să furnizeze toate părțile componente, iar cei de la Dacia să le asambleze. Începând din anul 1968 și până în 1972 au fost produse circa 44.000 de autoturisme Dacia 1100. Totuși, în 1970 a apărut o mică modificare estetică în partea frontală a modelului. La început, Dacia 1100 era identică cu Renault 8, singura diferență dintre cele două modele fiind emblema.

Ulterior, românii au început să construiască modelul Dacia 1300. Fiind un model sub licența R12, acesta a intrat în producție în vara anului 1969. Dacia 1300 a fost prezentată la saloanele auto de la București și Paris. Noua Dacie era tot berlină cu 4 portiere, însă de această dată tracțiunea era pe față. În următorul deceniu, Dacia a dezvoltat o gamă mai largă de modele ce cuprindea mai multe tipuri de autovehicule de persoane și utilitare.